Vanhustyö: Vanhustyö
Opetussuunitelman tunnus: SXC21K2
- Tutkintonimike
- Geronomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2021
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Geronomikoulutuksen perustehtävänä on kouluttaa kokonaisvaltaisen vanhustyön osaajia, geronomeja, jotka tukevat hyvää ja osallistuvaa vanhenemista. Geronomi AMK edistää työssään ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä. Koulutuksen myötä geronomiopiskelija kehittyy vanhustyön ammattilaiseksi, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä erityisesti pääkaupunkiseudulla sekä mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen.
Geronomi (AMK) osaaminen muodostuu geronomi AMK -tutkinnon valtakunnallisissa kompetensseissa kuvatusta osaamisesta, jossa yhdistyvät yksilön tiedot, taidot ja valmiudet:
• Gerontologinen osaaminen ja eettiset periaatteet,
• voimavaralähtöinen ja kuntouttava työ,
• monialainen osaaminen ja toimiminen vanhustyön eri ympäristöissä,
• palvelujen ja niiden tarpeiden arviointi, koordinointi ja ohjaus hoivan, hoidon ja kuntoutuksen moniammatillisissa toimintaympäristöissä sekä
• vanhuspalvelujen tuotanto-, johtamis- ja kehittämistehtävät.
Valtakunnallisessa geronomi AMK- tutkinnon kompetensseissa määritelty osaaminen rakentuu kuudesta osaamisalueesta:
• Gerontologinen osaaminen,
• monialainen arviointiosaaminen,
• ohjausosaaminen,
• gerontologinen hoiva-, hoito ja kuntoutusosaaminen,
• palvelujärjestelmäosaaminen sekä
• johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen.
Geronomi AMK -tutkinto tuottaa myös ARENEn (2010) määrittelemän tutkintojen yhteisen osaamisen, joka muodostuu seuraavista kompetensseista: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen.
Tutkinnon perusteet
Geronomi AMK on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansalliseen koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, geronomi AMK -tutkinnon ja ARENEn valtakunnallisiin kompetensseihin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon.
Valmistuttuaan opiskelija on omaksunut alan keskeiset käsitteet ja teoreettisen tiedon, joita hän soveltaa työelämän erilaisissa tilanteissa. Hän kykenee kriittisyyteen ja innovatiivisuuteen moni-mutkaisten ja ennakoimattomien ongelmien ratkaisussa. Hänellä on valmiudet oman ja työryhmän osaamisen arviointiin ja kehittämiseen sekä jatkuvaan oppimiseen. (European Qualification Framework, EQF, taso 6).
Geronomiopinnoissa hyödynnetään opiskelijan olemassa olevaa, aiemmin hankittua osaamista (AHOT). Opiskelija tekee oman osaamiskartoituksensa, jonka avulla opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkinnossa vaadittavaa osaamista.
Ammatti ja työtehtävät
Geronomi AMK työskentelee yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomi toimii vanhuspalvelujen tuottajana, koordinoijana, suunnittelijana ja kehittäjänä julkisella sektorilla, järjestöissä, säätiöissä ja yrityksissä.
Tutkinto-ohjelman tavoitteet
Koulutus perustuu näkemykseen ikäihmisestä aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään. Geronomin AMK osaaminen muodostuu monialaisesta gerontologisesta tiedosta ja tutkimuksesta sekä gerontologisen sosiaalialan- ja hoitotyön ja kuntoutuksen tiedon soveltamisesta.
Koulutuksen eri vaiheissa tarkastellaan ikääntymistä ja vanhustyötä sekä vanhuspalvelujen erityispiirteitä pääkaupunkiseudulla. Geronomi AMK soveltaa monipuolisesti erilaisia asiakastyön menetelmiä, tukee ikäihmisen sekä hänen läheistensä päivittäistä elämää, ohjaa heitä yksilöllisiin palveluihin, suunnittelee ja toteuttaa palveluja sekä arvioi palvelujen saatavuutta ja laatua.
