Pop/jazz-musiikin koulutusohjelma, Musiikkipedagogi: Soitonopettaja
Opetussuunitelman tunnus: KZD12S1
- Tutkintonimike
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Laajuus
- 270 op
- Kesto
- 4.5 vuotta (270 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2012
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Musiikkipedagogi (AMK)
Pop/jazz -musiikin koulutusohjelma
Tutkintojen taso
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto
Suoritettavat tutkinnot
Muusikko (AMK), Musiikkipedagogi (AMK)
Erityispääsyvaatimukset
Koulutusohjelma järjestää erillisen valintakokeen. Valintakokeessa menestyminen edellyttää pidempiaikaista musiikin harrastamista tai musiikin opiskelua.
AHOTin erityisperiaatteet
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö >>
Tutkinnon profiili
Koulutusohjelman päämääränä on valmistaa erityisesti populaari- ja jazzmusiikkiin suuntautuneista muusikoista päteviä ja monipuolisia musiikin ammattilaisia: instrumentalisteja, musiikkipedagogeja, musiikintekijöitä ja musiikkituottaja-teknologeja, jotka kykenevät ja haluavat kehittää edelleen ammattitaitoaan ja rikastuttaa luovalla tietämyksellään kotimaista ja kansainvälistä rytmimusiikkia.
Koulutusohjelman suorittanut valmistuu Muusikoksi tai Musiikkipedagogiksi (AMK). Kummassakin suuntautumisvaihtoehdossa syvennytään heti alussa yhteisten aineiden ja kulttuuriopintojen ohella ammatillisiin perusasioihin.
Keskeiset oppimistulokset
Pop/jazz-musiikkipedagogi on populaari- ja jazzmusiikin monipuolinen, eri tyylilajit hallitseva opettaja. Hän hallitsee instrumenttinsa ja kykenee välittämään osaamisensa oppilaalleen. Pop/jazz-musiikkipedagogi osaa ohjata niin aloittelevien kuin pidemmälle edistyneiden musiikinharrastajien soitonopiskelua ja yhtyeitä eri rytmimusiikin tyyleissä.
Pop/jazz-musiikkipedagogin opinnoissa erikoistutaan soitonopettajan, laulunopettajan tai teorianopettajan tehtäviin. Osaamisen ytimenä on oman instrumentin vankka hallinta. Opettajiksi opiskelevilla osa harjoittelusta on opetusharjoittelua. Musiikkipedagogiopiskelijat valmentautuvat myös erityisalalleen ominaisiin esiintymistilanteisiin, jotta käytännön työelämän monimuotoiset tehtävät tulisivat tutuiksi. Musiikkipedagogi voi toimia tarvittaessa oman ympäristönsä musiikkikulttuurin innovoijana, asiantuntijana ja johtohahmona.
Pop/jazz-musiikkipedagogin tutkinto sisältää yleiseen opettajan kelpoisuuteen vaadittavat vähintään 60 opintopisteen laajuiset pedagogiset opinnot.
Pop/jazz-muusikko on suomalaisen ja kansainvälisen musiikkielämän asiantuntija ja esiintymisen ammattilainen. Erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa luoviminen, tyylisuuntien hallinta, nopea materiaalin tuottaminen, sivistys ja kulttuurin tuntemus ovat nostaneet arvoaan nykypäivän arjessa. Näiden asioiden hallitseminen antaa pop/jazz-muusikolle hyvät valmiudet työskennellä musiikkielämän monipuolisissa tehtävissä.
Pop/jazz-muusikon opinnoissa erikoistutaan instrumentalistin, musiikintekijän tai musiikkituottaja-teknologin tehtäviin. Instrumentalistin opinnoissa keskitytään ennen kaikkea oman instrumentin hallintaan sekä esiintymis- ja yhtyetaitoihin. Instrumentalistin pääaineessa on myös mahdollista opiskella jopa 30 opintopisteen laajuinen sivuaineen opintokokonaisuus jossakin toisessa pääaineessa tai koulutusohjelmassa.
Musiikintekijä syventyy säveltämiseen, sovittamiseen ja laulunkirjoitukseen sekä omaksuu alalla tarvittavat musiikkiteknologian taidot. Musiikkituottaja-teknologin opinnoissa suuntaudutaan musiikillisen sisällön tuottamiseen ja musiikkiteknologian hallintaan sekä perehdytään musiikin tuotannon organisaatioon.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Opinnoissa erikoistutaan mm. pop-, jazz-, r & b- ja rockmusiikkiin ja saadaan ammatillinen pätevyys instrumentin tai musiikinteorian opettajaksi, muusikoksi, musiikkituottaja-teknologiksi tai musiikintekijäksi.
