Siirry suoraan sisältöön

Käyttöjärjestelmät ja pelialustatLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: TX00CG84

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson menestyksekkäästi suorittanut opiskelija ymmärtää käyttöjärjestelmän merkitykset sekä laitteisto-sovellusohjelmat -rajapintana että tietokone-käyttäjä -rajapintana. Opiskelija ymmärtää käyttöjärjestelmän merkityksen laiteresurssien hallinnoijana. Opiskelija osaa omissa ohjelmissaan hyödyntää käyttöjärjestelmän systeemikutsuja, erityisesti samanaikaisten prosessien ja säikeiden välisessä tiedonjaossa, synkronoinnissa ja kilpailutilanteiden hallinnassa. Opiskelijalla on yleiskuva tärkeimpien pelialustojen ominaisuuksista, käytöstä ja rajoituksista.

Sisältö

• käyttöjärjestelmien eri rakenneratkaisut
• muistin sivutus ja virtuaalimuisti sekä näiden hallinta
• siirräntä- ja tiedostojärjestelmät
• tärkeimmät systeemikutsut
• rinnakkaisten prosessien ja säikeiden yhteistoiminta
• tärkeimpien pelialustojen ominaisuudet

Esitietovaatimukset

Olio-ohjelmointi (C++), tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja –mallit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää käyttöjärjestelmien eri rakenneratkaisut etuineen ja haittoineen. Hän osaa luoda ja käyttää rinnakkaisia prosesseja, sekä osaa käyttää signaaleja yksinkertaiseen prosessien synkronointiin. Hän pystyy siirtämään tietoa prosessien välillä. Hän tuntee pääpiirteissään tärkeimpien pelialustojen ominaisuudet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää käyttöjärjestelmien eri rakenneratkaisut etuineen ja haittoineen. Hän osaa luoda ja käyttää rinnakkaisia prosesseja, sekä osaa käyttää signaaleja yksinkertaiseen prosessien synkronointiin. Hän pystyy siirtämään tietoa prosessien välillä.

Opiskelija osaa käyttää jaettua muistia prosessien kanssa. Hän osaa synkronoida rinnakkaisten prosessien toiminnan, pystyy luomaan ja käyttämään rinnakkaisia säikeitä. Hän tuntee pääpiirteissään tärkeimpien pelialustojen ominaisuudet ja pystyy laatimaan ohjelmia näille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää käyttöjärjestelmien eri rakenneratkaisut etuineen ja haittoineen. Hän osaa luoda ja käyttää rinnakkaisia prosesseja, sekä osaa käyttää signaaleja yksinkertaiseen prosessien synkronointiin. Hän pystyy siirtämään tietoa prosessien välillä.

Opiskelija osaa käyttää jaettua muistia prosessien kanssa. Hän osaa synkronoida rinnakkaisten prosessien toiminnan, pystyy luomaan ja käyttämään rinnakkaisia säikeitä.

Opiskelija osaa suojata muuttujia kilpailutilanteiden ratkaisemiseksi. Hän osaa synkronoida rinnakkaisten säikeiden toiminnan ja osaa välttää säikeiden lukkiumatilat. Hän tuntee pääpiirteissään tärkeimpien pelialustojen ominaisuudet, ja pystyy laatimaan ohjelmia näille.

Lisätiedot

Kurssi sisältää projektityön.

Siirry alkuun