Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Jukka Kesänen
Etäopetus
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Oheiskirjallisuus:
Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.
Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos.). Helsinki: Edita.
Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1
Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin). Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjAGegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf
Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation. Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE
Videoluennot
Ryhmä ja itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Päätösseminaari
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin
Suomi
19.10.2020 - 18.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 35
Jukka Kesänen
Opintojakson suorittaminen edellyttää vaiheittaista työskentelyä samassa tahdissa.
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
3 op
5 op
0-5
Laaja kirjallinen tehtävä
-
135 tuntia
Osa 1: Perehdytään jakson keskeiseen sisältöön siten, että kukin tuottaa materiaalia yhteiseen pohdintaan valitsemastaan aihealueesta digitaalisissa palveluissa. Tämän osan toteutusaika on 19.10. - 8.11.2020
Osa 2: Perehdytään syvällisemmin oman kiinostuksen kohteen mukaiseen jakson aihealueen digitaaliseen palveluun yksilöllisen oppimistehtävän avulla. Lisäksi tehtävään sisältyy vertaisarviointi. Tämän osan toteutusaika on 9.11. - 18.12.2020
Etäopetus/-oppiminen
Antti Niemi
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Ajankohtainen kirjallisuus opintojakson yhteydessä.
Aktivoiva luento
Etäopetus
Ryhmäohjaus
Työpaja
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Suomi
03.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 55
Antti Niemi
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
3 op
0-5
-
-
-
-
Ryhmätyöskentely (etäopetus): 125 h
Lähiopetus: 10 h
-
03.09.2020 13.00 - 16.00 Virtuaalipäivä Arabiassa/ Virtuaalinen elämyslääkehanke
08.10.2020 09.00 - 12.00 Etäyhteys Zoom, https://metropolia.zoom.us/j/9389479320
04.11.2020 09.00 - 12.00 Etäyhteys Zoom, https://metropolia.zoom.us/j/9389479320
Mari Virtanen
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Soveltuvin osin/ käsitellään yhdessä:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf?sequence=2
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
Projektioppiminen ja yhteisöllinen työskentely verkossa (Moodle, Zoom, pilvipalvelut)
Itsenäinen opiskelu verkossa
Projektitehtävä pienryhmissä ( suunnitteluvaiheen arvio suunnitelman ja pitchauksen perusteella 60%-40% + )
Opettajan jatkuva ohjaus, oikea-aikainen palaute ja arviointi
Vertaisarviointi ja -palaute
Arviointi arvosanalla 1-5, jossa
Vaihe I: Täydennyskoulutuksen suunnitelma (60%) + pitchaus (40%) = kokonaisarvosanasta 50%
Vaihe II: Täydennyskoulutuksen toteuttaminen = kokonaisarvosanasta 50%
1-2: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
3-4: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
5: Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Suomi
04.01.2021 - 31.03.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 35
Mari Virtanen
-
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
2 op
0-5
Kirjatentti 5 op, 18.2. klo 17-19, verkkotenttinä erilisen ohjeistuksen mukaan (mahdollista suorittaa etänä, sovittuna aikana, rajoitetulla vastausajalla 90 min). Arviointi arvosanalla 1-5/ Hylätty. Vaihtoehtoiseen suoritustapaan ilmoittaudutaan toteutuksen alkaessa. Tentin uusinta yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tentittävä kirjallisuus:
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta. Helsinki: Valtiovarainministeriö 1987. Opiskelijakirjaston verkkojulkaisu 2007 https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3665/engestr%C3%B6m1-175.pdf?sequence=2
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) 2016. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma oy.
Aalto-yliopisto & Huhtanen, A. 2019. Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-1.4.1-web.pdf
-
-
-
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta
Kontaktiopetus 1 op (35 tuntia)
Itsenäinen opiskelu 1 op (35 tuntia)
Yhteisöllinen projektioppimisen ja -tehtävä 3 op (81 tuntia)
-
Kontaktiopetus ja yhteisöllinen työskentely verkossa:
Webinaari I: 15.1 klo 9-12 Oppimisen ja opettamisen teorioita (+työpajatyöskentelyä verkossa)
Opettamisen menetelmiä (+työpajatyöskentelyä verkossa)
Webinaari II: 11.2 klo 9-12 Projektitehtäväaiheiden pitchaus pareittain + kehitettävien koulutuskokonaisuuksien valinta
Webinaari III: 19.3 klo 9-12 Kehitettyjen koulutuskokonaisuuksien palautus ja esittäminen (vko 11) ja vertaisarviointi (vko 12).
