Skip to main content

Video TechnologyLaajuus (10 cr)

Code: KM00ER73

Credits

10 op

Objective

Students know the equipment and their properties in live performance video systems. They know the properties, potential for use, operational principles and special requirements of the systems. Students are able to accurately interpret video system documentation. Students understand the planning principles or the video system and can build a functioning system. They can operate commonly used video mixers and media servers. The students understand performance technology as a part of live performance production and understand the job requirements in the field. Students are aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. Students are able to apply their skills into practice.

Content

Technical audiovisual systems, devices and their operating principles
Programs, signal transfer and network solutions
Using video mixers and media servers
Main principles regarding shooting, producing and editing audiovisual material
Symbols and markings in audiovisual documentation
Safety risks and practices

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student can set up a functional video system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Assessment criteria, good (3)

The student can design and set up a functional video system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student seeks relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student can design and set up a functional video system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation consistently as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. He/She improves the safety of the whole workgroup. The student seeks and analyzes relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, approved/failed

The student can set up a functional video system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Severi Haapala
  • Timo Hiekkanen
Teacher in charge

Severi Haapala

Groups
  • KXH23S1
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija osaa käyttää ammattialalla käytössä olevia ulosajo- ja mediaserveriohjelmistoja. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.

Content

- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- ulosajo- ja mediaserveriohjelmistojen käyttäminen
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Enrollment

02.05.2022 - 01.09.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Antti Huusko
  • Timo Hiekkanen
Teacher in charge

Timo Hiekkanen

Groups
  • KXH21S1
    Live Performance Engineering

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija osaa käyttää ammattialalla käytössä olevia ulosajo- ja mediaserveriohjelmistoja. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.

Content

- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- ulosajo- ja mediaserveriohjelmistojen käyttäminen
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Location and time

-

Materials

-

Teaching methods

Luennot
Harjoitukset
Työpajat

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa.

Content scheduling

-

Further information

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa. Lähiopetuksen tiedot löytyvät lukujärjestyksestä https://lukkarit.metropolia.fi/.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment methods and criteria

Oppimispäiväkirja
Harjoitukset
Näyttötyöt