OpinnäytetyöLaajuus (30 op)
Opintojakson tunnus: L01AAA17
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 30 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osoittaa hyviä metodologisia ja analyyttisiä taitoja määritellessään ja suunnitellessaan työelämän todelliseen tarpeeseen perustuvan kehittämistehtävän. Hän osoittaa hyvää kehittämis- ja muutosjohtamiskykyä käynnistäessään ja toteuttaessaan kehittämis-/muutoshankkeen kumppaniorganisaatiossaan.
Hän laatii kirjallisen opinnäytetyöraportin tutkimuksellisesta kehittämishankkeestaan tutkimusviestinnän taitoa osoittaen.
Sisältö
Toiminta-/kehittämistutkimuksena (Action Research) tehtävän opinnäytetyön keskeiset elementit:
I Tutkimuksellisen kehittämistehtävän määrittely
- kumppaniorganisaation valinta ja kehittämistehtävän tavoitteiden asettaminen
- kehittämistavoitteiden tarkentaminen, tutkimusongelman ja tutkimuskysymysten määrittely, muutosta osoittavien mittareiden valinta
- aiheanalyysi ja nykytila-analyysi => tutkimus- ja kehittämissuunnitelma => kolmikantasopimus
II Viitekehyksen valinta sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinta. Dokumentointi.
- tarvittavan tietoperustan (viitekehys)valinta ja hyödyntäminen kehittämistehtävässä
- kehittämistehtävään tarvittavan aineiston kerääminen, käsittely, analysointi ja hyödyntäminen
III Kehittämistoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus kumppaniorganisaatiossa toimintatutkimuksellisella otteella. Jatkuva dokumentointi.
- projektinhallinta: projektiryhmän määrittelyt, tavoitteet, aikataulut, budjetti, riskit
- organisaation osallistaminen
- käytännön toimenpiteet
IV Tulosten todentaminen, evaluointi ja dokumentointi
- kehittämishankkeella aikaansaadun muutoksen ja hyödyn mittaaminen, keskeisten tulosten osoittaminen ja johtopäätökset
- kehittämistehtävän onnistumisen/hyödynnettävyyden arviointi
- tutkimuksen luotettavuuden, pätevyyden sekä laajennettavuuden arviointi; oman oppimisen reflektointi
V Kehittämishankkeen tulosten julkistaminen ja levittäminen
- seminaariesitys
- kirjallinen opinnäytetyöraportti ja sen julkaiseminen Metropolia Ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaan
- erillissuorituksena kypsyysnäyte
Yksilöohjausta, tutkimusviestinnän ohjausta, seminaariosallistumiset esittäjän, opponentin ja muistion laatijan rooleissa.
Esitietovaatimukset
Vähintään toinen seuraavista:
Tutkimusmenetelmät ja valmiudet 5 op
Organisaation ja prosessien kehittämismenetelmät 5 op
Riittävä osaaminen opinnäytetyön aihepiiristä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. Aiheen valinta; tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen - painoarvo 20 %
• Työelämälähtöinen aihe, riittävä aiheen hallinta ja jäsentely (2) tai puutteellinen aiheen hallinta ja jäsentely (1)
• Lähtökohdat, ongelmat ja keskeiset käsitteet on määritelty ja esitelty (2)
• Lähtökohtien esittely, käsitteet ja ongelmien esittely jäävät epäselviksi tai puuttuvat (1)
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi on toteutettu melko itsenäisesti mutta aihepiirin hallinnassa on jonkin verran puutteita. (2)
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi on ollut epäitsenäinen, ja aihepiirin hallinnassa on ollut puutteita. (1)
• Riittävästi loppuun saatettu prosessi (2) tai puutteellisesti loppuun saatettu prosessi (1)
2. Tiedon hankinta ja analysointi sekä kehittämismenetelmien valinta ja hallinta - painoarvo 20 %
• Käytettyjen tiedonhankinta- ja analysointimenetelmien ja ongelmanasettelun välillä on selkeästi epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. (2)
• Käytetyt tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät eivät ole perusteltuja ja/tai niitä on käytetty puutteellisesti ongelmanasettelun kannalta.(1)
• Opiskelija on käyttänyt tietolähteitä kapea-alaisesti ja perustelemattomasti. (2)
• Tietolähteitä on käytetty niukasti, yksipuolisesti ja epäjohdonmukaisesti asetetun ongelman suhteen.