Mari Virtanen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus soveltuvin osin.
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. ISSN 1797-9854 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-00-3782-6 (Zine) Helsinki 2016 stm.fi
.
Hyppönen Hannele, Ilmarinen Katja. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio. Tutkimuksesta tiiviisti 22/2016. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/131301
.
Hannele Hyppönen, Anna-Mari Aalto, Persephone Doupi, Päivi Hämäläinen, Maarit Kangas, Niina Keränen, Jarmo Kärki, Tinja Lääveri, Jarmo Reponen, Miia Ryhänen. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio Seurantamittarit ja tuloksia Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian näkökulmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2016. https://www.julkari.fi/handle/10024/130610
.
Lennon, M. R., Bouamrane, M., Devlin, A. M., O'Connor, S., O'Donnell, C., Chetty, U., …Mair, F. S. (2017). Readiness for Delivering Digital Health at Scale: Lessons From a Longitudinal Qualitative Evaluation of a National Digital Health Innovation Program in the United Kingdom. Journal of Medical Internet Research, 19(2), (e42). doi:10.2196/jmir.6900. ISSN 1439-4456
.
O'Connor, S. (2017). Using social media to engage nurses in health policy development. Journal of Nursing Management, 25(8), (632-639). doi:10.1111/jonm.12501. ISSN 0966-0429
.
O'Connor, S., Hubner, U., Shaw, T., Blake, R. & Ball, M. (2017). Time for TIGER to ROAR! Technology Informatics Guiding Education Reform. Nurse Education Today. 58, 78-81. doi:10.1016/j.nedt.2017.07.014. ISSN 0260-6917
Verkko-opetukseen painottuva opintojakso, joka sisältää webinaareja (12 x 45 min), opetusvideoita (~5 tuntia), verkkotutorointia ja vertaisarvioitavia yksilötehtäviä. Kirjareferaatti, johon opettajan kirjallinen palaute.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
TEHTÄVÄT (tarkempi ohjeistus Moodlessa)
Tehtävä 1A: Nykytilan kartoittaminen (yksilötehtävä + vertaisarviointi), 20% arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 1B: Käytettävyystutkimus (yksilötehtävä + vertaisarviointi, 20 % arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 2: Kirjareferaatti (yksilötehtävä), 60 % arvosanasta (asteikko 1-5)
Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä 3-4 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä 5 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Suomi
04.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 130
Mari Virtanen
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
4 op
0-5
Ei valinnaisia toteutustapoja
Tehtävät työelämälähtöisiä.
Ei tenttejä.
Ei KV-yhteyksiä.
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Webinaari I: Orientaatio toteutukseen + Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset + tehtävä 1A aloitus
Webinaari II: Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset jatkuu, tehtävä 1A palautus
Webinaari III: Asiakaslähtöisyys digitaalisissa palveluissa + tehtävä 1A vertaisarviointi + tehtävä 1B aloitus
Webinaari IV: Digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa + tehtävä 1B palautus
Webinaari V: Digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä + tehtävä 1B vertaisarviointi
Tehtävä 2 palautus + henkjilökohtainen palaute
Erillisen aikataulun mukaan.
Jukka Kesänen
Etäopetus
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta esitellään luennoilla
Luennot
yksilö- ja ryhmäoppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Suomi
11.01.2021 - 14.03.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 35
Aino Vuorijärvi, Jukka Kesänen, Kliininen asiantuntijuus YAMK1 Virtuaali, Miina-Liisa Flinkkilä
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa suurelta osin itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Kukin koulu voi järjestää omaa kontaktiopetusta. Mahdollista kotaktiopetuksesta ja poikkeavista tehtävien palautusajoista oma koulu ilmoittaa opiskelijoilleen.
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
-
-
-
-
5 op = 130 tuntia
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
- Ihmislähtöisyys (tehtävä 1)
- voimavaroja tukeva potilaohjaus (tehtävä 2)
- kultuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa (tehtävä 3)
- kuoleman kuvat mediassa (tehtävä 4a ja 4b)
Kirjallisuus löytyy luentodiojen lähdeluetteloista. Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä. Kaikilla tehtävillä on sama palautuspäivä 14.3.2021 (huom! tehtävä 4a palautusajat), joten huolehdithan itse aikataulutuksesi. Oma ammattikorkeakoulu saatata poiketa yleisestä aikataulusta ja järjestää omaa kontaktiopetusta.
Etäopiskelu
Riitta Lumme
Etäopetus
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Adobe Connect funetin kautta
Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari
The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.
Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit:
Hylätty
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hyvä 3-4
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kiitettävä 5
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Suomi
02.11.2020 - 10.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 20
Riitta Lumme
Toteutus yhteistyössä Tampereen ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa
Jakso sisältää itsearvioinnin, kirjallisuuteen perehtymisen sekä kehittämistehtävän omalla työpaikalla, joka esitetään jakson lopuksi.
Jakso alkaa yhteisellä orientaatiolla verkossa (zoom)
2.11.2020 klo 16.00-18.00
ja sisältää kaksi luentokertaa verkossa
5,11,2020 & 12.11.2020 klo 16.00-18.00
sekä kehittämistehtävän esittämisen seminaarissa & kaksi tutor-tapaamista
Seminaari 10.12.2020 klo 16.00-19.00
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
-
Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla
-
-
3 op kehittämistehtävä
2 op luennot ja kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %
• National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge.
• Quality management system requirements and quality management models
• Requirements for the quality and competence of medical laboratories
• Methods of quality control in clinical laboratory work
• Audit and accreditation
• Quality development of work and processes
Course timetable
2 Nov at 4 pm (2 h) Orientation to the course
9 Nov Topic of your developmental task
9 Nov - 20 Nov Self-directed work with publications
20 Nov Summary of the course literature
12 Nov at 4 (2 h) Lecture, Sari Väisänen ISLAB
5 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Giselle Nick-Mäenpää Finas
9 Nov - 4 Dec Self-directed work with developmental task
17 Nov at 4 pm (1-2 h) Tutoring
26 Nov at 4 pm (1-2 h)Tutoring
5 Dec Submission date for development task
13 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and reflective activity
Eija Metsälä
Etäopetus
Kaikki materiaalit löytyvät Moodle alustalta
https://moodle.metropolia.fi/enrol/index.php?id=1231
Verkkoluennot, keskustelut ja seminaarit
Arviointikriteerit löytyvät Moodle-alustalta
Suomi
12.01.2021 - 11.05.2021
30.11.2020 - 18.12.2020
20 - 35
Eija Metsälä
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
10 op
0-5
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Oulunseudun ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
Virtual lectures, discussions and seminars:
12.1. 2021 at 4:15-6 pm (klo 16.15-18) HUOM! Muuttunut päivä
25.1. 2021 at 4:15-6 pm (klo 16.15-18)
15.2.2021 at 4:15-6 pm (klo 16.15-18)
22.3.2021 at 4:15-6 pm (klo 16.15-18)
12.4.2021 at 4:15-6 pm (klo 16.15-18)
seminars:
10.5.2021 at 4:15-6 pm (alkaen klo 16.15 kesto klo 18-19) esityksen pituus 15 min + keskustelu 10 min
11.5.2021 at 4:15-6 pm (alkaen klo 16.15 kesto klo 18-19) esityksen pituus 15 min + keskustelu 10 min
Sirkka Rousu
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Oppimateriaali on opintojakson moodle-työtilassa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktiopetus
Yhteistoiminnallinen oppiminen (pienryhmän jäsenet jakavat osaamistaan)
Verkko-opiskelu
Aktiivinen työskentely ja kaikkien osatehtävien suorittaminen.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että
opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeisen sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Suomi
19.04.2021 - 20.08.2021
01.03.2021 - 16.04.2021
12 - 35
Sirkka Rousu, Marjatta Komulainen, Minna Lanne-Eriksson, Ly Kalam-Salminen
Opintojakso on toteutettu kahtena edellisenä kesänä, ja on saanut hyvää palautetta opiskelijoilta.
Opintojakso soveltuu kaikille sote-alan YAMK-tutkintoa opiskeleville.
Opintojakson sisältö vahvistaa sote-alan ammatissa toimivan osaamista ajankohtaisissa teemoissa sekä yleistä ymmärrystä sote-alan organisaatioiden ja työyhteisöjen toiminnasta, riippumatta siitä, onko opiskelija suuntautumassa työurallaan esimiestehtäviin tai vaativampiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin.
Hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
4 op
Hyväksytty/Hylätty
5 op = 135 t.
Opintojakson suoritus muodostuu erilaisista osatehtävistä. Osatehtävät voi suorittaa opiskelijoiden valitsemassa järjestyksessä. Osatehtävät tehdään pääosin pienryhmissä.
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja verkko-opiskelua Moodlessa 19.4.-20.8.2021
• Moodleen kirjautuminen ja ennakkotehtävän aloitus 19.4. Ennakkotehtävä valmis mielellään 5.5. mennessä.
