Gerontologinen hoiva- ja hoitotyöLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: SX00BM78
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija soveltaa laaja-alaista gerontologista osaamistaan iäkkään ihmisen moniammatillisessa hoiva- ja hoitotyössä. Hän tunnistaa muistisairaan ihmisen ja hänen läheistensä kohtaamisen ja tukemisen lähtökohtia kuntouttavassa hoitotyössä. Opiskelija soveltaa keskeisiä hoitotyön menetelmiä iäkkäiden sairauksien hoidossa. Hän osaa laatia hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatusuositusten mukaisesti. Hän tunnistaa toivon ja hengellisyyden merkityksen hoitotyössä. Hän soveltaa toiminnassaan ergonomista osaamistaan.
Opiskelija tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet. Hän soveltaa ja arvioi eettisten kysymysten ja periaatteiden merkitystä hyvän vanhuuden edistämisessä.
Sisältö
Projektityöskentely. Hoiva- ja hoitotyön keskeiset menetelmät ja periaatteet. Kuntouttava hoitotyö. Vanhustyön hoitoisuusluokitukset sekä hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatiminen. Ergonominen työskentely. Toivo ja hengellisyys hoitotyössä. Saattohoidon perusteet. Kriisiteoria ja suruprosessin vaiheet. Vanhustyön ammattietiikka. Geronomin eettinen toiminta ja ammatillisuus vanhustyössä. Laboraatio.
Harjoittelu (7 op) ympärivuorokautisessa hoito- ja hoivayksikössä, esim. muistisairaiden ryhmäkodissa. Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.
Esitietovaatimukset
Edellinen harjoittelu pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen seuraavaa harjoittelua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.