Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointiLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: KD00DM98
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa toteuttaa pelimoottoria hyödyntäen itse suunnittelemaansa reaaliaikaista interaktiivista sisältöä erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi. Opiskelija osaa valita kulloiseenkin käyttötarpeeseen soveltuvan lähestymistavan ja työkalut. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderoinnin mahdollisuudet ja hyödyt sisällöntuotannossa ja tuotekehityksessä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorien käyttöä ja reaaliaikaiseen renderoinnin mahdollisuuksia erilaisissa käyttötarkoituksissa. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.
- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu, aikataulutus ja projektinhallinta
- 3D-mallinnus ja visualisointi
- 3D-geometrian ja sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, CAD ja polygonimallinnus” (15 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.