• Opiskelijoiden on varattava seuraavat ajat kontaktiopetusta varten:
ke 5.5. klo 13-16.00
to 6.5. klo 13-16.00
Tehtävien palautus viimeistään 20.8.2021. Osatehtävät voi palauttaa sitä mukaan kun valmistuvat.
Jukka Kesänen
Etäopetus
Watson, Jean Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2012. 2. Ed
Karvinen, I. Kylmä J. Ojanen E. Pentikäinen J. Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja.
Klaava Media. Martínez ym. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509.
Chahda L. Mathisen Bernice A. Carey L B. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68
Sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo
Lisäksi ajankohtainen tutkimus
Käänteisen oppimisen menetelmä. Info sekä kaksi lähiopetuskertaa, joihin liittyy ennakkotehtävät. Lähiopetus toteutetaan verkkowebinaareissa. Lähipäivien aikana toteutetaan teemojen mukaiset simulaatiot (mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja hyödynnetään työelämäyhteistyötä esim. tulkit, sielunhoidon ammattilaiset jne). Toisessa lähipäivässä mukana kokemusasiantuntija osana lähipäivien loppureflektiota.
Huomioitavaa, opiskelija on velvoitettu läsnäoloon infossa ja webinaareissa. Osallistuminen edellyttää etätyökalujen hallintaa, kuva- sekä ääniyhteyttä.
Kiitettävä (5) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Hyvä (3) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Tyydyttävä (1) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä. ?
Hylätty Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä. ?
Suomi
15.03.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
10 - 35
Miina-Liisa Flinkkilä
-
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
-
-
-
-
-
Opintojakson info::
- Pienryhmien muodostaminen
- Ennakkotehtäväaiheiden 1 ja 2 jakaminen (opettaja huolehtii että aiheet jakautuvat monipuolisesti)
- Läsnäolo
Ennakkotehtävä 1
Ryhmä perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja tekee maksimissaan 5 minuutin mittaisen tarkoituksen mukaisiin lähteisiin perustuvan videon ja jakaa sen muille verkkoalustalla. täydennettävä / hyväksytty
Verkkowebinaari 1
Lähipäivä toteutetaan soveltamalla verkkotyöskentelyyn mukautettua simulaatiomenetelmää. Läsnöolo
Ennakkotehtävä 2
- Opiskelijat perehtyvät pienryhmissä (3-5 opiskelijaa) valitsemaansa aiheeseen ja valmistelee e-posterin, joka esitetään lähipäivässä. täydennettävä / hyväksytty
Verkkowebinaari 2
- Kokemusasiantuntija mukana kertomassa tarinansa.
- E-postereiden esittäminen (10 min), yhteinen reflektiivinen keskustelu (20 min). Kokemusasiantuntija mukana keskusteluissa mahdollisuuksien mukaan.Läsnäolo
Yksilöessee
- Yksilöesseessä arvioidaan ja analysoidaan moninaisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyvää asiantuntijuutta ja kehittymistarpeita. Esseen pituus on 3-4 asiasivua. Täydennettävä / 1-5, arviointikriteerit erillisessä taulukossa
Opintojakson aikana on lisäksi suositeltavaa kirjoittaa matkapäiväkirjaa, jossa reflektoidaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia opintojakson aikana. Matkapäiväkirjaa ei palauteta opettajalle.
Info 16.3.2021 klo 16-18
Webinaari 1: 20.4.2021 klo 14-20
Webinaari 2: 19.5.2021 klo 14-20
Kirjallisen yksilöesseen palautus 23.5.2021 mennessä
Jukka Kesänen
Etäopetus
Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito, Käypähoito -suositus. (2018)
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.
Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.
Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois M C, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.
Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.
Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaarit ja lähipetusta
Hyväksytty:
Opiskelija:
Osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
Osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
Osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
Ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
Osaa reflektoida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
Osallistuu aktiivisesti palliatiivisen hoidon verkoston luomiseen ja käy eettisesti korkeatasoista keskustelua sen suunnitteluprosessissa.
Hylätty:
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita hyväksytyllä tasolla.
