Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmien soveltaminenLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SG00AA24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää toimintaterapiassa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmiä. Hänellä on kokonaiskuva toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan prosessista. Hän ymmärtää käytännön ja käsitteellistämisen vuorovaikutteisuuden sekä yhteiskehittelyn merkityksen toimintaterapiakäytäntöjen kehittämisessä. Opiskelija osaa työskennellä noudattaen näyttöön perustuvan prosessin vaiheita ja mieltää sen luontevana osana ammatillista asiantuntijuuttaan. Opiskelija kykenee argumentoimaan toimintaterapiasta asianmukaiseen tietoon perustuen. Hän osaa hyödyntää kriittisesti olemassa olevaa tutkimustietoa.

Sisältö

• toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan erityispiirteet
• tutkimusprosessi ja -metologia toimintaterapiassa
• yhteiskehittäminen ja kehittämisverkostot
• käytäntöjen kehittäminen
• näyttöön perustuva toiminta
• tutkimustulosten kriittinen hyödyntäminen

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot:
Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet
Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun