Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Ajoitussuunnitelma A
Opetussuunitelman tunnus: SHT12K2
- Tutkintonimike
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2011
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Suuntautumisvaihtoehdon tavoite
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehdon tavoitteena on kouluttaa terveydenhoitajia, joilla on valmiudet yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä edistävään ja ylläpitävään sekä sairauksia ehkäisevään hoitotyöhön, jossa vahvistetaan asiakkaiden voimavaroja ja itsehoitoa. Näkökulma on preventiivinen ja promotiivinen, jolla tarkoitetaan terveyttä rakentavaa ja terveyden edellytyksiä luovaa ja tukevaa toimintaa. Terveydenhoitajatyö vaikuttaa yksilölliseen, yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen hyvinvointiin. Hoitotyön, terveydenhoitajatyön ja erityisesti terveyden edistämisen ja kansanterveystyön osaaminen syvenee ja kehittyy opintojen edetessä.
Koulutuksen aikana saavutetaan valmiudet terveydenhoitajatyöhön ja toimimiseen asiantuntijana monialaisissa ja -ammatillisissa työryhmissä terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Oleellista on saavuttaa näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön osaaminen sekä kyky ja rohkeus eläytyä ja puuttua tarvittaessa asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Osaaminen vahvistuu hoitotyön ja terveydenhoitajatyön oppimisympäristöissä.
Terveydenhoitajakoulutus on profiloitunut kouluttamaan terveydenhoitajia, joilla on vahva terveyden edistämisen työmenetelmäosaaminen. Valmistuvalla terveydenhoitajalla on myös hyvät kehittämisosaamisen valmiudet. Oppiminen rakentuu opiskelijan, työelämän edustajien ja opettajien väliselle kehittävälle yhteistyölle, jossa kehitetään olemassa olevia käytäntöjä ja tuotetaan uusia työmenetelmiä ja toimintatapoja.
Opiskelu etenee juonneopetussuunnitelman mukaisesti. Opetussuunnitelma muodostuu yhdeksästä eri lukuvuosille hajautetusta juonteesta, joiden sisältö rakentuu ammatin keskeisten osaamisalueiden mukaan. Jokaisella juonteella on teoreettinen viitekehys, joka määrittää keskeiset opittavat ydinsisällöt. Kuhunkin juonteeseen kuuluvat ydinsisällöt integroituvat, syvenevät ja kehittyvät opintojen edetessä. Ammattitaitoa edistävissä harjoitteluissa vahvistetaan kuhunkin juonteeseen liittyvää ammatillista osaamista. Teoreettisten opintojen suorittamien on edellytys ko. harjoittelun suorittamiselle. Harjoittelut suoritetaan siinä järjestyksessä kuin ne on lukusuunnitelmaan ajallisesti kirjattu.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö:
koulutuspäällikkö Päivi Haarala
p. 020-7835712
etunimi.sukunimi@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Vuoden 2011 opetussuunnitelmaan ei ole tehty muita muutoksia kuin se että anatomian ja fysiologian ja patofysiologian opintojaksiin 5 op kuuluvat opintojakson osat on muutettu omiksi opintojaksoikseen. Tämä mahdollista mm. opintojaksipalautteen saamisen, uusintatenttien (järjestelmä) käyttämisen paremmin.
Opintojaksojen tavoitteet ja sisällöt tullaan päivittämään ja rakentamaan osaamisperustaisiksi vuoden 2012 opetussuunnitelmaan. Terveydenhoitajakoulutuksessa on laadittu aikataulusuunnitelma, miten opetussuunnitelmatyö etenee suunnitelmallisesti. Opetussuunnitelmatyössä korostuvat opiskelija- ja työelämäläheisyys ja oppimisen vahvistaminen nykyistä tavoitteellisemmin.