Geronomin AMK teoreettinen ja käytännöllinen osaaminen syvenevät kehittämis-, innovaatio-, ja tutkimustoiminnan kautta. Hän arvioi vanhuspalvelujen tulevaisuuden kehittämistarpeita ja toimii palvelujen kehittäjänä monialaisessa yhteistyössä muiden vanhustyön toimijoiden kanssa.
Geronomin AMK tutkinto ja koulutus rakentuvat seuraavista lukukausittain etenevistä opintokokonaisuuksista ja osaamisalueista:
Gerontologinen osaaminen 30 op
Vanhuspalvelujen perusteet 30 op
Hyvä vanheneminen 30 op
Kotona asumisen tukeminen 30 op
Vanhustyön kehittäminen 30 op
Moniammatillinen vanhustyö 30 op
Geronomin ammatillisuuden syventyminen 30 op
Geronomiopiskelijan tutkiva ja kehittävä työote rakentuu työelämälähtöisessä oppimisessa ja monialaisessa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa erilaisissa vanhustyön ympäristöissä. Opiskelijan osaaminen syvenee opintojen edetessä aloittelevasta toimijasta edistyneeseen toimijaan, siitä edelleen taitavaan toimijaan ja lopulta itsenäiseen toimijaan. Osaaminen kehittyy eri tasoille opiskeluvuosien ja opintokokonaisuuksien aikana.
Ensimmäisenä opiskeluvuotena gerontologisen osaamisen ja vanhuspalvelujen perusteiden
-opintokokonaisuuksissa opiskelijan oppimisessa painottuu aloitteleva toimija, jonka osaaminen muodostuu gerontologian perusteiden ja gerontologisen vanhustyön sekä ikäihmisen toimintakyvyn edistämisen perusteiden omaksumisesta.
Toisena vuonna hyvän vanhenemisen ja kotona asumisen tukeminen -opintokokonaisuuksissa osaaminen syvenee edistyneeseen toimijaan, joka soveltaa toiminnassaan gerontologista tietoa ja sitä osaamista, joka liittyy vanhustyöhön menetelmiin sekä ikäihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja vanhuspalveluihin.
Kolmantena vuonna vanhustyön kehittäminen ja moniammatillinen vanhustyö opintokokonaisuuksissa kehittyy taitava toimija, joka syventää palveluohjauksellista työotettaan ja hyödyntää moniammatillisen verkostotyön menetelmiä.
Neljäntenä vuonna geronomin ammatillisuuden syveneminen -opintokokonaisuudessa vahvistuu itsenäinen toimija, joka kykenee toteuttamaan, kehittämään ja johtamaan vanhuspalveluja ja työyhteisön toimintaa itsenäisesti. Hän myös osaa perustella ja analysoida asiantuntijuuttaan geronomina moniammatillisessa vanhustyössä.
Tutkinnossa oppiminen perustuu Oppijan polun tavoitteisiin, jotka ovat työelämälähtöinen oppiminen, KIT – tutkiva ja kehittävä oppiminen, elinikäinen oppiminen, monialaisuus ja kansainvälisyys. Pedagogista toimintaa ohjaavat yhteistoiminnallisen oppimisen ja projektioppimisen periaatteet. Tutkinnossa tarjotaan opintoja, jotka kehittävät verkosto-osaamista, kansainvälisyyttä, projektiosaamista, liiketoimintaosaamista, ympäristöosaamista, palveluosaamista sekä design-ajattelua.
Geronomi AMK -tutkinnon opintokokonaisuudet sisältävät opintojaksoja, jotka toteutetaan monialaisessa yhteistyössä muiden tutkinto-ohjelmien kanssa, esim. tutkinto-ohjelmien yhteiset opintojaksot, innovaatio-opinnot ja 15 op valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot. Valinnaisissa ja vapaasti valittavissa opinnoissa opiskelija voi laajentaa tutkinnon tarjoamaa osaamistaan omien tavoitteidensa mukaisesti. Opetus järjestetään soveltuvin osin projektityöskentelynä. Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisista käytännöistä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään ratkaisuja erilaisissa työelämälähtöisissä toimintaympäristöissä ja kehittämishankkeissa.
