Skip to main content

Furniture Design 1: FurnitureLaajuus (10 cr)

Code: KX00EG00

Credits

10 op

Objective

The student will be able to identify different categories of furniture, their special features and qualifications. She/He will be able to evaluate and compare different functional and structural solutions. The student can take into account ergonomical standards in furniture design. The student will master all different phases of furniture design and will be able to utilize model building as part of the design process. The student will be able to make technical drawings of his/her designs. The student will be able to use machinery and tools with guidance in the wood workshop.

Content

• Furniture categories: special features and demands
• Principles of furniture design: functions, structures, materials, proportions, ergonomics and user centered design
• Design process: definition of objectives, creation, sketching, scale model, mock-up, prototype, technical drawings
• Wood workshop: wood materials, machinery and tools
• Documentation and presentations

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has partially achieved the objectives of the course. The student outlines the whole related to loose furniture design with its associated components. The student knows their significance as part of the quality of the final design work. During the course, the student is able to take into account different aspects of loose furniture design in his / her own work. He has completed the duties approved.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the objectives of the course well. The student understands the whole related to furniture design with its associated components. The student knows the importance of the components as part of the quality of the final design work. During the course, the student is able to use and apply different areas of loose furniture design in his / her own work. He has completed the tasks of the course successfully and has been able to apply the lessons learned in completing them.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has excellently achieved the objectives of the course. The student masters the ensemble of loose furniture design with its associated components. The student understands their significance as part of the quality of the final design work. During the course, the student is able to skillfully use and apply different areas of loose furniture design in an appropriate way in their own work. He has completed the tasks of the course, applying what he has learned with particular merit.

Assessment criteria, approved/failed

The student has partially achieved the objectives of the course. The student outlines the whole related to loose furniture design with its associated components. The student knows their significance as part of the quality of the final design work. During the course, the student is able to take into account different aspects of loose furniture design in his / her own work. He has completed the duties approved.

Enrollment

01.11.2023 - 31.01.2024

Timing

08.01.2024 - 08.03.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Pasi Pänkäläinen
Teacher in charge

Annaleena Lahtinen

Groups
  • KXE23S1SA
    Interior Architecture

Objective

Opiskelija tunnistaa eri irtokalustetyypit, niiden erityispiirteet ja vaatimukset, sekä osaa arvioida ja vertailla erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia ratkaisuja. Opiskelija osaa ottaa huomioon ergonomisia vaatimuksia kalustesuunnittelussa. Opiskelija hallitsee kalustesuunnittelun prosessin ja osaa hyödyntää mallityöskentelyä suunnittelumenetelmänä. Opiskelija osaa laatia suunnitelmastaan mitoitetut työpiirustukset. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää puupajan työstölaitteita ja työkaluja.

Content

•Eri kalustetyypit: erityispiirteet ja vaatimukset
• Kalustesuunnittelun perusteet: toiminnot, rakenteet, materiaalit, mitoitus, ergonomia ja käyttäjälähtöinen suunnittelu
• Suunnitteluprosessi: tavoitteiden määrittely, ideointi, luonnokset, pienoismalli, hahmomalli, prototyyppi, työpiirustukset
• Puupaja: puumateriaalit, puuntyöstölaitteet ja työkalut
• Tehtävien dokumentointi ja esittelyt

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Opiskelija ymmärtää irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tuntee osatekijöiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää ja soveltaa eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Opiskelija hallitsee irtokalustesuunnittelun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija ymmärtää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää taitavasti ja soveltaa tarkoituksenmukaisella tavalla eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Enrollment

01.11.2022 - 31.01.2023

Timing

27.02.2023 - 05.05.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Pasi Pänkäläinen
Teacher in charge

Annaleena Lahtinen

Groups
  • KXE22S1SA
    Interior Architecture

Objective

Opiskelija tunnistaa eri irtokalustetyypit, niiden erityispiirteet ja vaatimukset, sekä osaa arvioida ja vertailla erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia ratkaisuja. Opiskelija osaa ottaa huomioon ergonomisia vaatimuksia kalustesuunnittelussa. Opiskelija hallitsee kalustesuunnittelun prosessin ja osaa hyödyntää mallityöskentelyä suunnittelumenetelmänä. Opiskelija osaa laatia suunnitelmastaan mitoitetut työpiirustukset. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää puupajan työstölaitteita ja työkaluja.

Content

•Eri kalustetyypit: erityispiirteet ja vaatimukset
• Kalustesuunnittelun perusteet: toiminnot, rakenteet, materiaalit, mitoitus, ergonomia ja käyttäjälähtöinen suunnittelu
• Suunnitteluprosessi: tavoitteiden määrittely, ideointi, luonnokset, pienoismalli, hahmomalli, prototyyppi, työpiirustukset
• Puupaja: puumateriaalit, puuntyöstölaitteet ja työkalut
• Tehtävien dokumentointi ja esittelyt

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Opiskelija ymmärtää irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tuntee osatekijöiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää ja soveltaa eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Opiskelija hallitsee irtokalustesuunnittelun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija ymmärtää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää taitavasti ja soveltaa tarkoituksenmukaisella tavalla eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Enrollment

01.11.2021 - 31.01.2022

Timing

10.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Pasi Pänkäläinen
Teacher in charge

Annaleena Lahtinen

Groups
  • KXE21S1SA
    Interior Architecture

Objective

Opiskelija tunnistaa eri irtokalustetyypit, niiden erityispiirteet ja vaatimukset, sekä osaa arvioida ja vertailla erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia ratkaisuja. Opiskelija osaa ottaa huomioon ergonomisia vaatimuksia kalustesuunnittelussa. Opiskelija hallitsee kalustesuunnittelun prosessin ja osaa hyödyntää mallityöskentelyä suunnittelumenetelmänä. Opiskelija osaa laatia suunnitelmastaan mitoitetut työpiirustukset. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää puupajan työstölaitteita ja työkaluja.

Content

•Eri kalustetyypit: erityispiirteet ja vaatimukset
• Kalustesuunnittelun perusteet: toiminnot, rakenteet, materiaalit, mitoitus, ergonomia ja käyttäjälähtöinen suunnittelu
• Suunnitteluprosessi: tavoitteiden määrittely, ideointi, luonnokset, pienoismalli, hahmomalli, prototyyppi, työpiirustukset
• Puupaja: puumateriaalit, puuntyöstölaitteet ja työkalut
• Tehtävien dokumentointi ja esittelyt

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Opiskelija ymmärtää irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tuntee osatekijöiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää ja soveltaa eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Opiskelija hallitsee irtokalustesuunnittelun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija ymmärtää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään käyttää taitavasti ja soveltaa tarkoituksenmukaisella tavalla eri irtokalustesuunnittelun osa-alueita. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet osittain. Opiskelija hahmottaa irtokalustesuunnitteluun liittyvän kokonaisuuden siihen kuuluvine osatekijöineen. Opiskelija tietää niiden merkityksen osana laadukasta suunnittelutyön lopputulosta. Opintojakson aikana opiskelija osaa omassa työskentelyssään huomioida eri irtokalustesuunnittelun osa-alueet. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.