Myös opetussuunnitelman ja sen toteuttamisen arvioinnissa on kehittämistä. Samoin opetussuunnitelman toteutusvaiheessa aiemmin hankitun osaamisen tunnustamistamista (AHOT) on valmisteltu aktiivisesti klusteritasolla ja tutkinnossa.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta on motivoitunut kehittämään terveydenhoitajakoulutusta ja ottaa mielellään osaa opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Opetussuunnitelman kehittäminen on yksi keskeinen sisältöalue neuvottelukunnan työskentelyssä ja sitä on käsitelty 11/2010 kokouksessa. Opetussuunnitelmaan on saatu palautetta myös ryhmien yhdysopiskelijatapaamisissa sekä työelämän asiantuntijatapaamisissa. Valtakunnallisessa terveydenhoitajakoulutuksen verkostossa on sovittu yhteisistä opetuksen sisällöllisistä linjauksista mm. terveyden edistömisen työmenetelmät, jotka ainakin oltava koulutuksessa.
Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta:
Blek-Vehkaluoto Mari, Helsingin Sydänpiiri ry, projektikoordinaattori
Haarala Päivi, Metropolia Ammattikorkeakoulu, koulutuspäällikkö
Kemppainen Eija, Suomen Terveydenhoitaja- liitto ry, kehittämispäällikkö
Mellin Oili-Katriina, Metropolia Ammattikorkeakoulu, lehtori, henkilöstön edustaja
Meyer Lena, Helsingin kaupungin työterveyskeskus, palvelupäällikkö
Nurkkala Hannele, Helsingin terveyskeskus, terveyden edistämisen ja neuvolatyön yksikön päällikkö
Pelkonen Marjaana, sosiaali- ja terveysministeriö, ylitarkastaja
Pölkki Aino, Metropolia Ammattikorkeakoulu, opiskelijaedustaja
Viitala Hanna, Helsingin terveyskeskus, terveysasemat osasto, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon päällikkö
Lisätiedot
Terveys- ja hoitoala
Hoitotyön koulutusohjelma
Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Yhteystiedot
Koulutuspäällikkö Päivi Haarala
p. 020-7835712
etunimi.sukunimi@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
ÄLÄ_KÄYTÄ_TÄTÄ_amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit
========================================== Jäsennys poistunut käytöstä. Mallin korvaa ARENE:n soveltamisohje "SUOSITUS TUTKINTOJEN KANSALLISEN VIITEKEHYKSEN (NQF) JA TUTKINTOJEN YHTEISTEN KOMPETENSSIEN SOVELTAMISESTA AMMATTIKORKEA-KOULUISSA", 23.2.2010. Uusi malli tallennettu nimellä "amk::amk tutkintojen yleiset kompetenssit (2010)" 25.8.2010 (OT) ========================================== Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden yleiset kompetenssit (ECTS-projektin suositus 19.04.2006) Mallia käytetään sekä ammattikorkeakoulututkinnoissa että ylemmissä amk-tutkinnoissa. Kompetenssien määrittelyyn liittyviä asioita ja määrittelytyön tuloksia on käsitelty tarkemmin projektin kotisivuilla www.ncp.fi/ects.
Hoitotyö, terveydenhoitotyö sv:: kompetenssit (käytössä 2012 asti!)
HUOMAA: poistuu käytöstä Hoitotyö, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto: Kliininen osaaminen Basics of Clinikal Competence Päätöksenteko-osaaminen Decision-Making Competence Vuorovaikutusosaaminen Interactional Competence Eettinen osaaminen Ethical Awareness Ohjausosaaminen Patient Education Competence Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Johtamis- ja yhteistyöosaaminen Leadership and Teamwork Competence Kehittämisosaaminen Research and Development Competence Hoitotyötä tukeva osaaminen Contributory Studies to Nursing Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Public Health Nursing of Individuals, Families, Groups and Community Ympäristöterveyden edistäminen Promotion of Environmental Health Yhteiskunnallisen terveydenhoitotyön osaaminen Competence in Community-based Public Health Nursing Lähettänyt Päivi Haarala 2.3.3009