XR-teknologiat ja -ekosysteemitLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: KD00DM94
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee tämänhetkisten ja lähitulevaisuuden kaupallisten XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja osaa tuottaa niihin laadukasta toiminnallista sisältöä. Opiskelija osaa hyödyntää mm. VR- ja AR-sovelluksia ja -tekniikoita tuotekehityksessä ja erilaisten suunnittelutyökalujen tukena. Opiskelija tuntee myös XR-teknologioiden ennustettuja tulevaisuudennäkymiä ja kehityskulkuja.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti erilaisiin XR-teknologioihin ja ympäristöihin kuten VR, AR, MR ja CR. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan sisältöä XR-sovelluksiin aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi
- 3D-mallinnustyökalut ja XR, visualisointi ja VR
- pelimoottorien XR-valmiudet ja -tuki
- tuotepresentaatio virtuaalitilassa
- XR-teknologiat, VR/AR/MR
- XR-sovelluksen toteutus
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi”.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.