Työelämälähtöisyys toteutuu vanhustyön erilaisissa ympäristöissä tapahtuvassa käytännön harjoittelussa (43 op) sekä opetukseen sisältyvissä projekteissa ja innovaatio-opinnoissa, joita toteutetaan yhteistyössä vanhustyön erilaisten toimijoiden ja työelämän kanssa. Projektitehtävien tavoitteet perustuvat työelämän kehittämistarpeisiin. Opiskelijat voivat suorittaa opintojaan myös Metropolia Ammattikorkeakoulun KIT-toiminnassa ja kehittämishankkeissa. Työelämän asiantuntijat toimivat opiskelijoiden harjoittelun ohjaajina sekä kumppaneina ja mentoreina työelämässä toteutuvassa opetuksessa, projekteissa ja kehittämishankkeissa.
Kansainvälisyys
Geronomiopiskelijalla on mahdollisuus opiskeluaikanaan osallistua eri tavoin kansainväliseen toimintaan. Vaihto-ohjelmien kautta opiskelija voi opiskella ulkomaisissa oppilaitoksissa tai suorittaa työelämäharjoittelun ulkomailla. Tutkinto-ohjelmassa vierailee luennoitsijoita ulkomaisista yhteistyökorkeakouluista ja opiskelijat voivat osallistua kansainvälisiin hankkeisiin. Teoriaopintojen ja harjoittelun yhteydessä opiskelija perehtyy kotikansainvälistymiseen. Englannin kielen opetus on integroitu osaksi ammatillisia opintoja.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Lukuvuoden 2015–2016 vanhustyön tutkinto-ohjelman osaamispohjainen opetussuunnitelma perustuu Oppijan polun tavoitteisiin ja pedagogisiin periaatteisiin, jotka on kuvattu tutkinnon kuvauksen ja tutkinto-ohjelman tavoitteiden yhteydessä. Opetussuunnitelman osaaminen perustuu aikaisempaan vanhustyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmiin vuodelta 2013–2014 ja 2014-2015, jonka valmistelu on perustunut yhteistyössä vanhustyön työelämänneuvottelukunnan kanssa toteutettuun arviointiin.
Lukuvuoden 2014–2015 opetussuunnitelmaan sisältyvää Oppijan polun rakennetta on arvioitu työelämäneuvottelukunnassa pääkaupunkiseudulla tarvittavan tulevaisuuden vanhustyön osaamisen ja opiskelijoiden palautteen pohjalta. Lisäksi valmistelussa on hyödynnetty aikaisempaa opintojakso ja opala -palautetta. Opetussuunnitelmassa on huomioitu myös vuonna 2012 päivitetyt valtakunnalliset Geronomin AMK -tutkinnon kompetenssit. Vanhustyön tutkinnon Oppijan polkua on suunniteltu yhteistyössä muiden tutkinto-ohjelmien kanssa, jotta oppimisessa voidaan hyödyntää monialaisia opintojaksoja ja projektioppimista. Lukuvuoden 2015-2016 opetussuunnitelman ajoitusta on tarkennettu 3 . ja 4. lukukausien osalta, jotta opetuksen toteutuminen tukee paremmin projektioppimista ja mahdollistaa koko lukukauden mittaiset, eri opintokokonaisuudet läpäisevät projektitoteutukset.
Opetussuunnitelman lähtökohdat
Vanhustyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu analyysiin ikäihmisten tulevaisuuden tarpeista ja ikääntymiseen liittyvästä viimeisimmästä tiedosta sekä niistä seuraavista vanhustyön ja -palvelujen tulevaisuuden kehittämistavoitteista. Tutkinto-ohjelmassa korostuu vanhustyön laaja-alainen osaaminen, mutta samalla ikääntymistä tarkastellaan erityisesti pääkaupunkiseudulla ja kaupunkimaisessa ympäristössä siten, että opintojen aikana käsitellään etenkin pääkaupunkiseudun vanhuspalvelujen muutoksia ja kehittämistarpeita.
