Siirry suoraan sisältöön

Puulle maalatun taiteen ja polykromien konservointi; integroitu Mikrobiologia 3 op ja Ruotsin kieli 3 opLaajuus (15 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM16

Opintojakson perustiedot


Laajuus
15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee maalatun puupohjaisen taiteen (maalaukset ja polykromiveistokset) historian. Opiskelija tuntee esineiden materiaalit, valmistamisen teknologian, konservointimateriaalit sekä materiaalien tutkimista / analysointia.

Opiskelija tuntee maalatun puun ja polykromiveistosten historian, materiaalit ja tekniikat.

Opiskelija osaa analysoida/määritellä konservoitavassa esineessä käytetyt materiaalit ja dokumentoida esineen vaatimusten mukaisesti.

Opiskelija osaa tehdä konservointisuunnitelman perustuen dokumentointiin ja konservoida kohteen, ottaen huomioon eettiset ja esteettiset periaatteet sekä konservoinnin materiaalivaatimukset.

Opintojakson aikana opiskelija pystyy konservoimaan käytännössä yksin tai osana ryhmää esineen tai esineitä hyväksytyn konservointisuunnitelman mukaisesti.

Mikrobiologia - Opiskelija tunnistaa puun vaurioitumisen mekanismit ja erilaiset vauriotyypit. Opiskelija tunnistaa puun tuholaiset sekä muut biologiset vauriomekanismit sekä niiden aiheuttajat. Opiskelija tuntee mikro-organismien luokittelua, tietää eri luokkien perusominaisuudet sekä museoiden keskeiset tuholaiset, mikrobien elintoiminnat ja kasvuun vaikuttavat tekijät, mikrobiologiset työskentelymenetelmät ja niiden soveltamisen konservointityössä tuholaisten torjunta museoissa.

Ruotsin kieli - Opiskelija osaa käyttää ruotsin kieltä konservoinnin opinnoissa ja konservaattorin ammatissa. Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Opintojakso on hyvin pitkälle käytännön konservoinnin jakso jossa käytännön työ perustuu aiemmilla kursseilla opittuun (kultaus ja pintakäsittelyt, historialliset maalaustekniikat puupohjalle, johdatus maalaustaiteen konservointiin) sekä opintojakson aikana saatuun uuteen tietoon.

Suoritetaan perusteellinen dokumentointi ja materiaalianalyysit ennen konservointia.
Pohditaan materiaalien ja menetelmien valintoja, eettisiä ja esteettisiä aspekteja kohteen konservoinnissa.

Pohditaan vaurioiden syntymekanismejä sekä esineiden säilytys- ja esillepano olosuhteita ennen konservointia ja konservoinnin jälkeen.

Otetaan huomioon esineen historiaan ja käyttöön tai esilläpitoon liittyvät aspektit ja työelämäyhteyksien kautta saatava omistajan palaute / toiveet.

Erilaiset konservointitoimeenpiteet kuten puhdistus, konsolidointi, kittaus ja retusointi ovat kurssin sisältönä. Samoja asioita käsitellään kuitenkin vielä tulevilla erikoiskursseilla syventävästi.

Mikrobiologian osalta - Mikro-organismien luokittelu, eri luokkien perusominaisuudet sekä museoiden tärkeimmät tuhoeläimet. Mikrobien elintoiminnat ja kasvuun vaikuttavat tekijät. Mikrobiologiset työskentelymenetelmät ja niiden soveltamista konservointityössä. Tuholaisten torjunta museoissa

Kielen osalta sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Koulutus ja ura; Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä; Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista; Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää

Esitietovaatimukset

Johdatus maalaustaiteen konservointiin , Kultaus, Kultauksen ja pintakäsittelyjen konservointi, Kemia I, Pigmentit I, Pigmentit II

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia puulle maalatun taiteen ja polykromien konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa materiaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arvosana 2

Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan puulle maalatun taiteen ja polykromienkonservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa materiaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa suurimman osan opintojaksolla opetetuista puulle maalatun taiteen ja polykromien konservoinnin perusideoista ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa materiaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arvosana 4

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut puulle maalatun taiteen ja polykromien konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut puulle maalatun taiteen ja polykromien konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia puulle maalatun taiteen ja polykromien konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa materiaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Lisätiedot

Luennot ja itsenäinen käytännön työ (myös pienryhmissä) lehtorin ohjauksessa.
Vierailu Tukholmaan, Historiska museetin kokoelmiin ja konservointilaitokselle sekä tutustuminen museon puupohjaisen taiteen kokoelmiin ja konservointimenetelmiin.

Opiskelijat pitävät jokainen yhden POWERPOINT-esitelmän itse valitsemien / lehtorin antamien artikkelien / kirjallisuuden perusteella.

Siirry alkuun