Skip to main content

Production Skills in Live Performance Engineering 3Laajuus (10 cr)

Code: KM00ER69

Credits

10 op

Objective

The students become familiar with the principles of setting up an enterprise. The students are able to evaluate the feasibility of their business idea. The students know the fundamentals of the economic management of the company, the key taxation policies and statutory obligations. The students understand the responsibilities involved in a supervisory position and can understand supervisory models of behavior and interrelated principles. The students are able to analyze and develop interpersonal skills at work both as an employee and a superior. The students respect and acknowledge diversity in the professional field and they apply principles of equality and parity in their work.

Content

-business start-up activities, business idea, prerequisites for a business
-fundamentals of the financial management of a company
-responsibilities and obligations as a superior
-policies and operating principles as a superior
-work community skills and interpersonal skills

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students understand the principles of business activities and statutory obligations. Students know the obligations that go with a supervisory position. Students are able to assess their work-related social skills.

Assessment criteria, good (3)

Students understand the principles of business activities, statutory obligations and economic management. Students know the obligations that go with a supervisory position and comprehend the position and significance of a supervisor in a live performance organization. Students can assess and develop their work-related social skills.

Assessment criteria, excellent (5)

Students understand well the principles of business activities, statutory obligations and economic management. Students know the obligations that go with a supervisory position and comprehend the position and significance of a supervisor in a live performance organization. Students can assess and develop their work-related social skills in an advanced way.

Assessment criteria, approved/failed

Students understand the principles of business activities and statutory obligations. Students know the obligations that go with a supervisory position. Students are able to assess their work-related social skills.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

70 % Contact teaching, 30 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Tero Aalto
Teacher in charge

Tero Aalto

Groups
  • KXH21S1
    Live Performance Engineering

Objective

Opiskelija tuntee yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija osaa arvioida liikeideansa toteuttamiskelpoisuutta. Opiskelija tietää yrityksen taloudenhallinnan perusteet, keskeiset
verotuskäytännöt ja lakisääteiset velvoitteet. Opiskelija ymmärtää esihenkilöasemaan liittyvät vastuut sekä hahmottaa esihenkilötyön toimintamalleja ja periaatteita. Opiskelija osaa
analysoida ja kehittää työyhteisövalmiuksiaan alaisena ja esihenkilönä.

Opiskelija osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään omalla ammattialalla ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita.

Content

- yrityksen perustamistoimet, liikeidea, liiketoimintaedellytykset
- yrityksen talouden hallinnan perusteet
- esihenkilötyön vastuut ja velvollisuudet
- esihenkilötyön toimintamallit ja periaatteet
- työyhteisövalmiudet ja vuorovaikutustaidot

Materials

Julkaistaan myöhemmin

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus
Essee
Harjoitustehtävät
Presentaatio tai presentaatiotallenne
Reflektointi
Verkko-opiskelu

Exam schedules

Suoritus perustuu jatkuvaan arviointiin ja harjoitustehtäviin. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Vaihtoehtoisista suoritustavoista voit keskustella ohjaavan opettajan kanssa.

Student workload

Kurssin vaatima työmäärä riippuu vahvasti opiskelijan edeltävästä osaamisesta.

Kurssin opintopistemäärä on 10 opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 270 tuntia.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee yritystoiminnan perusteita ja lakisääteisiä velvoitteita. Opiskelija tietää esihenkilöasemaan liittyviä vastuita, toimintamalleja ja periaatteita. Hän osaa soveltaa esihenkilötyön periaatteita ryhmän toiminnassa. Opiskelija kykenee arvioimaan omia työyhteisövalmiuksiaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hahmottaa yritystoiminnan perusteet, lakisääteiset velvoitteet ja taloudenhallinnan perusteita. Opiskelija hahmottaa esihenkilöasemaan liittyvät vastuut ja esihenkilön aseman ja merkityksen toimivassa esitys- ja teatteriteknisessä organisaatiossa. Hän osaa soveltaa esihenkilötyön periaatteita ryhmän toiminnassa. Hän osaa arvioida ja kehittää työyhteisövalmiuksiaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hahmottaa hyvin yritystoiminnan perusteet, lakisääteiset velvoitteet ja taloudenhallinnan perusteet. Opiskelija hahmottaa laajasti esihenkilöasemaan liittyvät vastuut ja periaatteet. Hän ymmärtää hyvin esihenkilön aseman ja merkityksen toimivassa esitys- ja teatteriteknisessä organisaatiossa. Hän arvioi ja kehittää työyhteisövalmiuksiaan edistyneesti.Opiskelija hahmottaa hyvin yritystoiminnan perusteet, lakisääteiset velvoitteet ja taloudenhallinnan perusteet. Opiskelija hahmottaa laajasti esihenkilöasemaan liittyvät vastuut ja periaatteet. Hän ymmärtää hyvin esihenkilön aseman ja merkityksen toimivassa esitys- ja teatteriteknisessä organisaatiossa. Hän osaa soveltaa esihenkilötyön periaatteita ryhmän toiminnassa. Hän osaa arvioida ja kehittää omia ja työryhmän työyhteisövalmiuksia.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee yritystoiminnan perusteita ja lakisääteisiä velvoitteita. Opiskelija tietää esihenkilöasemaan liittyviä vastuita, toimintamalleja ja periaatteita. Hän osaa soveltaa esihenkilötyön periaatteita ryhmän toiminnassa. Opiskelija kykenee arvioimaan omia työyhteisövalmiuksiaan.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla on opetuskerroilla 50 % läsnäolovelvollisuus. Mahdollisesta poissaolosta seuraa erillinen korvaava tehtävä, joka tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen arviointia.

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Arvioinnin perusteet:
Essee
Presentaatio
Harjoitustehtävät
Jatkuva arviointi
Verkko-opiskelutehtävät