Opetussuunnitelmassa on varauduttu pääkaupunkiseudun vanhuspalvelujen rakennemuutoksiin ja uusiin toiminta-alueisiin sekä niissä vaadittavaan vanhustyön osaamiseen (kotona asumisen tukeminen, yksiportainen palvelu- ja hoiva-asuminen, ennaltaehkäisevä toiminta, palveluohjaus ja -neuvonta, omaishoito, muistisairaiden hoito ja kuntoutus, ikäihmisten mielenterveys- ja päihdeongelmat).
Opetussuunnitelman valmistelu ja toteutus perustuvat työelämäyhteistyöhön. Opetusta toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun vanhustyön toimijoiden kanssa. Opintojaksojen pedagogiset ratkaisut ja oppimis- ja projektitehtävät muodostuvat näin työelämän kehittämistarpeista. Opetussuunnitelmassa painotetaan ja tuetaan opiskelijan ammatillisen kasvun kehittämistä. Erilaisissa yhteistoiminnalliseen oppimiseen ja työelämälähtöisyyteen perustuvissa pedagogisissa ratkaisuissa ja projektityöskentelyssä edistetään opiskelijan kykyä kriittiseen ajatteluun ja arviointiin sekä ongelmanratkaisuun.
Monialainen oppiminen ja yhteistyö mahdollistuvat myös muiden tutkinto-ohjelmien kanssa toteutuvissa opintojaksoissa, innovaatio-opinnoissa sekä hanke- ja projektitoiminnassa. Opiskelijoiden valinnaisuus opinnoissa toteutuu mm. työelämä- ja hankeyhteistyössä tapahtuvissa opinnoissa, yksilöllisissä opintopoluissa sekä valinnaisissa opinnoissa. Opetussuunnitelmaan sisältyy yrittäjyysopintoja (oma opintojakso yhteistyössä muiden tutkinto-ohjelmien kanssa).
Geronomiopiskelijalla on mahdollisuus opiskeluaikanaan osallistua eri tavoin kansainväliseen toimintaan. Vaihto-ohjelmien kautta opiskelija voi opiskella ulkomaisissa oppilaitoksissa tai suorittaa työelämäharjoittelun ulkomailla. Tutkinto-ohjelmassa vierailee luennoitsijoita ulkomaisista yhteistyökorkeakouluista ja opiskelijat voivat osallistua kansainvälisiin hankkeisiin. Teoriaopintojen ja harjoittelun yhteydessä opiskelija perehtyy kotikansainvälistymiseen
Lisätiedot
Kopioitu sellaisenaan hyväksytystä SXC19K2 opetussuunnitelmasta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXC21K2-1001 |
Gerontologinen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU35 | Oppimisen valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM35 | Fyysinen vanheneminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM34 | Ikääntyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU36 | Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM40 | Vanhustyön ammatillisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM37 | Lääketieteellisen osaamisen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1002 |
Vanhuspalvelujen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU37 | Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM51 | Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM46 | Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1003 |
Hyvä ikääntyminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM73 | Farmakologia ja lääkehoito | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM85 | Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN10 | Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM78 | Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1004 |
Kotona asumisen tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM67 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM86 | Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BM93 | Ikäihminen kotiympäristössä | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1005 |
Vanhustyön kehittäminen
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU39 | Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU38 | Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EL01 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY59 | Työelämän ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00BZ88 | Suomi toisena kielenä: työelämän suomi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1006 |
Moniammatillinen vanhustyö ja valinnainen opintokokonaisuus
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN21 | Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EL03 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1007 |
Geronomin ammatillisuuden syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN29 | Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN31 | Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BN32 | Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EL04 | Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC21K2-1008 |
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 60 | 65 | 45 | 30 | 30 | 30 | 30 | 35 | 15 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 17.5 | 17.5 | 7.5 | 7.5 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Geronomi AMK kompetenssit (2013)
Geronomi AMK kompetenssit (vanhustyö)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.