Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessaLaajuus (10 op)

Tunnus: SX00EP42

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän oppimista
sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä.

Sisältö

Leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa, tarinallinen leikki. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaisen lapsen laaja-alaisen osaamisen huomiointi ja oppimisen alueet toiminnan suunnittelussa. Ilmiöpohjainen ja tutkiva oppiminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Ryhmät
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän oppimista
sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä.

Sisältö

Leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa, tarinallinen leikki. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaisen lapsen laaja-alaisen osaamisen huomiointi ja oppimisen alueet toiminnan suunnittelussa. Ilmiöpohjainen ja tutkiva oppiminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Mäenpää
  • Milla Karvonen
  • Satu Hakanen
  • Jouni Piekkari
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän oppimista
sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä.

Sisältö

Leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa, tarinallinen leikki. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaisen lapsen laaja-alaisen osaamisen huomiointi ja oppimisen alueet toiminnan suunnittelussa. Ilmiöpohjainen ja tutkiva oppiminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Mäenpää
  • Milla Karvonen
  • Satu Hakanen
  • Jouni Piekkari
Ryhmät
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän oppimista
sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä.

Sisältö

Leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa, tarinallinen leikki. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaisen lapsen laaja-alaisen osaamisen huomiointi ja oppimisen alueet toiminnan suunnittelussa. Ilmiöpohjainen ja tutkiva oppiminen.

Aika ja paikka

12.03.2024 08.30 - 11.45 MPA5015 Orientaatio Saila Nevanen, Satu Hakanen
13.03.2024 08.30 - 11.45 MPA2022 Draama, Tarinallinen leikki Jouni Piekkari
13.03.2024 12.45 - 16.00 MPA5015 Musiikki
19.03.2024 08.30 - 11.00 MPA2030 Musiikki(Perhekerho Metku)
19.03.2024 12.00 - 15.00 MPA2022 Seija Mäenpää / Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista Kuvat tunteiden välittäjänä (Zoom)
20.03.2024 08.30 - 11.45 MPA2022 Draama, Tarinallinen leikki Jouni
20.03.2024 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide Seija Mäenpää
21.03.2024 08.30 - 11.45 MPBK030 Liikunnan ilo
21.03.2024 12.45 - 16.00 MPA2022 Draama, Tarinallinen leikki Jouni Piekkari
25.03.2024 12.45 - 16.00 MPA2030 Leikki
26.03.2024 08.30 - 11.45 MPC4010 Draama, Tarinallinen leikki Jouni Piekkari
05.04.2024 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija Mäenpää
08.04.2024 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija Mäenpää
09.04.2024 13.00-15.00 Myllypuro-sali, Yhdessä hyvinvoivan lapsen asialla varhaiskasvatuksessa -seminaari
12.04.2024 08.30 - 11.45 MPBK030 Liikunnan ilo
16.04.2024 12.45 - 16.00 MPA2022 Kuvataide, Seija Mäenpää
25.04.2024 12.15 - 15.00 MPC4012 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -koulutusiltapäivä
08.05.2024 09.00 - 15.00 MPD1002 Seminaari
22.05.2024 12.45 - 16.00 MPA5015 Projektien esittely Satu Hakanen ja Milla Karvonen

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit ja suositeltava kirjaliisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot
harjoitukset
työpajat
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
projekti lasten kanssa
Harjoitustehtävia Metropolian HyMy-kylässä
Harjoitustehtäviä varhaiskasvatuksen ja muun työelämän kanssa yhteistyössä
Vierailijat


Opetus järjestetään pääsääntöisesti lähiopetuksensa Myllypuron kampuksella.
Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

HUOM! Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen (100% läsnäoloa vaaditaan). Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Poissaolokerralta vaaditaan 1 sivun reflektio opetuksen aiheista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä, projekti lasten kanssa, toteutuetaan työelämässä, varhaiskasvatuksessa, harjoituksia ja yhteistyötä myös päiväkotien kanssa ja Metropolian HyMy -kylässä ja siellä opiskelevien muiden opiskelijoiden kanssa.

Opintojaksolla olemme mukana HyMy-kylä -toiminnassa.

Lisäksi tehdään yhteistyö Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankeen kanssa (Opetushallituksen tukema Metropolian hanke)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Lähiopetukseen aktiivinen osallistuminen,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.

Projektista/projektistaraportista annetaan numero, sen perusteella annetaan opintojakson kokonaisarviointi.

Lisäksi palaute opettajilta luentojen, harjoitusten ja workshopien aikana,
palaute vertaisryhmältä ja itsearviointi

Opintojakso on läsnäolovelvoitteinen (100% läsnäoloa vaaditaan). Opettajalla on oikeus antaa täydentäviä tehtäviä pedagogisin perustein.
Poissaolokerralta vaaditaan 1 sivun reflektio opetuksen aiheista.

Arviointikriteerit käydään läpi orietaatiokerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 h = 270 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat opintojaksolla:
Satu Hakanen
Seija Mäenpää
Saila Nevanen
Jouni Piekkari

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Satu Hakaseen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointiasteikko 0-5

Lähiopetukseen aktiivinen osallistuminen,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.

Projektista/projektistaraportista annetaan numero, sen perusteella annetaan opintojakson kokonaisarviointi.