Musiikkipedagogin syventävät opinnot antavat pätevyyden toimia populaari- ja jazzmusiikkikentän monipuolisissa tehtävissä eri koulutustasoilla. Tällaisia ovat esimerkiksi instrumentin yksilö- ja ryhmäopetus, musiikinteorian ja säveltapailun opetus, yhtyeiden ohjaaminen sekä soveltava musiikkitoiminta yhteiskunnan eri sektoreilla. Musiikkipedagogin koulutus antaa myös erittäin hyvät valmiudet toimia esittävänä ja/tai luovana säveltaiteilijana. Musiikkipedagogit toimivat tyypillisesti musiikin perusopetuksen tehtävissä, ammatillisen toisen asteen musiikki- tai muun oppilaitoksen palveluksessa, vapaan sivistystyön kentällä tai yksityisellä opetussektorilla.
Pop/jazz-muusikoksi valmistunut toimii tyypillisesti freelancerina tai yksityisyrittäjänä vaativissa orkesteri-, yhtye- tai studiomuusikon tehtävissä, esiintyvänä taiteilijana, musiikintuottajana, musiikkiteknologina, säveltäjänä, sovittajana tai laulunkirjoittajana, ammatillisesta suuntautumisesta riippuen. Musiikkituottaja-teknologit voivat työllistyä myös erilaisten kulttuurilaitosten palvelukseen.
Pääsy jatko-opintoihin
Koulutusohjelmasta valmistuneet voivat hakeutua jatko-opintoihin soveltuvaan taide- tai tiedekorkeakoulun maisterintutkintoon tai Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin ylempään ammattikorkeakoulututkintoon.
Tutkinnon rakennetaulukko
Tutkinnon rakennetaulukko ja opintopisteet >>Siirry ajoitussuunnitelmaan
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Valmistumisen vaatimukset
Kaikkien vaadittavien opintojaksojen suorittaminen hyväksytysti tai hyväksi lukeminen. Vaadittavat opintojaksot ilmenevät valitun ammatillisen suuntautumisen mukaisesta ajoitussuunnitelmasta.
Opintojen toteuttaminen
Koulutusohjelman tutkintojen laajuus on 270 opintopistettä (ECTS) ja ohjeellinen kesto 4,5 vuotta. Opiskelijoilta edellytetään kokopäiväistä opiskelua. Opinnot koostuvat ohjatusta opiskelusta, itsenäisestä työskentelystä ja harjoittelusta. Pääosa opetuksesta annetaan päiväsaikaan. Koulutus saattaa sisältää myös vuorokaudenaikaan sitomatonta etäopetusta.
Koulutusohjelman päällikkö
Koulutuspäällikkö Jere Laukkanen
PL 4042, (Arabiankatu 2, Helsinki)
00079 METROPOLIA
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Pop/jazz-musiikin koulutusohjelman lukuvuoden 2012-2013 opetussuunnitelmien ainoa rakenteellinen muutos on 4 op laajuisen uraohjausseminaarin sisällyttäminen muusikon suuntautumisvaihtoehdon instrumentalistin pääaineen ammattiopintoihin. Pääaineen ensemble-työskentelyn määrää on vastaavasti pienennetty 4 op:llä 12 opintopisteeseen. Muut muutokset ovat lähinnä opintojaksojen tavoitteiden ja sisältöjen täsmennyksiä sekä lisätyt arviointikriteerit opintojaksoille.
Musiikin koulutusohjelmarypään ammatillinen neuvottelukunta käsitteli opetussuunnitelmia kokouksessaan 29.2.2012.
Pop/jazz-musiikin opetussuunnitelmien opintojaksojen kuvaukset on kirjoitettu osaamisperustaisiksi. Tehty kehitystyö perustuu Euroopan konservatorioliitto AEC:n julkaisemiin, Erasmus/Polifonia-verkoston määrittelemiin kansainvälisiin osaamis- ja kompetenssikuvauksiin, joita varten opetussuunnitelmissa on myös oma kompetenssipohjainen jäsentelynsä.
Opetussuunnitelman kehittämistyön jatkamiseksi pop/jazz-musiikin koulutusohjelmassa on olemassa jatkuva, määritelty ja kuvattu prosessi.
