Musiikin koulutusohjelma, pedagogi: Kuoron- ja yhtyeenjohto
Opetussuunitelman tunnus: KSD10S1
- Tutkintonimike
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Laajuus
- 270 op
- Kesto
- 4.5 vuotta (270 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2010
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Musiikkipedagogi (AMK)
Tehtävänämme on kouluttaa musiikin ammattilaisia, jotka pystyvät vastaamaan yhteiskunnan kasvaviin musiikkiharrastustarpeisiin luomalla elinvoimaista ja hyvinvointia edistävää musiikkikulttuuria, -harrastustoimintaa ja näihin liittyvää liiketoimintaa. Tämän tehtävän kannalta keskeistä on huolehtia jokaisen opiskelijan ja opettajan oman musiikkisuhteen vaalimisesta. Tämä suhde on herkästi haavoittuva, sillä musiikin ammattiopinnot vaativat kovaa ja tinkimätöntä työtä omien taitojen rakentamiseksi. Korkeat taiteelliset ja pedagogiset tavoitteet eivät kuitenkaan voi olla ristiriidassa oman hyvinvointimme kanssa - muutoin olemme luopuneet siitä mikä musiikissa on meille arvokkainta. Haluamme kouluttaa muusikoita ja musiikkipedagogeja, jotka omalla esimerkillään levittävät myönteistä ja elämää rikastuttavaa musiikkisuhdetta yleisöönsä ja oppilaisiinsa.
Koulutuksen tavoitteita määrittelevät osaltaan taidemusiikin pitkät perinteet, osaltaan työelämän ja yhteiskunnan muuttuvat tarpeet. Opiskelijan toivotaan kehittyvän alan perinteiden kautta määrittyväksi hyväksi muusikoksi, mutta oman paikan löytäminen työelämässä saattaa vaatia monia muitakin taitoja. Käytännössä nämä moninaiset haasteet asettavat opiskelijan valintojen eteen ja merkitsevät usein vaikeaakin ajankäytöllistä tasapainoilua oman taiteellisen ja instrumenttiteknisen kehittymisprosessin ja pedagogisen tai muun soveltavan osaamisen kehittämisen välillä. Siksi tavoitteenamme on tarjota laaja valikoima opiskelumahdollisuuksia mutta samalla kannustaa opiskelijaa rajaamaan näistä mahdollisuuksista itselleen sopiva yhdistelmä. Omien kiinnostuksen kohteiden ja unelmien realistinen arviointi ja tehtävistä valinnoista keskusteleminen mm. oman instrumenttiopettajan, tutor-opettajan, opinto-ohjaajan ja muiden opiskelijoiden kanssa on ehdoton edellytys hyvän henkilökohtaisen opintosuunnitelman tekemiselle. Koska opiskeluaika on tarkasti rajattu, on ajankäyttöä ja opintojen painotuksia mietittävä huolellisesti heti ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Työelämän osallistuminen opetussuunnitelmatyöprosessiin
Musiikin koulutusohjelmarypään ammatillinen neuvottelukunta on käsitellyt opetussuunnitelmia kokouksissaan 23.2.2009 ja 2.2.2010.
Ammatillinen neuvottelukunta korosti laaja-alaisuuden merkitystä tämän päivän musiikkialan ammattilaisten osaamisessa, ja linjasi opetussuunnitelman kehittämisen keskeisiksi alueiksi tulevaisuudessa
- musiikin ja pop/jazzmusiikin koulutusohjelmarajan ylittävien opintopolkujen mahdollistamisen
- opintojen aikaisen työtoiminnan opinnollistamisen projektiopinnoiksi
- erikoistumisopintojen kehittämisen työelämän tarpeet paremmin huomioivaksi yli perinteisten koulutusohjelmarajojen.
Nuevottelukunta totesi opetussuunnitelmaan vuodelle 2010 tehtyjen muutoksien lähteneen kentän tarpeesta ja vastaavan siihen hyvin.