• Kehittämismenetelmien valinta on osittain onnistunut, ja menetelmien käytössä on jonkin verran puutteita. (2)
• Kehittämismenetelmien valinta onnistui korkeintaan tyydyttävästi, ja menetelmien käyttö on epävarmaa tai puutteellista. (1)
3. Tulosten ja johtopäätösten osoittaminen - painoarvo 20 %
• Kehittämisprosessin vaiheet, siihen liittyvät ratkaisut ja tulokset on selostettu osin puutteellisesti. (2)
• Kehittämisprosessin vaiheiden, työhön liittyvien ratkaisujen ja tulosten kuvaus on vajavaista tai epäselvää. (1)
• Aineistosta ja tuloksista on osattu tehdä jonkin verran johtopäätöksiä. (2)
• Aineistosta ja tuloksista tehdyt johtopäätökset puuttuvat tai ne ovat epäjohdonmukaisia. (1)
• Työssä on pohdittu niukasti vaihtoehtoja erilaisiin olosuhteisiin ja tilanteisiin. (2)
• Työssä ei ole pohdintaa tulosten sovellettavuudesta.(1)
4. Hyödynnettävyys - painoarvo 30 %
• Organisaation toiminnon muutos ja/tai muutospotentiaali on havaittavissa. (2)
• Organisaatiossa ei ole tapahtunut mitattavissa olevaa muutosta, mutta siinä on vähäistä muutospotentiaalia. (1)
• Organisaatiossa on tiedostettu osaamisvaje ja työkalujen systemaattinen käyttö on aloitettu. (2)
• Organisaatiossa on tiedostettu osaamisvaje ja joitakin työkaluja vajeen poistamiseksi on otettu käyttöön. (1)
5. Raportin kieli- ja tekstiasu sekä ulkoasu - painoarvo 10 %
• Opinnäytetyössä on noudatettu puutteellisesti Metropolian/LiTo:n opinnäytetyöohjeistusta. (1)
• Opinnäytetyön rakenne on vain osittain johdonmukaisesti jäsennelty (2).
• Opinnäytetyön rakenne on epäjohdonmukainen ja sekava. (1)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
1. Aiheen valinta; tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen - painoarvo 20 %
• Työelämälähtöinen aihe, hyvä (4) tai melko hyvä (3) aiheen hallinta ja jäsentely
• Lähtökohdat, ongelmat ja keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet määritelty ja perusteltu hyvin (4) tai että ne on määritelty ja perusteltu (3)
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti (4) osoittaen erittäin hyvää (4) tai hyvää (3) aihepiirin hallintaa.
• Erittäin hyvin (4) tai hyvin (3) loppuunsaatettu prosessi
2. Tiedon hankinta ja analysointi sekä kehittämismenetelmien valinta ja hallinta - painoarvo 20 %
• Opiskelija on käyttänyt työssään tarkoituksenmukaisesti tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä. (4)
• Eri tietolähteitä on käytetty mutta ilman syvempää kriittisyyttä ja perusteluja. (3)
• Opiskelija on käyttänyt eri tietolähteitä melko monipuolisesti ja kriittisesti asetetun ongelman suuntaisesti. (4)
• Käytettyjen tiedonhankinta- ja analysointimenetelmien ja ongelmanasettelun välillä on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. (3)
• Kehittämismenetelmät on valittu työn tavoitteiden kannalta onnistuneesti ja opiskelija hallitsee niiden käytön. (4)
• Kehittämismenetelmät on valittu työn tavoitteiden kannalta toimivasti ja opiskelija hallitsee valitsemansa menetelmät riittävästi. (3)
3. Tulosten ja johtopäätösten osoittaminen - painoarvo 20 %
• Kehittämisprosessin vaiheet, siihen liittyvät ratkaisut ja tulokset on selostettu tarkasti (4) tai pääpiirteittäin (3).
• Aineistosta ja tuloksista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä (4) tai johtopäätöksiä (3).
• Työssä pohditaan vaihtoehtoja erilaisiin olosuhteisiin ja tilanteisiin. (4/3)
4. Hyödynnettävyys - painoarvo 30 %
• Organisaation muutos ja/tai muutospotentiaali on liiketaloudellisesti huomattava (4) tai merkittävä (3).