Lisätiedot
Kaikki Pop/jazz-musiikin koulutusohjelman eri ammatilliset suuntautumiset on ajoitussuunnitelmien näyttämästä informaatiosta poiketen mahdollisuus opiskella tasaisin 60 op:n lukuvuosin ja n. 30 op:n lukukausin. Ajoitussuunnitelmissa näkyvät poikkeamat näistä opintopistemääristä johtuvat puutteista OpsEditori-alustan toiminnallisuudessa. Oikeelliset ajoitussuunnitelmat liitteenä pdf-muodossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | Syksy 2012 | Kevät 2013 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KZD12S1-1000 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
48 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1001 |
Yhteiset perus- ja kieliopinnot
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC54 | Orientoivat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC51 | Ammatillinen englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00AC52 | Työelämän ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1002 |
Koulutusohjelman yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
39 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB18 | Melodia ja harmonia 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB19 | Melodia ja harmonia 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB13 | Improvisoinnin perusteet | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB14 | Rytmiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB15 | Rytmiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB03 | Säveltapailu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB04 | Säveltapailu 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB16 | Transkription ja notaation perusteet | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB20 | Afroamerikkalaisen musiikin historia ja estetiikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB21 | Populaarimusiikin historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB22 | Jazzhistoria | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB23 | Länsimaisen musiikin historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCE06 | Musiikkiteknologian perusteet | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1004 |
Pääinstrumentin C-kurssi
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCA09 | Pääinstrumentin C-kurssi (C1-jakso) | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCA10 | Pääinstrumentin C-kurssi (C2-jakso) | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCA11 | Pääinstrumentin C-kurssi (C3-jakso) | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCA12 | Pääinstrumentin C-kurssi (C4-jakso) | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1005 |
Pääinstrumentin B-kurssi
(Valitaan kaikki ) |
45 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDA09 | Pääinstrumentin B-kurssi (B1-jakso) | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDA10 | Pääinstrumentin B-kurssi (B2-jakso) | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDA11 | Pääinstrumentin B-kurssi (B3-jakso) | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDA12 | Pääinstrumentin B-kurssi (B4-jakso) | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1007 |
Sivusoittimen 1-2/3 -kurssi
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCB03 | Sivusoitin, 1/3-kurssi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCB04 | Sivusoitin, 2/3-kurssi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1009 |
Workshop-työskentely
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCC01 | Rock/pop-workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCC02 | Tanssimusiikki-workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCC04 | Rhythm&Blues-workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCC03 | Jazz-workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1010 |
Vaihtoehtoiset workshopit tai ensemblet
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCHX | Vaihtoehtoiset workshopit | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1012 |
Pedagogiset opinnot (soitonopettajan)
(Valitaan kaikki ) |
43 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPOA01 | Musiikkipedagogiikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPOA08 | Opettajan ammattitaidon perusteet | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPOA03 | Opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPOA07 | Opettajan ammattitaidon osoittaminen ja arviointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPDM24 | Ainepedagogiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPDM25 | Ainepedagogiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPDM26 | Ainepedagogiikka 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPDM27 | Ainepedagogiikka 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPDA01 | Yhtyepedagogiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDD01 | Yhtyepedagogiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1015 |
Innovaatio-opinnot
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZMCA01 | Yrittäjyys ja tekijänoikeus | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZMCA04 | Tuotteistaminen ja markkinointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZMCA05 | Innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1016 |
Muut opintojaksot
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXCE07 | Pienyhtyesovitus | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDE03 | Säveltapailu 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1017 |
Vaihtoehtoinen teorian opintojakso
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXDSX | Vaihtoehtoinen teorian opintojakso | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1019 |
Harjoittelu
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1020 |
Harjoittelu (soitonopettajan)
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEA01 | Opetuksen ja musiikkitilaisuuksien seuraaminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXAB17 | Esiintymistaito | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB13 | Esiintymisharjoittelu | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB09 | Opetusharjoittelu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB10 | Opetusharjoittelu 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB11 | Opetusharjoittelu 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB12 | Opetusharjoittelu 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZPEB04 | Yhtyeen johtaminen 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXEA02 | Yhtyeen johtaminen 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1023 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1024 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00AB55 | Vapaasti valittavat opinnot | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1025 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZD12S1-1026 |
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXFB01 | Seminaari 1; opinnäytetyön suunnitelman laatiminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXFB02 | Opinnäytetyön toteutus | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KZXFB03 | Seminaari 2; opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyte | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 270 | 60 | 60.3 | 60.3 | 60 | 29.3 | 30 | 30 | 30 | 30.3 | 30 | 30.3 | 30 | 30 | 29.3 | 30 | 0 | 28.5 | 1.5 | 28.5 | 1.5 | 30.3 | 0 | 30 | 0 | 30.3 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 29.3 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
AEC/Polifonia-kompetenssit
Erasmus / Polifonia -kuvausten mukaan (AEC 2007) Vaihdettu jäsennysmallin nimi, Markus Utrion pyynnöstä. Vanha nimi oli "pop/jazzmusiikki: kompetenssi" (12.3.2012/trobo)
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa