Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminenLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: SX00BM67

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tilasta saatavia tietoja. Hän kykenee edistämään vanhan ihmisen hyvinvointia ja terveyttä sekä tunnistaa erityisesti kaupunkimaisissa yhteisöissä elävän ikäihmisen hyvinvointia, osallisuutta, toimintakykyä ja terveyskäyttäytymistä edistäviä ja uhkaavia tekijöitä. Opiskelija toteuttaa ennaltaehkäisevää vanhustyötä soveltamalla syrjäytymisen ehkäisyä, terveyttä ja mielenterveyttä sekä toimintakykyä edistäviä työmenetelmiä. Hän toteuttaa varhaista puuttumista ja interventiota terveyserojen kaventamiseksi sekä sosiaalisen syrjäytymisen ja toimintakyvyn heikkenemisen ehkäisemiseksi ohjaamalla vanhaa ihmistä ja hänen läheisiään.
Geronomiopiskelija osaa viestiä sujuvasti englanniksi vanhustyön opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteet ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan vanhustyössä tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Hänellä on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Projektityöskentely. Ikäihmisen terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet. Sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisy ja varhainen puuttuminen. Osallisuuden yhteiskunnalliset riskitekijät (esim. köyhyys, hoivan ja palvelujen puute, kaltoinkohtelu). Vanhustyössä käytettävät keskeiset toimintakyvyn arviointimenetelmät. Terveyskäyttäytyminen ja riskikäyttäytyminen. Ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen. Ikääntyminen ja ravitsemus. Suun terveys. Seksuaaliterveys ikääntyessä. Terveysneuvonta ja -interventiot sekä ohjaamisen vaiheteoriat.
Ammatillisen englannin kielen opetus (3 op) integroituu osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen opintoja. Opetuksen sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin: Vanhustyön keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Vanhustyön keskeiset käsitteet ja tekstikäytänteet. Vanhustyön työympäristöt ja
-tehtävät. Tiedonhankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun