Terapeuttinen toiminta yhteisöissä, yhteiskunnassa ja kansainvälisestiLaajuus (6 op)
Opintojakson tunnus: SG00AA07
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo toteutuisi. Hän hallitsee toiminnanmuotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijan kulttuurien tuntemus ja kulttuurisensitiivisyys lisääntyvät. Opiskelijalla on keinoja kohdata ja työskennellä terapeuttisesti erilaisen kulttuuritaustan omaavien asiakkaiden kanssa. Hän tuntee suomalaisen yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin haasteet. Hän kiinnostuu kansainvälisestä toiminnasta.
Sisältö
• johdanto sosiologiaan ja antropologiaan 2 op
kulttuurin vaikutus asiakassuhteeseen ja terapeuttiseen toiminnan muotoiluun,
kulttuurinen identiteetti, arvot, asenteet ja ennakkoluulot, erilaisten kulttuurien
kohtaaminen arkipäivän työyhteisössä, voimaantuminen
• REIS arviointimenetelmä 1 op
• terapeuttinen toiminta yhteisöissä
• yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• toiminnallinen oikeudenmukaisuus ja deprivaatio sekä niiden vaikutukset ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin 2 op
• suomalaisen yhteiskunnan terveyden – ja hyvinvoinnin haasteita
Valinnaisesti esim. seuraavista:
o köyhyys
o työttömyys
o perheväkivalta
o syrjäytyminen
o maahanmuuttajien kotoutuminen, ikääntyminen jne.
o työssä jaksaminen työurien pidentyessä
o riippuvuudet (päihteet, netti jne.)
o mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen
o kansansairaudet
o moniongelmaisuus
o palveluiden riittävyys ikärakenteen muuttuessa
• toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia 1 op
• eurooppalainen toimintaterapia
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot:
Ihminen ympäristöissään
Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Terapeuttinen toiminta ryhmissä 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.