Opetussuunnitelmien rakentaminen osaamisperustaisiksi
Musiikin koulutusohjelman opetussuunnitelmien kehittämistyö perustuu Euroopan musiikkikorkeakoulujen liiton (AEC) julkaisemiin, Erasmus/Polifonia-verkoston määrittelemiin kansainvälisiin osaamis- ja kompetenssikuvauksiin. Koulutusohjelman uudistaa opetussuunnitelmat AEC:n raamin mukaisiksi ja osaamisperusteisiksi vuoteen 2012 mennessä. Kehittämistyötä varten on olemassa määritelty ja kuvattu prosessi, joka seuraa /jazzmusiikin koulutusohjelman vastaavaa prosessia.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2010-2011 | 2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 | 2014-2015 | Syksy 2010 | Kevät 2011 | Syksy 2011 | Kevät 2012 | Syksy 2012 | Kevät 2013 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | 1. / 2010 | 2. / 2010 | 3. / 2011 | 4. / 2011 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KSD10S1-1000 |
Yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00AA01 | Orientoivat opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEA01 | Johdatus työelämätaitoihin | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDP03 | Ammattimuusikon tietotekniikan perusteet | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1001 |
Toinen kotimainen kieli ja vieraskieli
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA01 | Työelämän ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA03 | Ammatillinen englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1002 |
Säveltapailu
(Valitaan kaikki ) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDL07 | Säveltapailu | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDL06 | Säveltapailupraktikum | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1003 |
Satsioppi ja musiikin kirjoittaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB16 | Satsioppi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB09 | Satsipraktikum, renessanssi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB10 | Satsipraktikum, barokki | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB11 | Satsipraktikum, klassismi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB12 | Satsipraktikum, romantiikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB13 | Satsipraktikum, 1900-luku | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDB06 | Sovitus | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1004 |
Musiikkianalyysi ja historia
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA10 | Musiikkianalyysi | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA11 | Musiikinhistoria | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA12 | Analyysipraktikum, renessanssi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA13 | Analyysipraktikum, barokki | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA14 | Analyysipraktikum, klassismi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA15 | Analyysipraktikum, romantiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDA16 | Analyysipraktikum, uusi musiikki | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1037 |
Kuoron- ja yhtyeenjohdon pääaineopinnot
(Valitaan kaikki ) |
79 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCM01 | Vuosisuoritus 1 | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCM02 | C-kurssi | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCM03 | Vuosisuoritus 2 | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCM04 | Vuosisuoritus | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCM05 | B-kurssi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1038 |
Kuoron- ja yhtyeenjohdon laulu- ja instrumenttiopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA39 | Pääinstrumentti laulu 1 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA40 | Pääinstrumentti laulu 2 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA41 | Pääinstrumentti laulu 3 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA42 | Pääinstrumentti laulu 4 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA43 | Pääinstrumentti 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA44 | Pääinstrumentti 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA45 | Pääinstrumentti 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA46 | Pääinstrumentti 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA21 | Sivuinstrumentti laulu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA22 | Sivuinstrumentti laulu 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA23 | Sivuinstrumentti laulu 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA24 | Sivuinstrumentti laulu 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1041 |
Vapaa säestys ja improvisointi
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1039 |
Vapaa säestys ja partituurinsoitto
(Valitaan kaikki ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA47 | Vapaa säestys ja partituurinsoitto 1 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA48 | Vapaa säestys ja partituurinsoitto 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1040 |
Kuoron- ja yhtyeenjohdon musiikin johtaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDG12 | Oopperaensemblen harjoittaminen ja johtaminen 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDG13 | Oopperaensemblen harjoittaminen ja johtaminen 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDG14 | Oopperaensemblen harjoittaminen ja johtaminen 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDG15 | Kamarimusiikki- tai liedryhmän ohjaus | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1027 |
Vaihtoehtoiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDM01 | Vanha musiikki | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDM02 | Uusi musiikki | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDM03 | Improvisointi ja käytännön muusikonvalmiudet | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDM04 | Ooppera | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDC25 | Kamarimusiikki 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDC28 | Liedseminaari | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCE06 | Partituurinsoitto 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXCE07 | Partituurinsoitto 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDD15 | Kuoro | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA02 | Vieraiden kielten fonetiikka, venäjä | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA03 | Vieraiden kielten fonetiikka, ranska ja espanja | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA04 | Vieraiden kielten fonetiikka, pohjoismaiset kielet ja saksa | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA05 | Vieraiden kielten fonetiikka, englanti, italia, latina | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGB10 | Valinnainen ainedidaktiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGB05 | Valinnainen opetusharjoittelu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1009 |
Opettajan pedagogiset opinnot
(Valitaan kaikki ) |
43 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA20 | Minä oppijana 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA21 | Minä oppijana 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA22 | Minä oppijana 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA23 | Minä oppijana 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA03 | Musiikkipedagogiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA24 | Musiikkipedagogiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA25 | Ainedidaktiikka 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA26 | Ainedidaktiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA27 | Ainedidaktiikka 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA10 | Opetusharjoittelu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA28 | Opetusharjoittelu 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA29 | Opetusharjoittelu 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGA30 | Opetusharjoittelu 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1010 |
Ammatillisen opettajakorkeakoulun opinnot
(Valitaan kaikki ) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGC04 | Opettajan ammattitaidon perusteet | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXGC02 | Opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1011 |
Innovaatioprojekti - monialaiset projektit ja työelämäsovellukset
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC01 | Taideintegraatioprojekti 1 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC02 | Taideintegraatioprojekti 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC03 | Työelämäprojekti 1 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC04 | Työelämäprojekti 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC05 | Monialainen soveltava työelämäprojekti 1 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXEC06 | Monialainen soveltava työelämäprojekti 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1012 |
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXFA04 | Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXFA05 | Opinnäytetyön toteutus | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXFA06 | Opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyte | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSD10S1-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDC16 | Vapaan säestyksen syventävät opinnot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDD08 | Mestarikurssi 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDD09 | Mestarikurssi 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDH02 | Kehonhuolto | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDH12 | Ergonomian erityisalueita | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA27 | Mestarikurssi 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KS00AA28 | Mestarikurssi 4 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KSXDF01 | Oopperatieto | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 270 | 65 | 98 | 59 | 47 | 21 | 32.5 | 32.5 | 49 | 49 | 29.5 | 29.5 | 23.5 | 23.5 | 21 | 16.7 | 16.7 | 16.7 | 16.7 | 25.4 | 25.4 | 25.4 | 25.4 | 15.1 | 15.1 | 15.1 | 15.1 | 12 | 12 | 12 | 12 | 10.5 | 10.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)