Video TechnologyLaajuus (10 cr)
Code: KM00ER73
Credits
10 op
Objective
Students know the equipment and their properties in live performance video systems. They know the properties, potential for use, operational principles and special requirements of the systems. Students are able to accurately interpret video system documentation. Students understand the planning principles or the video system and can build a functioning system. They can operate commonly used video mixers and media servers. The students understand performance technology as a part of live performance production and understand the job requirements in the field. Students are aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. Students are able to apply their skills into practice.
Content
Technical audiovisual systems, devices and their operating principles
Programs, signal transfer and network solutions
Using video mixers and media servers
Main principles regarding shooting, producing and editing audiovisual material
Symbols and markings in audiovisual documentation
Safety risks and practices
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student can set up a functional video system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.
Assessment criteria, good (3)
The student can design and set up a functional video system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student seeks relevant information independently and applies it into practice.
Assessment criteria, excellent (5)
The student can design and set up a functional video system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation consistently as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. He/She improves the safety of the whole workgroup. The student seeks and analyzes relevant information independently and applies it into practice.
Assessment criteria, approved/failed
The student can set up a functional video system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Live Performance Technology
Teachers
- Severi Haapala
- Timo Hiekkanen
Teacher in charge
Severi Haapala
Groups
-
KXH23S1Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija osaa käyttää ammattialalla käytössä olevia ulosajo- ja mediaserveriohjelmistoja. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.
Content
- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- ulosajo- ja mediaserveriohjelmistojen käyttäminen
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Enrollment
02.05.2022 - 01.09.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Live Performance Technology
Teachers
- Antti Huusko
- Timo Hiekkanen
Teacher in charge
Timo Hiekkanen
Groups
-
KXH21S1Live Performance Engineering
Objective
Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija osaa käyttää ammattialalla käytössä olevia ulosajo- ja mediaserveriohjelmistoja. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.
Content
- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- ulosajo- ja mediaserveriohjelmistojen käyttäminen
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt
Location and time
-
Materials
-
Teaching methods
Luennot
Harjoitukset
Työpajat
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa.
Content scheduling
-
Further information
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa. Lähiopetuksen tiedot löytyvät lukujärjestyksestä https://lukkarit.metropolia.fi/.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Assessment methods and criteria
Oppimispäiväkirja
Harjoitukset
Näyttötyöt