Suomi
11.09.2020 - 18.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 50
Jukka Kesänen, Miina-Liisa Flinkkilä
Asiantuntijaluennot videotallenteina:
· Moniammatillisuus ja ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa · Moniammatillinen yhteistyö, moniasiantuntijuus - käsitteiden määrittelyä · Palliatiivisessa hoidossa olevan ihmisen elämänlaatu ja hyvä elämä · Potilaan kohtaaminen palliatiivisen ja saattohoidon näkökulmasta · Psykososiaalinen tuki palliatiivisessa ja saattohoidossa.· Eksistentiaaliset kysymykset, henkinen ja hengellinen tuki palliatiivisessa hoidossa · Sairaalateologin työ · Kuntoutus osana palliatiivista ja saattohoitoa · Palliatiivinen fysioterapia psykofyysisen fysioterapian näkökulmasta · Fysioterapia palliatiivisen ja saattohoidon osana · Sosiaalityö palliatiivisessa hoidossa · Seksuaalisuus palliatiivisessa ja saattohoidossa · Syöpäpotilaan ravitsemushoito osana palliatiivista hoitoa · Palliatiivisen ja saattohoitopotilaan suunhoito · Kokemusasiantuntijan puheenvuoro: moniasiantuntijuuden toteutuminen asiakkaan näkökulmasta · Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen (Palveluintegraatio muotoilu ja itseuudistumisen dynamiikka) · Neuvottelutaidot ja konfliktien ratkaisutaidot työhyvinvoinnin edistäjänä · Verkostojen rakentaminen ja verkoston perustaminen · Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaarit ja /tai lähipetusta eri ammattikorkeakoulujen toteutustavoista riippuen.
Opiskelijoista muodostetaan monialaisia ryhmiä, jotka työskentelevät virtuaaliympäristöissä.
Tehtävä 1: Verkkokeskustelut tallenteiden pohjalta.
Katsottuasi videotallenteet pohdi:
A) Miten eri ammattilaisten asiantuntijuus ja roolit moniammatillisen työryhmän jäsenenä toteutuvat omalla työpaikallasi?
B) Miten potilas /asiakas ja hänen läheisensä osallistuvat omaan avun ja tuen suunnitteluun yhteistoiminnassa moniammatillisen tiimin kanssa?
C) Millainen on oma roolisi moniammatillisessa tiimissä? Miten kehität omaa rooliasi asiantuntijana? Perustele kaikki vastauksesi ja liitä pohdintaasi vähintään yksi tutkimusartikkeli yhteen näistä kolmesta aiheesta.
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Tehtävä 2: Palliatiivisen hoidon kliiniset asiantuntijat yamk-verkoston perustaminen.
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Tehtävä 3: Oman työn kehittämistehtävä.
Opiskelijat muodostavat 2-3 opiskelijan ryhmän. He valitsevat palliatiivisen hoitamisen tilanteen esim. omaisen tukeminen kuoleman jälkeen tai saattohoidossa olevan potilaan kotiloman suunnittelemisen. Opiskelijat kuvaavat moniammatillisen tiimin toiminnan valitsemassaan tilanteessa ja perustelevat moniammatillisen tiimin työskentelyä tutkimustiedolla ja näyttöön perustuen. Opiskelijat reflektoivat näyttöön perustuvaa toimintamallia oman yksikön nykyiseen toimintaan ja suunnittelevat, miten moniammatillista ja moniasiantuntijuuteen perustuvaa toimintaa kehitetään edelleen. Opiskelijat pohtivat ja analysoivat itsensä johtamisen taitojen ja moniammatillisuuden merkitystä sekä omalle työhyvinvoinnille että työyhteisölle.
Kehittämistehtävä esitetään webinaarissa tai lähipäivänä riippuen oman ammattikorkeakoulun toteutustavasta.
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
Hyväksytty/Hylätty
-
-
-
-
Jukka Kesänen
Etäopetus
Hiatt, J. M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. Kivinen, Tuula. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. Laine, Pertti. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. Moisanen, Kirsi. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedkunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. Tiirinki, H., Suhonen, M., Lunkka, N., Turkki. L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Videoluennot
Kirjallisuus
Oppimistehtävät
Vertaisarviointi
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista oppimistehtävistä:
1. Oppimistehtävä A. Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa
(Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) -kiitettävä (5).
2. Oppimistehtävä B. Palliatiivisen hoidon henkilöstön työhyvinvoinnin kehittäminen
Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5).
Opintojakson kokonaisarvosanassa painottuu oppimistehtävä A.
3. Kokonaisarviointiin sisältyy myös se, että opiskelija on tehnyt itse- ja vertaisarvioinnit sekä osallistunut oppimistehtävässä A vertaiskeskusteluun.
