Terveydenhoitotyö: SXQ20K1
Opetussuunitelman tunnus: SXQ20K1
- Tutkintonimike
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2020
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti ja tehdä valintoja tutkintojen välisestä tai Metropolian yhteisestä opetustarjonnasta. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista. Opinnoista 50 op on kaikille terveyspalveluiden tutkinto-ohjelmakokonaisuuden opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op laajuiseen Metropolian yhteiseen, valinnaiseen opintokokonaisuuteen, joka voi koostua yhdestä tai useammasta monialaisesta opintokokonaisuudesta, ja myös vapaasti valittavista opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon, Terveyden edistämisen ja Simulaatio-oppimisympäristöissä. Itsenäisen opiskelun oppimisympäristöt taas tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuden harjaantua kliinisissä taidoissa. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Valmistuvan terveydenhoitajan osaamiskuvaus (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu terveydenhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen (21) valtakunnallisena yhteistyönä. Osaamiskuvausta on käytetty opetussuunnitelman laatimisessa. Osaamiskuvausten kehittämistyöhön ovat osallistuneet terveydenhoitajaopettajat, terveydenhoitajaopiskelijat, terveydenhoitajat ja heidän esimiehensä, Terveydenhoitajaliitto, Työterveyshoitajaliitto sekä terveydenhoitajatyön eri asiantuntijoita. Lisäksi kehittämistyöhön on osallistunut aktiivisesti myös Metropolia ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta.
Opetussuunnitelmatyötä 2014 - 2016 on Metropolia ammattikorkeakoulussa ohjannut "Oppiminen innostavassa vuorovaikutuksessa" -tiimi (OIVA-tiimi). Tämän työskentelyn lähtökohtana on ollut oppijan polun rakentaminen. Lisäksi yhteistyötä on tehty eri yksikköjen ja tutkintojen välillä monialaisuuden vahvistamiseksi.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXQ19K1. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Oili-Katriina Mellin
Opetussuunnitelman ylläpitäjä Outi Sorri
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXQ20K1-1001 |
Potilasturvallinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN65 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN69 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN85 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BM56 | Lääkehoito 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BM33 | Kliininen hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DD29 | Kliinisen hoitotyön taidot | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1002 |
Asiakaslähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DD30 | Terveysalan turvallisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00CK23 | Lääkehoito 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN34 | Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN35 | Akuutti hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN37 | Asiakaslähtöinen hoitotyö -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1003 |
Perhelähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN74 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP54 | Gerontologinen ja vaikeasti sairaiden hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO66 | Lasten ja nuorten hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1004 |
Päätöksenteko hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN42 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN45 | Päätöksenteko hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1005 |
Ohjaus ja opetus hoitotyössä
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN75 | Asiakaspalvelu ja ohjaus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00CT30 | Asiakaspalvelu ja ohjaus (suomi toisena kielenä) | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN46 | Ohjaus hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1006 |
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00CK24 | Terveyden edistäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN47 | Terveyden edistäminen hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1007 |
Terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN80 | Johtaminen ja yrittäjyys | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO67 | Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO68 | Kotihoito -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1008 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1009 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN93 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN94 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BN97 | Opinnäytetyön raportointi, hyödyntäminen ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1010 |
Yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1011 |
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO43 | Lasta odottavan ja synnyttävän perheen terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO44 | Synnyttävän perheen hoitotyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO45 | Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO47 | Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP05 | Väestön terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ20K1-1012 |
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BO99 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP00 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP01 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP02 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö - harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP03 | Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00BP04 | Kehittämistyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 30 | 65 | 45 | 60 | 30 | 30 | 30 | 35 | 15 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 17.5 | 17.5 | 7.5 | 7.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).