Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulutukinto: Lukukausi
Opetussuunitelman tunnus: S0109S6
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2009
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Kuntoutusalalla on tarpeen uudistaa palvelutuotannon mallia, osoittaa oman työn vaikuttavuus sekä tehostaa teknologian haltuunottoa ja käyttöä. Metropoliaalueelle on tärkeää tuottaa monipuolisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä kuntoutuspalveluja. Haasteena kuntoutuksessa on asiakkaan aseman parantaminen luomalla osallistavia toimintatapoja. Tämä edellyttää ratkaisujen hakemista yksilön ja lähiyhteisön voimavaroista sekä ympäristön ja elinolojen kehittämistä yhdessä asiakkaan kanssa.
Kuntoutus nähdään koulutusohjelmaasa yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena muutosprosessina. Muutosprosesissa keskeistä on asiaakkaan hyöty, yhteisille rajapinnoille rakentuva toiminta ja kehittävä johtaminen. Väestön ikääntyminen, sosiaali- ja terveysalan moniongelmaisten asiakkaiden määrän kasvu ja toiminta- ja työkyvyn ongelmat ovat väestön terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta merkittäviä haasteita. Kuntoutuksen erityisenä tarpeena on kehittää ikääntyneen työvoiman, pitkäaikaistyöttömien, syrjäytymisvaarassa olevien nuorten, kaikenikäisten vaikeavammaisten, mielenterveys- ja päihdeongelmaisten ja vanhusväestön kuntoutusta.
Kuntoutuksen alueella on monimuotoisia työtehtäviä, jotka edellyttävät tutkimuksellista kehittämis- ja johtamisosaamista. Koulutusohjelman suorittaneet sijoittuvat erilaisiin oman alansa kehittämis-, erityisasiantuntija- ja johtotehtäviin. Kuntoutusalalla on mahdollisuus sijoittua niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille.
Opintojen suunnittelu ja toteuttaminen perustuu yhteiskehittelyyn, jossa toimijoina ovat opiskelijat, opettajat ja työelämän edustajat. Tarkoituksena on luoda autenttisuuteen pyrkiviä oppimistilanteita. Näiden avulla mahdollistetaan työelämän monisäikeisten ja kerroksellisten muutosten hahmottaminen kuntoutuksen palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä. Koulutuksessa monipuolisten työelämäsuhteiden lisäksi voimavarana on opiskelijoiden työkokemus. Opiskelu on luonteeltaan yksilöllisen sekä yhteisöllisen osaamisen vahvistamista ja pohdintaa.
Koko koulutusprosessin ajan toimitaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnot toteutetaan yhdistelmäopetuksena. Oppimistilanteet koostuvat seminaareista, verkko-opinnoista sekä yksin ja ryhmissä tehdyistä oppimistehtävistä ja asiantuntijaesityksistä. Ohjausmenetelminä käytetään yksilö-, ryhmä- ja vertausohjausta.
Tutkintonimike määräytyy aikaisemman ammattikorkeakoulututkinnon mukaan, johon lisätään YAMK
Metropolia ammattikorkeakoulu on solminut kumppanuuteen perustuvan yhteistyöverkoston Arcadan, Lahden ja Laurean ammattikorkeakoulujen kanssa.
Lisätiedot
Kuntoutuksen ylempään ammattikorkeakoulutukintoon johtavat opinnot alkoivat syksyllä 2008. Ja tämä ensimmäinen ryhmä valmistuu joulukuussa 2009. Opetussuunnitelma hyväksyttiin neuvottelukuntien lausuntojen jälkeen keväällä 2008 Stadian hallituksessa. Tammikuussa 2009 neuvottelukunta hyväksyi sen, että ensimmäistä opetussuunnitelmaa ei muuteta toiselle ryhmälle, koska ensin halutaan kokemusta kaikista opinnoista ennen muutoksia.
Opetussuunnitelmaa on laadittu yhteistyössä työelämän kanssa vuodesta 2005 alkaen. Yhteiskokouksia ja kehittämispäiviä on ollut noin kerran vuodessa. Seuraava työelämäpäivä on 2.3.2009 ja siihen on kutsuttu myös ensimmäisen ryhmän opiskelijat.Opiskelijoilla on työkokemusta 3-25 vuotta, joten heidän antama palaute ja kehittämisehdotukset ovat tärkeitä. Palautetta kerätään lukukausittain.
Opetussuunnitelmaa tarkistetaan ja se laaditaan osaamisperustaiseksi viimeistään 2012 syksyllä alkavalle ryhmälle.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2009-2010 | 2010-2011 | Syksy 2009 | Kevät 2010 | Syksy 2010 | 1. / 2009 | 2. / 2009 | 3. / 2010 | 4. / 2010 | 1. / 2010 | 2. / 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S0109S6-1000 |
Kuntoutuksen kehittämisosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
SY101A1 | Kuntoutuksen muuttuvat paradigmat | 4 | |||||||||||
SY101A3 | Tiedonhankinta ja -hallinta kuntoutuksen asiantuntijatoiminnassa | 3 | |||||||||||
SY101A2 | Tutkimus- ja kehitystyömenetelmät kuntoutuksen kehittämisessä | 10 | |||||||||||
SY101A4 | Uudistuva kuntoutusverkosto | 3 | |||||||||||
SY101A5 | Rajapintoja ylittävä kuntoutustoiminta ja kuntoutuksen toimintaprosessien kehittäminen | 5 | |||||||||||
S0109S6-1001 |
Kuntoutuksen johtamisosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
SY101B1 | Ammatillinen kasvu ja itsensä johtaminen | 5 | |||||||||||
SY101B2 | Kuntoutuksen johtamisen tietoperusta ja työvälineet | 6 | |||||||||||
SY101B5 | Kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden arviointi | 3 | |||||||||||
SY101B3 | Strateginen ja toiminnan johtaminen | 5 | |||||||||||
SY101B4 | Työhyvinvointia tukeva johtaminen | 5 | |||||||||||
SY101B6 | Liiketoimintaosaaminen ja yrittäjyys | 6 | |||||||||||
S0109S6-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
SY101C1 | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||||
S0109S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
SY101D1 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 59.8 | 30.2 | 29.7 | 30.2 | 30.2 | 29.7 | 0 | 30.2 | 0 | 30.2 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::ylempi amk-tutkinto
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; sekä 3) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 423/2005 4 § Opintojen rakenne)