Ihmisyksilön kehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00ER06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Embryologia:
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet.
Lapsen fyysinen kehitys:
Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.
Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.
Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.
Sisältö
Embryologia:
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön kehitys.
Lapsen fyysinen kehitys:
Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.
Esitietovaatimukset
Ihmisen anatomia ja fysiologiaosaaminen, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito-osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
17.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Osteopatia Virtuaali
- Anou Londesborough
- Eeva Tawast
- Sanna-Mari Manninen
- Leena Suojanen
- Sandra Rinne
- Jonna Heimonen
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
-
SXF21S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Embryologia:
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet.
Lapsen fyysinen kehitys:
Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.
Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.
Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.
Sisältö
Embryologia:
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön kehitys.
Lapsen fyysinen kehitys:
Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.
Aika ja paikka
Leena
8.3.
15.3.
Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast, lähikerrat 15.4. ja 20.5.2024
Oppimateriaalit
Materiaali moodle-työtilassa
Kehityspsykologian kurssikirjallisuudesta vaihtoehtoja ensimmäisellä opetuskerralla.
EMBRYOLOGIA:
Luentomateriaali
Oheiskirjallisuus:
-Sariola, H. ym. Solusta yksilöksi - kehitysbiologia. Duodecim.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely virtuaalisessa oppimisympäristössä
Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset
Yksilötehtävät
Kehityspsykologian monimuoto-opetus/ Eeva Tawast: aktivoiva luento, opintopiirityöskentely, paneelikeskustelu
EMBRYOLOGIA: luennot, itsenäinen opiskelu annetun verkkomateriaalin pohjalta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Embryologian verkkotentit:
1. verkkotentti saatavilla aikavälillä 19.1.-22.1.2024
2. verkkotentti saatavilla aikavälillä 1.2.-4.2.2024.
3. verkkotentti saatavilla aikavälillä 15.2.-19.2.2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus
Itsenäinen työskentely
yhteensä 135 h opiskelijan työtä
Embryologia 40h (1,5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehityspsykologia: 0/H
Embryologia: verkkotenttien hyväksytty suoritus 60% kokonaispistemäärästä.
Esitietovaatimukset
Ihmisen anatomia ja fysiologiaosaaminen, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito-osaaminen