Skip to main content

Anatomy of the Musculoskeletal System 1 and PhysiologyLaajuus (5 cr)

Code: SX00EP25

Credits

5 op

Objective

Musculoskeletal anatomy:
Students are able to explain the location and properties of musculoskeletal and epithelial tissues. They are able to describe the general structure and function of the musculoskeletal system. Students are able to name the details of the lower limb skeleton. They can explain the structure and function of lower limb joints and identify the muscles in the area. Students describe the function of muscles of lower limbs and are able to analyse the significance of muscle attachment sites in the most important joint dislocations associated with amputations. Students are able to explain the structure and function of the skeleton, joints and key muscles of body and neck. Students use foreign professional terminology on the structures and concepts of the musculoskeletal system.

Physiology:
The student recognizes the organs of the most important organ systems and is able to explain the basic features of their function. The student uses structured professional terminology.

Content

- Epithelium, supporting tissues, striated muscle tissue
- Anatomical planes, directions and axes of motion
- Types of joints
- Skeleton and details of lower limb bones
- Lower limb joints and muscles
- Bones of the spine and thorax
- Spine joints
- The most important muscles of the body
- Skin
- Blood and circulation
- Lymphatic system
- Respiratory system
- Digestion
- Urinary excretion
- Hormonal regulatory system
- Professional terminology

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student's mastery of foreign terminology is at least 50% of the question.
The student systematically uses foreign professional concepts.
The student recognizes anatomical structures and repeats their meaning.

Assessment criteria, good (3)

A student’s mastery of foreign terminology is at least 70% of the question.
The student expertly uses foreign professional concepts.
The student identifies and describes anatomical structures and finds the connections between structure and function.

Assessment criteria, excellent (5)

The student’s mastery of foreign terminology is at least 90% of the question.
The student uses foreign professional concepts extensively and expertly, for example when answering essay questions.
The student identifies anatomical structures and explains their function by analyzing the connections between structure and function.

Assessment criteria, approved/failed

Failed: The student’s mastery of foreign terminology is less than 50% of the question.
The student incorrectly uses foreign professional concepts.
The student does not know how to name anatomical structures and does not remember their meaning.

Enrollment

02.05.2023 - 27.09.2023

Timing

14.08.2023 - 22.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Prosthetics and Orthotics
Teachers
  • Jouni Arffman
  • Pirkko-Leena Kuosa
Teacher in charge

Pirkko-Leena Kuosa

Groups
  • SXA23S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia:
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön kudosten sekä epiteelikudosten sijaintia ja ominaisuuksia. Hän osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön yleistä rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa nimetä alaraaja luuston yksityiskohdat. Hän osaa selittää alaraajan nivelten rakenteen ja toiminnan ja tunnistaa alueen lihakset. Opiskelija kuvaa alaraajan lihasten toimintaa ja osaa analysoida lihasten kiinnityskohtien merkitystä tärkeimmissä amputaatioihin liittyvissä nivelten virheasennoissa. Opiskelija osaa selittää vartalon ja kaulan luuston, nivelten ja keskeisimpien lihasten rakennetta ja toimintaa. Opiskelija käyttää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteista ja käsitteistä vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Fysiologia:
Opiskelija tunnistaa keskeisimpien elinjärjestelmien elimet ja osaa selittää niiden toiminnan peruspiirteet. Opiskelija käyttää rakenteista ammatillista terminologiaa.

Content

- Epiteelit, tukikudokset, poikkijuovainen lihaskudos
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikeakselit
- Niveltyypit
- Luuranko ja alaraajan luiden yksityiskohdat
- Alaraajan nivelet ja lihakset
- Selkärangan ja rintakehän luusto
- Selkärangan nivelet
- Vartalon tärkeimmät lihakset
- Iho
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengitys
- Ruoansulatus
- Virtsaneritys
- Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
- Ammatillinen terminologia

Materials

1) Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Käytännön opas lihasten, luiden ja muiden rakenteiden löytämiseen ja paikantamiseen. VK-kustannus. Ja edellä mainittuun työkirja: Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Oppimista tukeva käytännöllinen tehtävä- ja työkirja. VK-kustannus TAI
Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed.) 2009: Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme. TAI joku muu tuki- ja liikuntaelimistön opiskeluun sopiva anatomian atlas, jossa on ääreishermosto mukana. Anatomian terminologia opiskellaan latinaksi, ei englanniksi.
2) Vierimaa, H. & Laurila, M.: Keho. Anatomia ja fysiologia. Tämä fysiologiaa varetn, ei tarvitse ostaa.
3) Luentomateriaali, tehtävät
4) Suositeltavaa on käyttää myös jotakin digitaalista oppimateriaalia, esim. Metropolian kirjastosta omalle koneelle ladattavaa Visible body -sivustoa.

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely

Exam schedules

Tentti 1: 19.9.2023 (Tuki- ja liikuntaelimistön johdanto ja alaraajan luut) (Pirkko.Leena Kuosa)
Tentti 2: 10.10 2023 (Alaraajan nivelet ja kudokset) (Pirkko-Leena)
Tentti 2: 8.11.2023 (Alaraajan lihakset) (Jouni Arffman)
Tentti 3: 12.12.2023 (Fysiologia ja kudokset) (Pirkko-Leena)

Uusinnat:
SU202401
SU202403

Vain edellä mainituissa uusinnoissa voi suorittaa minkä tahansa puuttuvan tämä opintojakson osakokeen: yhden tai useamman kerrallaan. Puuttuvaa koetta saa yrittää uusia kaksi kertaa. Jos noissa määrätyissä uusinnoissa ei saa suoritustaan valmiiksi, opiskelija siirtyy suorittamaan puuttuvat osat seuraavan ryhmän opintojaksototeutuksessa. Huomaa, että ilmoittaudut joko Pirkko-Leenan tai Jounin (tai molempien) tenttiin riippuen siitä, mitä tulet suorittamaan.

