Siirry suoraan sisältöön

Työelämän suomi (3 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GL17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Satu Mattila
Vastuuopettaja
Satu Mattila
Opintojakso
SX00GL17

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 5 min.

Aika Aihe Tila
Ti 25.11.2025 klo 16:15 - 18:40
(2 t 25 min)
Työelämän suomi SX00GL17-3001
To 27.11.2025 klo 16:15 - 18:40
(2 t 25 min)
Työelämän suomi SX00GL17-3001
Ti 02.12.2025 klo 16:15 - 18:40
(2 t 25 min)
Työelämän suomi SX00GL17-3001
Ti 09.12.2025 klo 16:15 - 18:40
(2 t 25 min)
Työelämän suomi SX00GL17-3001
To 11.12.2025 klo 16:15 - 18:40
(2 t 25 min)
Työelämän suomi SX00GL17-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Työelämän suomi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä suomen kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä suomen kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri suomenkielisistä lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Työelämän suomi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet suomeksi
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia suomeksi
- Oman alan suomenkielisten lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö

Aika ja paikka

Opetuskerrat julkaistaan lukujärjestyksissä.
Huomioithan, että oppimistehtävien aikataulut julkaistaan myös Moodle-työtilassa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Asiakaslähtöisyys:
Luennot ja yhteiskeskustelut
Aktivoivat tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Vertaisoppiminen ja ryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovi opettajan kanssa

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op opiskelijan työtä.
Opintojakso edellyttää opiskelijalta opiskelun aikatauluttamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen. Tällöin opiskelijan on ilmoittauduttava seuraavan lukukauden toteutukseen.
Opintojaksolla ei ole tenttiä vaan suullinen ja kirjallinen tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tehtävä arvioidaan erikseen ja opintojaksosta saa arvion sekä suullisesta että kirjallisesta osaamisesta.
Suullisen tehtävän voi tehdä halutessaan videona. Molemmat tehtävät ovat yksilösuorituksia.

Lisätiedot

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.

Lisätiedot

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.

Siirry alkuun