Siirry suoraan sisältöön

Näkökyvyn merkitys toimintakykyynLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SX00AA45

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle lähtökohdat huomioida asiakkaan näkökyky osana toimintakykyä ja arjessa selviytymistä.

Sisältö

- Näkökyky osana kuntoutusta
- Näkökyky osana toimintakykyä ICF-luokituksen näkökulmasta
- Toimintaympäristö ja esteettömyys
- Heikentyneen näkökyvyn vaikutukset tilan hahmottamiseen, tasapainoon, kommunikointiin, mielialaan, toimintakykyyn ja arjessa selviytymiseen
- Miten voin arvioida asiakkaan toiminnallisten näkökyvyn palvelutarvetta? Asiakkaan toiminnallisen
näkökyvyn tason arviointi ja mittaus
- Näönhuolto verkostot asiakkaan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmä toimintaa

Siirry alkuun