Siirry suoraan sisältöön

MuotoiluajatteluLaajuus (5 op)

Tunnus: KM00EI76

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun periaatteet ja taustafilosofian. Opiskelija tuntee design-teorioita ja -metodeja ja osaa vertailla niitä keskenään. Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua omassa toiminnassaan. Hän osaa arvioida myös muotoiluajattelun puutteita.

Sisältö

- muotoiluajattelun perusteet
- design-teoriat ja -metodit
- muotoiluajattelun soveltaminen käytännön työhön
- muotoiluajattelun puutteet ja tulevaisuus
- fasilitointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja luovasti muotoiluajattelun taustafilosofiaa ja osaa reflektoida eri design-teorioiden ja -metodien eri puolia. Hän osaa kehittää muotoiluajattelua osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija kykenee osallistumaan itsenäisesti alan keskusteluun muotoiluajattelun haasteista ja mahdollisista tulevaisuuden kehityssuunnista. Hän osaa fasilitoida ja kehittää edelleen suunnittelutyöhön liittyviä osaprosesseja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

20.03.2024 - 24.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • kulu virtuaali::muotoilu
Vastuuopettaja

Markus Norrena

Ryhmät
  • KXE22S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun periaatteet ja taustafilosofian. Opiskelija tuntee design-teorioita ja -metodeja ja osaa vertailla niitä keskenään. Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua omassa toiminnassaan. Hän osaa arvioida myös muotoiluajattelun puutteita.

Sisältö

- muotoiluajattelun perusteet
- design-teoriat ja -metodit
- muotoiluajattelun soveltaminen käytännön työhön
- muotoiluajattelun puutteet ja tulevaisuus
- fasilitointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja luovasti muotoiluajattelun taustafilosofiaa ja osaa reflektoida eri design-teorioiden ja -metodien eri puolia. Hän osaa kehittää muotoiluajattelua osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija kykenee osallistumaan itsenäisesti alan keskusteluun muotoiluajattelun haasteista ja mahdollisista tulevaisuuden kehityssuunnista. Hän osaa fasilitoida ja kehittää edelleen suunnittelutyöhön liittyviä osaprosesseja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

22.03.2023 - 26.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • kulu virtuaali::muotoilu
Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät
  • KXE21S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun periaatteet ja taustafilosofian. Opiskelija tuntee design-teorioita ja -metodeja ja osaa vertailla niitä keskenään. Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua omassa toiminnassaan. Hän osaa arvioida myös muotoiluajattelun puutteita.

Sisältö

- muotoiluajattelun perusteet
- design-teoriat ja -metodit
- muotoiluajattelun soveltaminen käytännön työhön
- muotoiluajattelun puutteet ja tulevaisuus
- fasilitointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja luovasti muotoiluajattelun taustafilosofiaa ja osaa reflektoida eri design-teorioiden ja -metodien eri puolia. Hän osaa kehittää muotoiluajattelua osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija kykenee osallistumaan itsenäisesti alan keskusteluun muotoiluajattelun haasteista ja mahdollisista tulevaisuuden kehityssuunnista. Hän osaa fasilitoida ja kehittää edelleen suunnittelutyöhön liittyviä osaprosesseja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

21.01.2022 - 18.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Outi Nokkonen
Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät
  • KXE20S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun periaatteet ja taustafilosofian. Opiskelija tuntee design-teorioita ja -metodeja ja osaa vertailla niitä keskenään. Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua omassa toiminnassaan. Hän osaa arvioida myös muotoiluajattelun puutteita.

Sisältö

- muotoiluajattelun perusteet
- design-teoriat ja -metodit
- muotoiluajattelun soveltaminen käytännön työhön
- muotoiluajattelun puutteet ja tulevaisuus
- fasilitointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja luovasti muotoiluajattelun taustafilosofiaa ja osaa reflektoida eri design-teorioiden ja -metodien eri puolia. Hän osaa kehittää muotoiluajattelua osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija kykenee osallistumaan itsenäisesti alan keskusteluun muotoiluajattelun haasteista ja mahdollisista tulevaisuuden kehityssuunnista. Hän osaa fasilitoida ja kehittää edelleen suunnittelutyöhön liittyviä osaprosesseja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee muotoiluajattelun perusteita ja tietää eri design-teorioiden ja -metodien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee osoittamaan muotoiluajattelun roolin osana suunnittelutyötä. Opiskelijalla on perustiedot muotoiluajattelun kritiikistä. Hän tuntee suunnitteluun liittyvän fasilitoinnin perusteet.