MediatuotantoLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: TX00CG62
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa työskennellä mediatuotannon työnkulun eri tehtävissä
- osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti suomen ja englannin kielellä ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä ja pystyy käyttämään niitä oman ammattitaitonsa kehittämisessä
- osaa käyttää 3D-mallinnustyökalua ja osaa tuottaa mallin, valaistuksen ja teksturoinnin sekä pystyy animoimaan ja renderöimään lopulliseksi animaatioksi.
- osaa luoda ja kehittää 3D hahmon ja luoda sille luustorakenteen animointia varten.
- osaa tuottaa mallin selainympäristöön ja pelimoottoreille.
- osaa 3D-tulostimen peruskäytön ja työnkulun
- osaa 3D:ssä tarvittavan vektori ja matriisilaskennan
- osaa peleihin ja luustorakenteisiin liittyvät fysikaaliset ilmiöt
Sisältö
Opintojaksolla keskitytään 3D-tuotannon teoriaan ja käytännön menetelmiin.
Taitojaan voi kehittää seuraavilla osa-alueilla: mallinnus, valaistus ja teksturointi sekä renderöinti.
Opintojaksolla opiskellaan myös 3D hahmojen luomista, animaatiota ja Web3D teknologioita mukaan lukien pelimallit ja -moottorit.
Teknisten taitojen lisäksi opitaan työskentelemään osana 3D tuotantoprosessia sekä tiimityöskentelyä.
Opintojaksolla opitaan hyödyntämään verkkorenderöintiä animaatioprojektin renderöimiseen.
Opintojaksolla tehdään 3D-malleja, joita lopulta tulostetaan 3D-tulostimella.
Opintojaksoon kuuluu pienryhmässä tehtävä projekti.
Esitietovaatimukset
Mediatekniikan suuntaavat opinnot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson minimitavoitteet. Opiskelija osaa luoda yksinkertaisia 3D malleja ja animaatioita. Osaa matematiikasta ja vektorien ja matriisien pisteet. Ymmärtää fysiikan mekaanisten ilmiöiden perusteet. Osaa tuottaa kurssin projektiin liittyvän dokumentaation englannin kiellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi pystyy tuottamaan laadukkaan ja monipuolisen animaation ja ymmärtää valaistuksen, materiaalien ja renderöinnin merkityksen. Pystyy soveltamaan itsenäisesti matematiikan vektoreita ja matriiseja 3D malleissa ja animaatiossa. Ymmärtää pelimoottoreihin liittyvät fysikaaliset ilmiöt ja niiden rajoitteet. Osaa soveltaa fysiikan mekaniikkaa projektissa. Osaa viedä 3D mallin web-ympäristöön ja pelimoottoriin. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi animaatio on ammattimaisesti tuotettu ja laadullisesti kiitettävä. Opiskelija pystyy itsenäisesti tuottamaan laadukasta interaktiivista sisältöä web- ja peliympäristöihin. Opiskelija tuntee 3D tulostukseen tarvittavan teorian ja työnkulun ja pystyy tuottamaan laadukkaita tulostettuja 3D malleja. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija pystyy tuottamaan 3D animaation ja luomaan 3D hahmon. Opiskelija osaa opintojakson matematiikan ja fysiikan perusteet. Opiskelija on tehnyt tarvittavat dokumentoinnit englanniksi.