Jos haluaa korottaa arvosanaa, kaikki jakson anatomian osakokeet on tentittävä tutkintosaäännön mukaisesti ensimmäisessä jaksolle määrätyssä uusintatilaisuudessa uudelleen. Korotusta saa yrittää vain kerran. Muista silloin ilmoittautua molempien opettajien tentteihin.

Uusintojen ilmoittautumisohjeet ja aikataulut OMAsta:
https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/tentit

Jos sivu ei kopioituna aukea, etsi OMAsta:
Pakki/opiskelijanopas/opinnot/tentit/sosiaali- ja terveysala);
e-Hops:in kautta ilmoittautuminen on helpointa.

Completion alternatives

Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä

Content scheduling

Alaraajan nivelet
Alaraajan lihakset

Further information

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.

Assessment methods and criteria

Numeerisesti arvioitava tentti.

Enrollment

24.07.2022 - 22.08.2022

Timing

23.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Prosthetics and Orthotics
Teachers
  • Jouni Arffman
  • Pirkko-Leena Kuosa
Groups
  • SXA22S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia:
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön kudosten sekä epiteelikudosten sijaintia ja ominaisuuksia. Hän osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön yleistä rakennetta ja toimintaa. Opiskelija osaa nimetä alaraaja luuston yksityiskohdat. Hän osaa selittää alaraajan nivelten rakenteen ja toiminnan ja tunnistaa alueen lihakset. Opiskelija kuvaa alaraajan lihasten toimintaa ja osaa analysoida lihasten kiinnityskohtien merkitystä tärkeimmissä amputaatioihin liittyvissä nivelten virheasennoissa. Opiskelija osaa selittää vartalon ja kaulan luuston, nivelten ja keskeisimpien lihasten rakennetta ja toimintaa. Opiskelija käyttää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteista ja käsitteistä vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Fysiologia:
Opiskelija tunnistaa keskeisimpien elinjärjestelmien elimet ja osaa selittää niiden toiminnan peruspiirteet. Opiskelija käyttää rakenteista ammatillista terminologiaa.

Content

- Epiteelit, tukikudokset, poikkijuovainen lihaskudos
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikeakselit
- Niveltyypit
- Luuranko ja alaraajan luiden yksityiskohdat
- Alaraajan nivelet ja lihakset
- Selkärangan ja rintakehän luusto
- Selkärangan nivelet
- Vartalon tärkeimmät lihakset
- Iho
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengitys
- Ruoansulatus
- Virtsaneritys
- Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
- Ammatillinen terminologia

Materials

1) Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Käytännön opas lihasten, luiden ja muiden rakenteiden löytämiseen ja paikantamiseen. VK-kustannus. Ja edellä mainittuun työkirja: Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Oppimista tukeva käytännöllinen tehtävä- ja työkirja. VK-kustannus TAI
Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed.) 2009: Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme. TAI joku muu tuki- ja liikuntaelimistön opiskeluun sopiva anatomian atlas, jossa on ääreishermosto mukana. Anatomian terminologia opiskellaan latinaksi, ei englanniksi.
2) Vierimaa, H. & Laurila, M.: Keho. Anatomia ja fysiologia. Tämä fysiologiaa varetn, ei tarvitse ostaa.
3) Luentomateriaali, tehtävät
4) Suositeltavaa on käyttää myös jotakin digitaalista oppimateriaalia, esim. Metropolian kirjastosta omalle koneelle ladattavaa Visible body -sivustoa.

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely

Exam schedules

Tentti 1: 12.10 2023 (Tuki- ja liikuntaelimistön johdanto ja alaraajan luut) (Pirkko.Leena Kuosa)
Tentti 2: 4.11.2022 (Alaraajan nivelet ja lihakset) (Jouni Arffman)
Tentti 3: 17.11.2023 (Fysiologia ja kudokset) (Pirkko-Leena Kuosa)

Uusinnat:
SU202211 (12.12.2022) (ilmoittautumisaika 30.10-22.11.2022)
SU202301 (23.1.2023) (ilmoittautumisaika 18.12.2022-6.1.2023)

Vain edellä mainituissa uusinnoissa voi suorittaa minkä tahansa puuttuvan tämä opintojakson osakokeen: yhden tai useamman kerrallaan. Puuttuvaa koetta saa yrittää uusia kaksi kertaa. Jos noissa määrätyissä uusinnoissa ei saa suoritustaan valmiiksi, opiskelija siirtyy suorittamaan puuttuvat osat seuraavan ryhmän opintojaksototeutuksessa. Huomaa, että ilmoittaudut joko Pirkko-Leenan tai Jounin (tai molempien) tenttiin riippuen siitä, mitä tulet suorittamaan.

Jos haluaa korottaa arvosanaa, kaikki jakson anatomian osakokeet on tentittävä tutkintosaäännön mukaisesti ensimmäisessä jaksolle määrätyssä uusintatilaisuudessa uudelleen. Korotusta saa yrittää vain kerran. Muista silloin ilmoittautua molempien opettajien tentteihin.

Uusintojen ilmoittautumisohjeet ja aikataulut OMAsta:
https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/tentit

Jos sivu ei kopioituna aukea, etsi OMAsta:
Pakki/opiskelijanopas/opinnot/tentit/sosiaali- ja terveysala);
e-Hops:in kautta ilmoittautuminen on helpointa.

Completion alternatives

Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä

Content scheduling

Alaraajan nivelet
Alaraajan lihakset

Further information

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.

Assessment methods and criteria

Numeerisesti arvioitava tentti.