Esittävä taide, teatteritoiminnan ammatillinen suuntautuminen: Oletussuunnitelma
Opetussuunitelman tunnus: KET08S1
- Tutkintonimike
- Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2008
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Koulutusohjelman tavoite
Teatteriosaamiseen kohdistuu uusia odotuksia; teatterityön ohella tarvitaan ammattitaitoa draaman soveltavaan käyttöön elämän eri alueilla.
Lisäksi draama ja teatteri nähdään yleisesti merkityksellisenä työkaluna yhteiskunnan hahmottamiseen ja yksilöllisen kokemuksen ymmärtämiseen.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkintoon johtavat opinnot tarjoavat ammattikenttään tutkivan ja keskustelevan koulutusvaihtoehdon. Ammatillisen osaamisen keskiössä on teatterityö: käsikirjoittajuus, ohjaajuus ja esiintyjyys. Ohjaajapainotteisissa opinnoissa teatterin ja draaman prosessointimenetelmät esittäytyvät monipuolisesti ja valmentavat teatteri-ilmaisun ohjaajia niin taiteelliseen, yhteisölliseen, ilmaisupedagogiseen, tutkivaan kuin osallistavaankin teatteritoimintaan.
Koulutus harjaannuttaa ohjaajuuteen eri konteksteissa ja tarjoaa työvälineitä teatterityön perusteista ja perinteistä innovatiivisiin prosessointimenetelmiin.
Kahden ensimmäisen vuoden ydinopinnot jakautuvat teatterityön (60 op) ja draaman (36 op) opintoihin. Oppimisessa korostuvat yhteistoiminnalliset menetelmät ja tutkiva työote. Teatterityön osa-alueita käsitellään ohjaajuuden näkökulmasta ja opiskelija tutustuu niihin sekä kokijana että tekijänä.
Ydinopintojen jälkeen opiskelija rakentaa omaa suuntautumistaan tukevan polun opintojen kolmannen ja neljännen vuoden ajalle. Polun kautta hän syventää ammatillista osaamistaan yhteisölliseen, pedagogiseen, tai tutkimukselliseen suuntaan. Polut rakentuvat projektiopinnoista, jotka voidaan valita sekä vaihtoehtoisten työpajojen tarjonnasta että kenttätyö- tai työelämähankkeista. Vaihtoehtoisten opintojen keskiössä ovat ohjaajantyön eri muunnelmat, mutta täydentävää osaamista tarjotaan myös dramaturgiasta ja esiintyjyydestä. Soveltavan draaman ymmärrystä laajennetaan siten kuin suuntatumispolkujen tehtävät edellyttävät. Soveltuvin osin opiskelija voi valita polkuunsa kulttuurin monialaisia aineksia musiikin, median ja esittävän taiteen yhteisissä projekteissa.
Lisätiedot
Yhteystiedot
Yhteyshenkilöt: koulutuspäällikkö Siri Kolu
Osoite Hämeentie 161
Puhelinnumero
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2008-2009 | 2009-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | Syksy 2008 | Kevät 2009 | Syksy 2009 | Kevät 2010 | Syksy 2010 | Kevät 2011 | Syksy 2011 | Kevät 2012 | 1. / 2008 | 2. / 2008 | 3. / 2009 | 4. / 2009 | 1. / 2009 | 2. / 2009 | 3. / 2010 | 4. / 2010 | 1. / 2010 | 2. / 2010 | 3. / 2011 | 4. / 2011 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KET08S1-1000 |
Metropolian yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AA01 | Orientoivat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA01 | Työelämän ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA03 | Ammatillinen englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1002 |
Muut perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||
XXXAC02 | Tietotekniikan perusteet | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB06 | Viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA03 | Ohjaajuuden näkökulmia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB01 | Teatterihistoria 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB02 | Teatterihistoria 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB07 | Teatterihistoria 3, proseminaari ja menetelmäopinnot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB04 | Tuotannollis-tekniset opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB05 | Tuottajuus ja yrittäjyys | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1003 |
Teatterityö 1 - Esiintyjyys
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC01 | Minä, aistija ja kokija | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC02 | Läsnäolo ja vuorovaikutus | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC03 | Keho ja mieli | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC04 | Instrumentti ja ilmaisu | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1005 |
Teatterityö 2 - Draamaprosessit
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD01 | Osallisena draamaprosessissa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD02 | Oman aiheen prosessointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD03 | Draamaprosessi ryhmässä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD04 | Draamaprosessien sovellutuksia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1006 |
Teatterityö 3 - Ohjaajuus
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE01 | Ohjaajantyön lähtökohtia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE02 | Ohjaajantyön prosesseja | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE03 | Ohjaajantyön perinteitä ja käytäntöjä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE04 | Ohjaajuuden soveltaminen eri yhteyksissä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1007 |
Teatterityö 4 - Dramaturgia
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF01 | Dramaturgisen hahmottamisen vaihtoehtoja | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF02 | Dramaturgian rakenteita ja käytäntöjä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF03 | Oma aihe ja sen dramaturginen prosessointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF04 | Luova kirjoittaminen draamassa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1008 |
Teatterityön sovellukset 1 - Yhteisöteatteri
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG01 | Draama yhteisöissä ja ryhmissä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG02 | Osallistavan draaman käytäntöjä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG03 | Ohjaajuus yhteisöteatterissa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG04 | Draama yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen välineenä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1009 |
Teatterityön sovellukset 2 - Draama ja teatteri opetuksessa
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH01 | Teatteri-ilmaisun ohjaaminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH02 | Draama opetuksessa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH03 | Ohjaajuus ryhmän opetuksessa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH04 | Pedagogisia prosesseja ja käytäntöjä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1010 |
Teatterityön sovellukset 3 - Teatterityön dramaturgiset prosessit
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ01 | Esittävän taiteen perinteitä ja lukutapoja | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ02 | Tarina ja muut kompositiot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ03 | Analyyttinen ja toiminnallinen dramaturgia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ04 | Esityksen dramaturginen prosessointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1011 |
Teatterityön sovellukset 4 - Teatterityö produktioissa
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK01 | Klassikko esitystaiteen perinteenä | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK02 | Esityksen tyylin ja kerronnan rakentuminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK03 | Ohjaajuus ja ilmaisu produktiossa | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK04 | Produktio tuotannollisena ja ryhmäprosessina | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1001 |
Vaihtoehtoiset suuntautumispolut
(Valitaan kaikki ) |
70 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL14 | Projektiopinnot 1 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL15 | Projektiopinnot 2 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL16 | Projektiopinnot 3 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL03 | Työharjoittelu 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL04 | Työharjoittelu 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL05 | Työharjoitteluseminaari | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL06 | Ohjaajantyön seminaari | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KET08S1-1004 |
Ammatillinen kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM01 | Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM02 | Opinnäytetyön toteutus | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM03 | Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AB51 | Innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
_KEXZA99 | Vapaasti valittavat opinnot | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 38 | 40 | 55.9 | 24 | 19 | 19 | 20 | 20 | 28 | 28.1 | 12 | 12 | 9.5 | 9.5 | 9.5 | 9.5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 14 | 13.8 | 14 | 13.9 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)