Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmätLaajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: SX00AA75

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkimus- tai kehittämistyön prosessin, keskeisimmät tutkimus- ja kehittämistyön tiedonhankintatavat ja analyysimenetelmät. Opiskelija ymmärtää tutkimusnäytön arvioinnin perusteet ja osaa hyödyntää tutkimus- ja kehitystyön tuloksia kriittisesti. Hän ymmärtää erilaisen tiedon merkityksen näyttöön perustuvassa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan osaksi ammatillista asiantuntijuuttaan ja osaa toimia sen mukaisesti työssään sekä osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Erilaisen tiedon hankintatavat (määrälliset ja laadulliset) ja kehittämistyön menetelmät.
Tutkimus- ja kehittämistyön erilaiset analyysimenetelmät (määrälliset ja laadulliset).
Tiedon kriittinen arviointi ja näytön asteen arviointi.
Tulosten arviointi ja hyödyntäminen näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Tutkimuseettiset periaatteet.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Tutkimus- ja kehitystyön perusta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää erilaisen tiedon merkityksen näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Hän kuvaa tutkimus- ja kehitystyön prosessin.
Opiskelija kuvaa tutkimus- ja kehittämistyön tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä.
Hän nimeää tutkimusnäytön arviointiperusteita.
Opiskelija kuvaa tutkimuseettiset periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja jäsentää erilaisen tiedon merkitystä näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Hän soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessitietoa ammatillisen toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ammatillisessa toiminnassaan.
Hän soveltaa tutkimusnäytön arviointiperusteita sekä tutkimus- ja kehitystyön tuloksia ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija toimii tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisen tiedon merkitystä näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Hän analysoi perustellen tutkimus- ja kehittämistyön prosessitietoa ammatillisen toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija analysoi ja soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä perustellen ammatillisessa toiminnassaan.
Hän analysoi tutkimusnäytön arviointiperusteita ja soveltaa tutkimus- ja kehitystyön tuloksia kriittisesti ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija analysoi tutkimuseettisiä periaatteita sekä suunnittelee ja kehittää toimintaa niiden mukaisesti.

Lisätiedot

Opinnot toteutetaan toisena lukuvuotena. Opetus toteutetaan osana koulutusohjelmien ammattiopintoja ja muita ammattiopintoja tukevia opintoja.

Opetus voidaan integroida tilastotieteen opetukseen määrällisen tutkimuksen tilastopajoissa ja tilastomatematiikan opinnoissa.

Siirry alkuun