Musiikin koulutusohjelma: Oletussuunnitelma
Opetussuunitelman tunnus: KYA107S6
- Laajuus
- 60 op
- Kesto
- 1 vuotta (60 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2007
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Muusikon ja musiikkipedagogin ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin johtava koulutusohjelma antaa monipuoliset valmiudet toimia vaativissa klassisen tai pop-jazzmusiikin alan työ- ja kehittämistehtävissä mm. pedagogina, taiteilijana ja asiantuntijana. Opiskelija voi suuntautua oman työkokemuksensa ja kiinnostuksensa pohjalta taiteelliseen, pedagogiseen tai näitä yhdistävään työskentelyyn.
Opiskelu on päätoimista mutta toteutetaan viikonloppuihin painottuvina tiivisjaksoina sekä etä- ja monimuoto-opintoina, jolloin koulutukseen osallistuminen on mahdollista työn ohella ja myös muualla Suomessa asuville. Koulutus on tarkoitettu musiikin ammattilaisille, jotka ovat työkokemuksensa kautta löytäneet tarpeen kehittää itseään, omaa alaansa ja ehkä työyhteisöäänkin. Näistä tarpeista nousseille ideoille rakentuvat opinnäytetyöt ovat koulutuksen keskeisin osa. Syventävät ammattiopinnot pyrkivät antamaan opiskelijalle valmiuksia toimia erilaisissa kehittämistehtävissä ja ymmärtää työyhteisöisöjen käyttäytymistä. Opinnot muodostavat myös opiskelijoiden yhteisen kehittämistyön ja reflektoinnin areenan. Vapaasti valittavien opintojen suunnittelu perustuu yksilölliseen opinto-ohjaukseen, jolla pyritään tukemaan opiskelijan opinnäytetyön tekemistä ja ammatillista erikoistumista.
Koska opiskelijat ovat jo oman ammattialueensa asiantuntijoita ja opiskelevat yleensä työn ohella, on koulutuksen pedagogisessa suunnittelussa pyritty hyödyntämään musiikin aikuiskoulutukseen soveltuvia vertaisoppimisen ja yhteisöllisen oppimisen työtapoja. Suunnittelutyön pohjana on myös tietoisuus musiikkialan työnkuvien monimuotoisuudesta. Opiskelijoiden työssään kohtaamat kehittymistarpeet eivät ole koulutuksen järjestäjän puolesta tarkasti ennalta määriteltävissä, vaan koulutuksen sisällön suunnittelun tulee perustua työelämän, opiskelijan ja oppilaitoksen väliselle jatkuvalle dialogille. Tästä syystä opetussuunnitelma on hyvin integroitu ja sisältää myös paljon mahdollisuuksia yksilöllisille valinnoille. Eri opetusaineiden pitkälle viedyllä integroinnilla pyritään korostamaan oppimisen prosessimaisuutta ja luomaan edellytyksiä onnistuneelle opinto-ohjaukselle.
Koulutusohjelman yleisinä tavoitteina, jotka painottuvat opiskelijan ammatillisesta suuntautumisen ja opinnäytetyön aiheen mukaan, on pyrkiä:
- muusikon ja pedagogin ammattiroolien monipuolistamiseen sekä näihin liittyvän musiikillisen ja pedagogisen osaamisen kehittämiseen
- työssä opitun nostamiseen tiedostetuksi, työyhteisöissä jaettavaksi ja sovellettavaksi osaamiseksi
- omien vahvuuksien tunnistamiseen sekä oman, yksilöllisen opettaja/taiteilijaidentiteetin vahvistamiseen
- taiteelliseen lopputulokseen tähtäävän prosessin kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, jossa tarkastellaan kaikkia sen osa-alueita kokonaisuutena (esim. taiteellinen ideointi, harjoitteluprosessi, tuottaminen, markkinointi, toteuttaminen)
- taiteellisen toiminnan muotojen uusiutumiseen (esitystekniikka, ohjelmisto, poikkitaiteellisuus, uusien yleisöryhmien tavoittaminen, taidekasvatusnäkökulman huomioiminen, genre- ja musiikkikulttuurien rajojen ylittäminen…)
- pedagogisten ja musiikillisten työtapojen ja sisältöjen monipuolistamiseen (mm. ryhmän ohjaaminen, uudet ohjelmistoalueet, integroitu opetussuunnitelma, opetusmetodit)
- oppilaitosten ja työyhteisöjen kehittämistyössä tarvittavan osaamisen vahvistamiseen
- ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opettajakoulutuksen kehittämiseen, pedagogiikasta vastaavien opettajien kouluttamiseen.
Lisätiedot
5.7.07
- koulutusohjelma puuttuu valintalistasta, tallennettu "Ei koulutusohjelmaa", pyydetty täydennystä
->opetussuunnitelman sisältö ei ole hyväksymisessä siirtynyt sisältö -ikkunalle, opinnot ovat siirtyneet
Siirretty 14.8.2007
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2007-2008 | Syksy 2007 | Kevät 2008 | 1. / 2007 | 2. / 2007 | 3. / 2008 | 4. / 2008 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KYA107S6-1000 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 | |||||||
KYA107S6-1003 |
Ammatillinen kehittyminen ja työyhteisöt
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||
KYA1A01 | Oma urakehitys ja ammattiroolien muutokset | 4 | |||||||
KYA1A02 | Vuorovaikutus, oppiminen ja ryhmäilmiöt | 5 | |||||||
KYA107S6-1004 |
Suuntautumisvaihtoehdon syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||
KYA107S6-1001 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||
KYA1Z00 | Koulutusohjelman vapaasti valittavat opinnot | 12 | |||||||
KYA107S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
0 | |||||||
KYA107S6-1005 |
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||
Yhteensä | 60 | 6.1 | 1.3 | 4.7 | 0.7 | 0.7 | 2.4 | 2.4 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
KYA107S6-1000 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 |
KYA107S6-1003 |
Ammatillinen kehittyminen ja työyhteisöt
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
KYA1A01 | Oma urakehitys ja ammattiroolien muutokset | 4 |
KYA1A02 | Vuorovaikutus, oppiminen ja ryhmäilmiöt | 5 |
KYA107S6-1004 |
Suuntautumisvaihtoehdon syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
KYA107S6-1001 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
12 |
KYA1Z00 | Koulutusohjelman vapaasti valittavat opinnot | 12 |
KYA107S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
0 |
KYA107S6-1005 |
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |