Ensihoito: SXK25S2
Opetussuunitelman tunnus: SXK25S2
- Tutkintonimike
- Ensihoitaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista, paitsi harjoittelujen osalta opintojaksojen laajuus voi vaihdella. Opinnoista 40 op on kaikille sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelija voi valita 15 op vapaasti valittavia opintoja esim. Metropolian tarjoamista yhteisistä valinnaisista opinnoista tai CampusOnlinen opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella keskimäärin 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. simulaatio-oppimisympäristöissä sekä innovaatiokeskittymämme kautta asiakkaille tarjottavissa hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Palvelut tuotetaan monialaisissa oppimisympäristöissä, joissa toimivat opettajien ohjauksessa eri alojen ja tutkintojen opiskelijat. Käytössä on myös itsenäisen opiskelun oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijalle erinomaisen mahdollisuuden harjaantua erilaisissa kliinisissä taidoissa.
Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Metropolian ensihoitajatutkinnon profiili on akuutti- ja ensihoitotyön asiantuntija. Ensihoitaja AMK kaksoistutkinnosta meiltä valmistuu hoitotason ensihoitajan ja sairaanhoitajan ammattipätevyyden omaavia terveydenhuollon päivystyspalvelujen laaja-alaisia asiantuntijoita. Tutkinto antaa valmiudet toimia ensihoitopalvelun eri tehtävissä sekä sairaanhoitajan tehtävissä eri akuuttihoidon toimintaympäristöissä. Valmistuvilla ensihoitajilla on erityisen vahva osaaminen sairaalan ulkopuolisen operatiivisen toiminnan, hoidon tarpeen arvion ja ensihoidon toteuttamisessa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Ensihoidon tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti.
Valmistuvan ensihoitajan sekä sairaanhoitajan osaamiskuvaukset (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu valtakunnallisena yhteistyönä kaikkien ensihoitajia ja sairaanhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen kesken. Opetussuunnitelma on laadittu työelämän, neuvottelukunnan, opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä.
Opetussuunnitelmatyötä 2014-2016 on Metropolia Ammattikorkeakoulutasolla ohjannut "Oppiminen innostavassa vuorovaikutuksessa" -tiimi (OIVA-tiimi). Tämän työskentelyn lähtökohtana on ollut oppijan polun rakentaminen. Lisäksi on tehty yhteistyötä yksikkö- ja tutkintotasoilla monialaisuuden vahvistamiseksi.
Ensihoidon valtakunnallinen opettajaverkosto, työelämätahot, sairaanhoitotyön neuvottelukunta sekä tutkinnon opiskelijat ovat osaltaan mukana ensihoitajatutkinnon kehittämisessä.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXK24S1. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: tutkintovastaava Satu Lindgren
Opetussuunnitelman ylläpitäjä: koulutussuunnittelija Outi Sorri
- Lataa liite AMK_ONT_ARVIOINTIKRITEERIT_terveysala2023 (pdf, 163.83 kt)
- Lataa liite AMK_THESIS_ASSESSMENT CRITERIA_Healthcare2023 (pdf, 272.61 kt)
- Lataa liite Ensihoito - osaamismatriisi fineng (pdf, 25.75 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 180.66 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.08 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022