Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ90-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 75
- Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Opettajat
- Ly Kalam-Salminen
- Vastuuopettaja
- Ly Kalam-Salminen
- Ryhmät
-
L0920S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2020S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000DJ90
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.
Sisältö
- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus
Aika ja paikka
Kevatlukukausi 2022 Zoom ja Moodle
Oppimateriaalit
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Moodlen materiaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja itsenäinen työskentely
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä kaikille
Ennakkotentti sen valinneille 24.1.2022
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Halutessaan jakson voi suorittaa ennakkotenttinä ennen jakson alkua (ei uusintoja.eikä korotuksia). Mikäli tenttiä ei suorita, on osallistuttava jaksolle.
Tentin ajankohta
24.1. 2022 klo 13.00-17.00
Tenttimateriaali:
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Päivi Rauramo.2008. Työhyvinvoinnin portaat - viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki. Edita.
Ben Furman ja Juhani Ahola. 2002. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Helsinki. Tammi. tai vaihtoehtoisesti Ville Pietiäinen ja Annti Syväjärvi (toim) 2019. Johtamisen psykologia (2. painos) Jyväskylä: PS-kustannus.
Työlainsäädantö (Finlex)
Yksi kahdest seuraavasta kirjasta:
Kuntatyönanatajat (2015 )Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2015/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
tai
Minna Vanhala-Harmanen, Nina Meincke ja Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas.Helsinki. Edita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op verkko-opiskelua
2 op etäopiskelua
2 op jakson tehtävä ja opponointi
Sisällön jaksotus
Ennakkotiedote
Vebinaari 14.2. klo 13-15.00
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Verkkoluennot Yritys-/ yhteiskuntavastuusta
Jakson tehtävä ja opponointi
Jakson aikataulu löytyy Moodlesta
Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan
Opintojakson aikataulu
16.2. 2021 klo 13.00-15.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun
https://metropolia.zoom.us/j/61492912792
2.3. Eettisen johtajan huonetaulu
2.3. Esimiehen vaativa case -tehtävä ja mallivastaus siihen
9.3. Äänestys parhaasta eettisen johtajan huonetaulusta
24.3. Vastaus Esimiehen vaativa case -tehtävään
31.3. Palaute Esimiehen vaativa case tehtävän vastauksesta
31.3. Yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys oppimispäiväkirjan palautus
15.4. Pohdinta, mitä opimme jaksolla
16.4. Jakson tehtävän palautus
23.4. Jakson tehtävän opponoinnin palautus
Muusta aikataulusta sopivat pienryhmät keskenään niissä puitteissa, että ennen jakson lopputehtävää, muiden oppimistehtävien pitää olla tehtynä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodlen työtila
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen 2021
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2755
Moodlen avain :
Vastuullinen 2021
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson opiskelutehtävät asteikolla Hyv / hyl
Jakson arvioitava tehtävä asteikolla 1-5
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä