Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Ajoitussuunnitelma A
Opetussuunitelman tunnus: SHT09S1
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2009
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Suuntautumisvaihtoehdon tavoite
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehdon tavoitteena on kouluttaa terveydenhoitajia, joilla on valmiudet yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä edistävään ja ylläpitävään sekä sairauksia ehkäisevään hoitotyöhön, jossa vahvistetaan asiakkaiden voimavaroja ja itsehoitoa. Näkökulma on preventiivinen ja promotiivinen, jolla tarkoitetaan terveyttä rakentavaa ja terveyden edellytyksiä luovaa ja tukevaa toimintaa. Terveydenhoitotyö vaikuttaa yksilölliseen, yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen hyvinvointiin. Hoitotyön, terveydenhoitotyön ja erityisesti terveyden edistämisen ja kansanterveystyön osaaminen syvenee ja kehittyy opintojen edetessä.
Koulutuksen aikana saavutetaan valmiudet terveydenhoitotyöhön ja toimimiseen asiantuntijana monialaisissa ja -ammatillisissa työryhmissä terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Oleellista on saavuttaa näyttöön perustuva terveydenhoitotyön osaaminen sekä kyky ja rohkeus eläytyä ja puuttua tarvittaessa asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Osaaminen vahvistuu hoitotyön ja terveydenhoitotyön oppimisympäristöissä.
Terveydenhoitajakoulutus on profiloitunut kouluttamaan terveydenhoitajia, joilla on vahva terveyden edistämisen työmenetelmäosaaminen. Valmistuvalla terveydenhoitajalla on myös hyvät kehittämisosaamisen valmiudet. Oppiminen rakentuu opiskelijan, työelämän edustajien ja opettajien väliselle kehittävälle yhteistyölle, jossa kehitetään olemassa olevia käytäntöjä ja tuotetaan uusia työmenetelmiä ja toimintatapoja.
Opiskelu etenee juonneopetussuunnitelman mukaisesti. Opetussuunnitelma muodostuu yhdeksästä eri lukuvuosille hajautetusta juonteesta, joiden sisältö rakentuu ammatin keskeisten osaamisalueiden mukaan. Jokaisella juonteella on teoreettinen viitekehys, joka määrittää keskeiset opittavat ydinsisällöt. Kuhunkin juonteeseen kuuluvat ydinsisällöt integroituvat, syvenevät ja kehittyvät opintojen edetessä. Ammattitaitoa edistävissä harjoitteluissa vahvistetaan kuhunkin juonteeseen liittyvää ammatillista osaamista. Teoreettisten opintojen suorittamien on edellytys ko. harjoittelun suorittamiselle. Harjoittelut suoritetaan siinä järjestyksessä kuin ne on lukusuunnitelmaan ajallisesti kirjattu.
Yhteystiedot
Päivi Haarala, koulutuspäällikkö
Osoite: PL 4030 (Tukholmankatu 10), 00079 Metropolia
Puhelinnumero +358-20-7835712
FAX +358-20-7835748
Sähköpostiosoite paivi.haarala[at]metropolia.fi
terveydenhoitotyö
Lisätiedot
Terveys- ja hoitoala
Hoitotyön koulutusohjelma
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Neuvottelukunta
TERVEYDENHOITAJAKOULUTUS
Nuorten tutkintoon johtava koulutus
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö:
koulutuspäällikkö Päivi Haarala
p. 020-7835712, käsip. 040-3340923
paivi.haarala@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Vuoden 2009 opetussuunnitelmaan ei tällä kierroksella tule muutoksia vaan pääpaino uu-distuksissa tulee olemaan vasta vuosi 2012, sillä Metropolia Ammattikorkeakoulun opetus-suunnitelmien tulee olla osaamisperustaisia viimeistään tällöin. Terveydenhoitajakoulutuk-sen osalta tullaan laatimaan aikataulusuunnitelma, miten opetussuunnitelmatyö etenee aikataulussa suunnitelmallisesti. Opetussuunnitelmatyössä korostuvat opiskelija- ja työ-elämälähtöisyys ja oppimisen vahvistaminen nykyistä tavoitteellisemmin.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta on kehittämään terveydenhoitajakoulutusta ja ottaa mielellään osaa opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Neuvottelukunnan toiminta on vasta käynnistynyt, mutta opetussuunnitelman kehittäminen on yksi keskeinen sisältö-alue neuvottelukunnan työskentelyssä.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta:
Blek-Vehkaluoto Mari, Helsingin Sydänpiiri ry, projektikoordinaattori
Haarala Päivi, Metropolia Ammattikorkeakoulu, koulutuspäällikkö
Kemppainen Eija, Suomen Terveydenhoitaja- liitto ry, kehittämispäällikkö
Loppi Karla, Metropolia Ammattikorkeakoulu, opiskelijaedustaja
Mellin Oili-Katriina, Metropolia Ammattikorkeakoulu, lehtori,
henkilöstön edustaja
Meyer Lena, Helsingin kaupungin työterveyskeskus, palvelupäällikkö
Pelkonen Marjaana, sosiaali- ja terveysministeriö, ylitarkastaja
Viitala Hanna, Helsingin terveyskeskus, terveysasemat osasto,
koulu- ja opiskeluterveydenhuollon päällikkö
Ylikahri Kati, Helsingin terveyskeskus, terveysasemat osasto/Vuosaaren
terveysasema, ylihoitaja
Osaamisperustaiset kompetenssit on jo määritelty, mutta opetussuunnitelman rakennetta, osaamistavoitteita ja -sisältöjä tullaan jatkossa kehittämään entistä toimivammaksi.
Myös opetussuunnitelman arvioinnissa on kehittämistä. Samoin opetussuunnitelman to-teutusvaiheessa aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) on tällä hetkellä pilottivaiheessa terveydenhoitajien aikuiskoulutuksessa, ja sen mukaista toimintaa tullaan jatkamaan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
ÄLÄ_KÄYTÄ_TÄTÄ_amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit
========================================== Jäsennys poistunut käytöstä. Mallin korvaa ARENE:n soveltamisohje "SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA-KOULUISSA", 23.2.2010. Uusi malli tallennettu nimellä "amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit (2010)" 25.8.2010 (OT) ========================================== Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden yleiset kompetenssit (ECTS-projektin suositus 19.04.2006) Mallia käytetään sekä ammattikorkeakoulututkinnoissa että ylemmissä amk-tutkinnoissa. Kompetenssien määrittelyyn liittyviä asioita ja määrittelytyön tuloksia on käsitelty tarkemmin projektin kotisivuilla www.ncp.fi/ects.
Hoitotyö, terveydenhoitotyö sv:: kompetenssit (käytössä 2012 asti!)
HUOMAA: poistuu käytöstä Hoitotyö, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Kliininen osaaminen Basics of Clinikal Competence Päätöksenteko-osaaminen Decision-Making Competence Vuorovaikutusosaaminen Interactional Competence Eettinen osaaminen Ethical Awareness Ohjausosaaminen Patient Education Competence Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Johtamis- ja yhteistyöosaaminen Leadership and Teamwork Competence Kehittämisosaaminen Research and Development Competence Hoitotyötä tukeva osaaminen Contributory Studies to Nursing Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Public Health Nursing of Individuals, Families, Groups and Community Ympäristöterveyden edistäminen Promotion of Environmental Health Yhteiskunnallisen terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Community-based Public Health Nursing Lähettänyt Päivi Haarala 2.3.3009