• Organisaatiossa on tapahtunut oppimista ja toimintatavat ovat muuttuneet. (4)
• Organisaatiossa on tapahtunut oppimista ja toimintatapojen muutoksia on havaittavissa. (3)
5. Raportin kieli- ja tekstiasu sekä ulkoasu - painoarvo 10 %
• Opinnäytetyössä on noudatettu pääosin Metropolian/LiTo:n opinnäytetyöohjeistusta. (3)
• Opinnäytetyön rakenne on selkeä ja johdonmukainen (4) tai selkeä ja melko johdonmukainen (3).
• Kirjallinen ilmaisu on sujuvaa ja teksti virheetöntä (4) tai lähes virheetöntä (3) asiatekstiä.
• Lähdeviittaukset ja lähdeluettelo ovat ohjeiden mukaiset (4) tai pääosin ohjeiden mukaiset (3)
• Kuvat, kuviot, taulukot, tekniset piirrokset ja muu kuvamateriaali on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla (3) ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia. (4)
• Opinnäytetyö on arkistokelpoinen (4, 3)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen valinta; tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen - painoarvo 20 %
• Työelämälähtöinen aihe, erinomainen aiheen hallinta ja jäsentely
• Lähtökohdat, ongelmat ja keskeiset käsitteet sekä niiden väliset suhteet erittäin hyvin määritelty ja perusteltu
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa.
• Erinomaisesti loppuun saatettu prosessi
Tiedon hankinta ja analysointi sekä kehittämismenetelmien valinta ja hallinta - painoarvo 20 %
• Opiskelija on käyttänyt työssään luovasti ja taitavasti tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä.
• Opiskelija on käyttänyt eri tietolähteitä monipuolisesti, kriittisesti ja neuvokkaasti asetetun ongelman suuntaisesti.
• Kehittämismenetelmät on valittu työn tavoitteiden kannalta erittäin onnistuneesti ja niitä on käytetty taitavasti.
3.Tulosten ja johtopäätösten osoittaminen - painoarvo 20 %
• Kehittämisprosessin vaiheiden, siihen liittyvien ratkaisujen ja tulosten selostaminen on monipuolista ja analyyttistä.
• Aineistosta ja tuloksista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä.
• Työssä pohditaan luovia ja harkittuja vaihtoehtoja erilaisiin olosuhteisiin ja tilanteisiin.
4. Hyödynnettävyys - painoarvo 30 %
• Organisaation muutos ja/tai muutospotentiaali on liiketaloudellisesti merkittävä ja yleistettävissä.
• Organisaatiossa on tapahtunut oppimista, joka on muodostunut pysyväksi toimintatavaksi.
5. Raportin kieli- ja tekstiasu sekä ulkoasu - painoarvo 10 %
• Opinnäytetyössä on kaikilta osin noudatettu Metropolian/LiTo:n opinnäytetyöohjeistusta
• Opinnäytetyön rakenne on selkeä, johdonmukainen ja tasapainoinen.
• Kirjallinen ilmaisu on erittäin sujuvaa ja teksti virheetöntä. Kirjallisen tutkimusviestinnän konventioita on käytetty asianmukaisesti.
• Lähdeviittaukset ja lähdeluettelo ovat ohjeiden mukaiset.
• Tulokset on esitetty havainnollisesti. Kuvat, kuviot, taulukot, tekniset piirrokset ja muu kuvamateriaali on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia.
• Opinnäytetyö on arkistokelpoinen.
• Opinnäytetyö on lähes sellaisenaan valmis julkaistavaksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyötä ei voida hyväksyä, jos yksi tai useampi seuraavista todentuu:
• Opinnäytetyön prosessissa on vakavia puutteita (esim. liiketoimintaongelman määrittelyssä, nykytila-analyysissä, teorian käytössä, tutkimustiedon keräämisessä, johtopäätelmien teossa tai ratkaisuehdotuksen käytäntöön viennissä).
• Tekstiä tai muuta materiaalia on kopioitu /plagioitu/käännetty muista julkaisuista/ teoksista mainitsematta lähteitä, lähteisiin ei ole viitattu oikein tai opinnäytetyössä on mahdollisia tekijänoikeusrikkomuksia.
• Opinnäytetyö ei täytä Metropolia Ammattikorkeakoulun asettamia ulkoasu- tai kieliasuvaatimuksia tai opinnäytetyön teksti ei ole oikeakielisyyden tai ymmärrettävyyden osalta kelvollista julkaistavaksi.
• Opinnäytetyön sisällössä tai työn suorituksessa on vakavasti rikottu ammattialan eettisiä periaatteita tai ohjeita.