Asiakas sosiaali- ja terveyspalvelujen keskiössäLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EB60
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Maria Mstoi
Ryhmät
-
SXP24K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mstoi
- Juha Ainoa
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Maria Mstoi
Ryhmät
-
SXP23S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Saila Pakarinen
Ryhmät
-
SXP23K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Saila Pakarinen
Ryhmät
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
10.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Maria Mstoi
Vastuuopettaja
Maria Mstoi
Ryhmät
-
SXP22S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Kevät 2023
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Osallistuminen kulttuurihyvinvoinnin tapahtumaan 5.10.2022
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Namoyan:
Maria Namoyan: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Emma Salomaa: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 26.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mstoi
- Asta Kantola
Vastuuopettaja
Maria Mstoi
Ryhmät
-
SXP22K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Osallistuminen kulttuurihyvinvoinnin tapahtumaan 5.10.2022
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Namoyan:
Maria Namoyan: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Gunilla Blom: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Gunilla Blom
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Ulla Marjosola
Ryhmät
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Sisältö
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Aika ja paikka
Kevät 2022
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson vastuuopettaja:
Ulla Marjosola: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Gunilla Blom: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.