4. Lisäksi opiskelija on kertonut/antanut opintojaksopalautteen.
Kiitettävä K5
Opiskelija
osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen
Hyvä (3-4)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson oppimistehtävissä osaamistavoitteita tasolla T1
Suomi
13.09.2020 - 11.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 45
Jukka Kesänen, Miina-Liisa Flinkkilä
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
-
-
-
-
Luennot, kirjallisuuteen perehtyminen ja webinaari/t 2op
Oppimistehtävä A 2 op
Oppimistehtävä B 1 op
Oppimistehtävä A- Palliatiivisen hoidon näyttöön perustuva osaamisen kehittämissuunnitelma
Oppimistehtävä B - Palliatiivisen hoidon henkilöstön työhyvinvoinnin kehittäminen
EduPal-hankkeen konsortion etätoteutus, Toteutusvastuu Kajaanin AMK
Digicampus.fi
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson yhteydessä
Aktivoiva luento
Webinaari
Työpajat
Seminaari
Ryhmä / yksilötehtävä
Seminaari
Suomi
04.09.2020 - 01.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 185
Antti Niemi
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
3 op
5 op
0-5
-
-
-
-
1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
Antti Niemi
Lähiopetus
Opintojakson yhteydessä
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Seminaarit ja työpajat
Verkko-oppiminen
Opinnäytetyön arviointi opinnnäytetyön arviointikriteeristön mukaisesti.
Suomi
16.09.2020 - 30.04.2022
30.11.2020 - 22.01.2021
20 - 110
Antti Niemi, Marjatta Komulainen, Mari Virtanen, Kaija Matinheikki, Päivi Leskinen, Juha Havukumpu, Ly Kalam-Salminen, Palvelujen johtaminen YAMK1 Virtuaali, Helena Miettunen, Pirjo Koski, Iira Lankinen, Marianne Pitkäjärvi, Aino Vuorijärvi, Katja Hämäläinen, Jukka Kesänen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
30 op
0-5
-
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämäkumppanin / hankkeen kanssa.
-
-
30 opintopistettä, 810 tuntia opiskelijan työtä.
-
-
Jukka Kesänen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. . https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita
/ Oxford Textbook of Palliative Nursing. 2019. Toim. B. R. Ferrell & J. A. Paice. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI Advanced Practice Palliative Nursing. 2016. Toim. Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56.?
Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3 Meier ym. (OECD raportti2017)
Muu alan ajankohtainen kirjallisuus
Monimuoto-opetus; lähi- ja verkko-opetus
Oman osaamisen arviointi, kehittymis- ja opiskelusuunnitelma (HOPS)
1. Kyselyyn vastaaminen on hyväksytty suoritus. Hissipuhe linkki keskustelupalstalla ja kaikkien käytettävissä = hyväksytty suoritu
2. HOPS tehty ja hyväksytty korkeakoulun käytäntöjen mukaisesti
3. Tehtävä palautettu, kirjallisen työn ohjeita noudatettu, ei viitteitä hyvän tieteellisen käytännön loukkaamisesta.
4. Opiskelija osoittaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta osallistumalla asiantuntijatason keskusteluun
Suomi
02.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 35
Jukka Kesänen, Miina-Liisa Flinkkilä
Tehtävät:
1. Opiskelijan itsearvointi, webropol kysely. Oman asiantuntijuuden ja osaamisen SWOT, kehittämissuunnitelma ja 2 min. hissipuhe; opiskelijoilla tutustuminen toisten opiskelijoden hissipuheisiin verkoistoitumisajatus takana
2. HOPS, korkeakoulun käytäntöjen mukaan
3. Essee Palliatiivista hoitoa ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset.
4. Eettinen keskustelu, online. Opiskelija tuo keskusteluun oma eettisen casetapauksen
5. Kansainväliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa.
6. Ryhmätyö tulevaisuuspyörä
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
4 op
Hyväksytty/Hylätty
-
-
-
-
Ammattikorkeakoulujen yhteinen Kick off -webinaari 2.9.2020 klo 13-16
Moodetyötila: Digicampus.fi
Eija Metsälä
Lähiopetus
Suomi
14.09.2020 - 09.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 20
Eija Metsälä
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Riitta Lumme
Etäopetus
Suomeksi
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Zoomin kautta
Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari
The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.
Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa kehittää monipuolisesti ohjaus- ja konsultointitoimintaa hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa ja edistää toiminnallaan ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin kehittymistä omalla asiantuntijuusalueellaan.
Hyvä 3-4
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa tietoa ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Hylätty
Opiskelijan ohjaus- ja konsultaatio-osaaminen on niukkaa, eikä opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelijan kyky käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitys ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä on niukkaa.
