Näkökyvyn merkitys toimintakykyynLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SX00AA45
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle lähtökohdat huomioida asiakkaan näkökyky osana toimintakykyä ja arjessa selviytymistä.
Sisältö
- Näkökyky osana kuntoutusta
- Näkökyky osana toimintakykyä ICF-luokituksen näkökulmasta
- Toimintaympäristö ja esteettömyys
- Heikentyneen näkökyvyn vaikutukset tilan hahmottamiseen, tasapainoon, kommunikointiin, mielialaan, toimintakykyyn ja arjessa selviytymiseen
- Miten voin arvioida asiakkaan toiminnallisten näkökyvyn palvelutarvetta? Asiakkaan toiminnallisen
näkökyvyn tason arviointi ja mittaus
- Näönhuolto verkostot asiakkaan näkökulmasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmä toimintaa