Game PhysicsLaajuus (5 cr)
Code: TX00CD88
Credits
5 op
Objective
The course supplements the student’s first year’s curriculum in physics. After completing the course, the student
- appreciates the key role of physics in realistic description of motion, as required in modern game programming
- is familiar with the terminology and theoretical background of common physics engines
- is able to model and compute the trajectories and collisions of objects using laws of physics
- is capable of estimating the amount of computational resources necessary for physics calculations on various levels
Content
- recognizing and modelling different types of forces
- particle motion in a force field
- collisions between objects
- rotational motion
- rigid body dynamics
- numerical computation of trajectories in animations
Prerequisites
First year studies (Orientation to information and communication technology) or comparable knowledge.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is familiar with the most essential concepts introduced during the course, and is able to employ them in analyzing simple situations involving object motion.
Assessment criteria, good (3)
The student is able to combine different subjects included in the course material, and is capable of utilizing this knowledge in creating more advanced computer animations.
Assessment criteria, excellent (5)
In addition to a thorough understanding of all the relevant concepts introduced in the course, the student exhibits independent ability and motivation to further improve his/her understanding beyond the course’s contents.
Assessment criteria, approved/failed
The student is familiar with the most essential concepts introduced during the course, and is able to employ them in analyzing simple situations involving object motion.
Enrollment
01.01.2020
Timing
24.10.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of ICT
Campus
Karaportti 2
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Information and Communication Technology
Teachers
- Juha Kopu
Groups
-
TVT21-PEPelisovellukset
Objective
Opintojakson tavoitteena on laajentaa ensimmäisen vuoden opintoteemojen fysiikan sisältöjä siten, että opiskelija
- ymmärtää fysiikan merkityksen peliohjelmoinnille olennaisen realistisen liikkeen kuvaamisen kannalta
- tuntee peliohjelmoinnissa käytettyjen yleisimpien fysiikkamoottorien hyödyntämän käsitteistön ja niiden taustalla olevat lainalaisuudet
- osaa itse mallintaa kappaleiden liikeratoja ja törmäyksiä fysiikan lakien avulla
- osaa realistisesti arvioida fysiikkalaskennan edellyttämää muisti- ja suorituskykyresurssien tarvetta
Content
- erilaiset voimatyypit ja niiden mallintaminen
- partikkelien liike voimakentässä
- törmäysten käsittely
- pyörimisliikkeen peruskäsitteistö
- jäykän kappaleen dynamiikka
- liikeratojen ja erilaisten animaatioiden numeerinen laskenta
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksista omaksumaan tietoja, ja pystyy tältä pohjalta toteuttamaan myös vaativampia liikeanimaatioita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi myös kykyä ja motivaatiota hyödyntää tietojaan osaamisensa itsenäiseen kehittämiseen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.
Prerequisites
Ensimmäisen vuoden opinnot (Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.