Suomi
24.03.2021 - 19.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 35
Riitta Lumme
-
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
-
Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla
-
-
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %
Orientoiva tehtävä:
Mitä tarkoittavat käsitteet asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi. Kirjaa käsitteet auki ja palauta tehtävä ennen ensimmäistä tuntia. Kirjaa myös käyttämäsi lähteet ylös.
Viikko 12: Opintojakson aloitus, tehtävien esittely ja orientoivan tehtävän purku (=hissipuhe) omasta aiheesta + keskustelua aiheesta
Alustus/luento ”Kohderyhmäanalyysin ja pedagogiikan merkitys terveydenhuollossa ohjauksen ja konsultoinnin näkökulmasta”
Opintojakson tehtävä: Suunnittele valitsemallesi kohderyhmälle/työyhteisölle/valmiista case-tapauksista ohjaus ja konsultaatiotilanne, jossa käytät ennakkotehtävän käsitteitä (asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi). Kuljeta tekstissä rinnakkain tilannekuvausta, kirjallisuudesta löytämääsi teoriaa, jolla perustelet tapahtumaa sekä omaa pohdintaasi. Ota huomioon tehtävässäsi preanalytiikka, joka on bioanalyytikon yksi tärkein asiantuntijuusalue. Millaista näyttöön perustuvaa ohjaus- ja pedagogista osaamista bioanalyytikon ohjaus ja konsultaatiotilanteissa tarvitaan? Kerrothan tehtävässä suunnittelusta, itse tilanteesta sekä mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Liitä tekstiin omaa kriittistä, perusteltua ja kehittävää vuoropuhelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Laadi työstäsi selkeä ja tehtävänannon kannalta olennaiset seikat huomioiva kokonaisuus väliotsikointia käyttäen.
Lisää tehtävän loppuun kolme tärkeintä oivallusta / havaintoa, jotka tehtävän aikana koit. Rakenna näiden oivallusten pohjalta viikolle 20 esitys omasta tehtävästäsi.
Viikko 13:
Asiantuntijaluento: Virpi Sulosaari ”asiantuntijaksi kehittyminen”
Viikko 15 ja 17:
Tuutorointi jos tarvetta
Viikko 20:
Omien töiden esittely
Opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalautteen keruu
Toteutus ajalla 22.3.-20.5.2021
Viikko 12 ke klo16-18 Online Kurssin esittely
Viikko 13 ke klo 16-17 Online-tunti
Viikko 15 ke klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 17 ke klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 20 ke klo 16-19 Online-Seminaari
Antti Niemi
Etäopetus
Projektitoiminta (viikkotehtävät ja tentti):
Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala. 2011. Projektiliiketoiminta.
Paul Silferberg. Ideasta projektiksi. Projektivetäjän käsikirja URL osoite: http://www.rakennerahastot.fi/vanhat_sivut/rakennerahastot/tiedostot/esr_julkaisut_2000_2006/esitteet_ja_oppaat/oppaat/01_projektinvetajan_opas.pdf
Tutkimuksellinen kehittämistyö:
Timo Toikko - Teemu Rantanen. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy
Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu; Ritalahti, Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät. SanomaPro.
Pohjola, Pasi; Aalto-Kallio, Mervi; Englund, Kristel; Heikkinen, Hanne; Koivisto, Juha; Korhonen, Satu; Lyytikäinen, Merja; Peränen, Niina; Pitkänen, Niina; Virtanen, Kati. 2014. Kohti avointa kehittämistä - matkaoppaana Innokylä! THL. URL osoite: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120379/THL_OPA_38_2014_verkko.pdf?sequence=1
Kari Salonen. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun Ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. URL osoite: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522163950
Luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Ryhmäohjaus
Verkko-opiskelu
Tentti
Oppimustehtävät
Tentti
Suomi
21.01.2021 - 20.04.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 190
Antti Niemi, Pirjo Koski, Iira Lankinen
Opintojakso toteutetaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä ja luennot etäyhteydellä, Zoom-yhteydellä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
Verkkotentti
-
Projektitoiminta 3 op, 81 tuntia
Tutkimuksellinen kehittämistyö 2 op, 54 tuntia
-
21.01.2021 09.00 - 12.00, Orientaatio opintojaksolle, Antti Niemi (etäyhteys, Zoom klo 9-10). Zoom-linkki kalenterissa / lukujärjestyksessä. Klo 10-12 jakson materiaaleihin tutustuminen ja tehtävien käynnistäminen
25.1.-21.3.2021: Projektitoiminnan viikkotehtävät ja tentti
16.02.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi ja menetelmät, Pirjo Koski (etäyhteys, Zoom)
- tehtävät 16.2.-12.4.2021
20.04.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön eettisyys, luotettavuus ja tulosten juurruttaminen, Iira Lankinen (etäyhteys, Zoom)
- tehtävä 20.4-16.5.2021
Juha Havukumpu
Lähiopetus
Opettajan osoittama materiaali
Esittävä luento
Yksilötehtävät (1+4) ja niiden ohjaus
Oppimisalustana OMAn työtila
Ennakkotehtävä arvioidaan HKS/HYL.
