Siirry suoraan sisältöön

Tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluLaajuus (15 op)

Tunnus: KM00ES11

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.

Sisältö

- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa tyydyttävän tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa luovan prosessin työmuotoja ja osaa luoda tuoteilmeen pohjalta ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Hän osaa toimia sekä itsenäisesti että työryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa hallitun tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua osaamistaan tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluun. Hän tunnistaa taitotasonsa ja kykenee itsereflektioon. Opiskelija osaa hyödyntää luovan prosessin työmuotoja ja luoda tuoteilmeen pohjalta käytännöllisiä ja oivaltavia, kohderyhmän huomioon ottavia ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Opiskelija osaa työskennellä sujuvasti sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin kiinnostavalla tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa ansiokkaan tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua osaamistaan omaperäisellä tavalla tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluun. Hän osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kykenee itsereflektioon ammatillisen identiteettinsä kehittymistä arvioidessaan. Opiskelija osaa hyödyntää luovan prosessin työmuotoja ja luoda tuoteilmeen pohjalta käytännöllisiä ja oivaltavia, kohderyhmän huomioon ottavia ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Opiskelija osaa työskennellä sujuvasti sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin uskottavasti ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa tyydyttävän tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa luovan prosessin työmuotoja ja osaa luoda tuoteilmeen pohjalta ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Hän osaa toimia sekä itsenäisesti että työryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elisa Ruuhijärvi
  • Tuomas Aatola
  • Juha Pohjola
Vastuuopettaja

Tuomas Aatola

Ryhmät
  • KXE21S1GS
    Visuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.

Sisältö

- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa tyydyttävän tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa luovan prosessin työmuotoja ja osaa luoda tuoteilmeen pohjalta ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Hän osaa toimia sekä itsenäisesti että työryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa hallitun tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua osaamistaan tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluun. Hän tunnistaa taitotasonsa ja kykenee itsereflektioon. Opiskelija osaa hyödyntää luovan prosessin työmuotoja ja luoda tuoteilmeen pohjalta käytännöllisiä ja oivaltavia, kohderyhmän huomioon ottavia ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Opiskelija osaa työskennellä sujuvasti sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin kiinnostavalla tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa ansiokkaan tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua osaamistaan omaperäisellä tavalla tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluun. Hän osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kykenee itsereflektioon ammatillisen identiteettinsä kehittymistä arvioidessaan. Opiskelija osaa hyödyntää luovan prosessin työmuotoja ja luoda tuoteilmeen pohjalta käytännöllisiä ja oivaltavia, kohderyhmän huomioon ottavia ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Opiskelija osaa työskennellä sujuvasti sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin uskottavasti ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluprosessin ja osaa tuottaa tyydyttävän tuoteilme- ja kampanjakokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa luovan prosessin työmuotoja ja osaa luoda tuoteilmeen pohjalta ratkaisuja sekä pakkaus- että kampanjatuotantoon. Hän osaa toimia sekä itsenäisesti että työryhmän jäsenenä ja presentoida tuottamansa materiaalin.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.