Muut 4 tehtävää, max. pistemäärä tehtävistä yhteensä 100 pistettä.
Hyväksytty suoritus 50 pistettä.
Kaikki tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Suomi
19.01.2021 - 23.04.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 35
Mikael Soini, Juha Havukumpu
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
N/A
N/A
Ei tenttiä
Juha Havukumpu
Lähiopetus
Opettajan osoittama materiaali
Projekti
Posterisessio
Projektiraportit
Posteri
Vertaispalaute
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
20 - 35
Mikael Soini, Juha Havukumpu
N/A
Kuntoutus ja tutkiminen
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
N/A
Projekti
Ei tenttiä
N/A
5op ts. 133h opiskelijan työtä
Tarkemmat tiedot toteutuksen työtilassa
https://lukkarit.metropolia.fi
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson Moodle-työtilassa
Verkko-oppiminen
Itsenäinen työskentely
Itsenäiset ja vaiheistetut tehtävät.
Suomi
01.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 210
Antti Niemi, Eveliina Holmgren, Iira Lankinen, Pirjo Koski, Päivi Leskinen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
-
-
Itsenäinen työskentely 135 tuntia ( 5op)
-
Moodle-oppimisympäristö: https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1614
Työtilan nimi: Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet YAMK
Kirjautumisavain: TKISOTE
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon pääsyvaatimuksena on alan ammattikorkeakoulututkinto tai alempi korkeakoulututkinto tai vastaava opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto sekä vähintään kahden vuoden työkokemus.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö https://www.metropolia.fi/haku/yleista-tietoa-opiskelusta/saannot/
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö https://www.metropolia.fi/haku/yleista-tietoa-opiskelusta/saannot/
Tutkinto tuottaa työelämän kehittäjiä ja uudistajia, antaa valmiuksia toimia sosiaali- ja terveysalan nykyisissä ja tulevissa asiantuntija- ja johtotehtävissä tai yrittäjänä. Lisäksi koulutus antaa valmiudet erilaisiin kehittämistehtäviin sekä projektityöhön. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaa tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005).
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa opiskelijalle seuraavat kompetenssit:
• työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot asianomaiselta alalta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot asianomaisen alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten;
• syvällinen kuva asianomaisesta alasta, asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmius asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn;
• valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
• työelämässä vaadittava hyvä viestintä- ja kielitaito; sekä
• kansainvälisen vuorovaikutuksen ja ammatillisen toiminnan edellyttämät valmiudet.
Tutkinto-ohjelman yleiset kompetenssit ovat:
- oppimisen taidot
- eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- kehittämistoiminnan osaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälistymisosaaminen
Tutkinto-ohjelman kompetenssialueet ovat
- Näyttöön perustuva toiminta ja sen edistäminen
- Kliininen asiantuntijuus terveysalan moninaisissa toimintaympäristöissä
- Asiakas- ja potilaslähtöisyys ja sen edistäminen
- Terveysalan prosessien ja palveluketjujen hallinta ja kehittäminen
- Digitalisaation mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Kansainvälisyys sosiaali- ja terveysalalla
Koulutus antaa valmiuksia toimia sosiaali- ja terveysalan nykyisissä ja tulevissa asiantuntija- ja johtotehtävissä tai yrittäjänä sekä luo edellytykset kehittyä vaativiin asiantuntijatehtäviin.
Tämä ylempi korkeakoulututkinto antaa jatko-opintojen kelpoisuuden lisensiaatti- ja tohtoriopintoihin. Yliopistot voivat vaatia siltaopintoja.
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H).
Opetussuunnitelman mukaiset opinnot suoritettu hyväksytysti.
Osa-aikaiset opinnot.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Työelämäyhteistyö toteutuu opinnäytetyön ja oppimistehtävien kautta. Ne toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.
Kansainvälisyys kuuluu jokaiseen tutkintoon. Se toteutuu englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.