Esitys- ja teatteritekniikka: Esitys- ja teatteritekniikka
Opetussuunitelman tunnus: KXH23S1
- Tutkintonimike
- Medianomi (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Esitys- ja teatteritekniikan medianomit toimivat laaja-alaisesti ammatillisen esitystoiminnan teknisissä suunnittelu-, esimies- ja toteutustehtävissä tapahtumatekniikassa, esitystiloissa, erilaisissa tuotanto-organisaatioissa tai taiteellisissa työryhmissä. He tuntevat laaja-alaisesti valo-, ääni- ja videotekniikan sekä näyttämömekaniikan järjestelmät ja ovat perehtyneet tuotantojen teknisen suunnittelun ja toteutuksen työkaluihin ja käytäntöihin. Työtehtävät sijoittuvat pääasiassa teatteri- ja oopperataloihin, kulttuuri- ja monitoimitaloihin, tapahtumatekniikan suunnitteluun ja toteutukseen, konsertti- ja festivaalitoimintaan, kansainväliseen esitystoimintaan, suunnittelutoimistoihin sekä myynti- ja asennustoimintaan.
Esitys- ja teatteritekniikan medianomit ovat jatkuvasti valmiita omaksumaan uusia teknologisia sovelluksia ja ottamaan vastaan uusien tuotantomallien ja esitysmuotojen asettamia haasteita. He toimivat sujuvasti niin live- kuin virtuaalitapahtumien teknisessä tuotannossa. Luotettavien ja varmatoimisten järjestelmien suunnittelu ja rakentaminen esitysten tarpeisiin, laitteiston sujuva operointi sekä nopea ongelmanratkaisu ovat heille arkipäivää. Medianomit toimivat innovatiivisesti ja luovasti esitystekniikan nopeasti kehittyvässä ympäristössä ja osaavat kehittää esittävien taiteiden toimintaympäristöjä. Opiskelu tarjoaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja laaja-alaiseen ymmärrykseen alan jatkuvasti kehittyvässä työssä. Diversiteetiltään laajan ammattialan opinnoissa hyödynnetään projektioppimista ja opinnot mahdollistavat laajan ammatillisen verkostoitumisen.
Opintojen keskiössä ovat
- laaja-alainen valo-, ääni- ja videotekniikan sekä näyttämömekaniikan osaaminen
- esitystoiminnan turvallisuus
- teknistaiteellinen asiantuntijuus
- tekninen suunnittelu ja tuotanto sekä tekninen dokumentointi
- ammattialan kehittäminen ja tutkiminen opinnäytetyössä
- projektien johtaminen ja esimiestyö
Nopeasti muuttuvassa työssä korostuvat oppimisen taidot, jatkuvasti kehittyvä teknologiaosaaminen sekä työyhteisössä vastuullisesti toimimisen taidot. Eettisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävien ratkaisujen tekeminen on esitys- ja teatteriteknisessä työssä yhä tärkeämpää. Esitys- ja teatteritekniikan opiskelijat luovat omat asiantuntijaprofiilinsa valinnaisten ja syventävien opintojen sekä projektien kautta. Opiskelijoita tuetaan kansainvälistymiseen sekä opinnoissa että mahdollisella opiskelijavaihdolla tai kansainvälisellä työharjoittelulla.
Opetussuunnitelma rakentuu
- perusopinnoista 20 op,
- esitys- ja teatteritekniikan perusopinnoista 35 op,
- esitys- ja teatteritekniikan ammattiopinnoista 75 op,
- projektiopinnoista 45 op,
- monialaisista, vapaavalintaisista ja esitystekniikan osaamista täydentävistä opinnoista 20 op,
- työharjoittelusta 30 op sekä
- opinnäytteestä 15 op.
Perusopinnot sisältävät opiskelu- ja oppimistaitojen perustan, kehittävän tutkimustyön perusteet ja kieliopinnot. Esitys- ja teatteritekniikan perusopinnot rakentavat ammatillisen osaamisen perustaa esittävien taiteiden tuntemuksen sekä tuotannollisen osaamisen ja esimiestaitojen kautta. Esitys- ja teatteritekniikan ammattiopinnot mahdollistavat teknisten järjestelmien laaja-alaisen tuntemuksen sekä teknisen osaamisen monipuolisen laajentamisen ja täydentämisen. Projektiopinnoissa osaamista syvennetään ja sovelletaan teknis-taiteellisissa prosesseissa ja tekemällä monialainen innovaatioprojekti. Projektiopintoja tehdään useimmiten kiinteässä työelämäyhteistyössä.
Monialaiset, vapaavalintaiset ja esitystekniikan osaamista täydentävät opinnot on ammatillista osaamista syventävä ja/tai laajentava kokonaisuus, jossa opiskelija voi sisällyttää HOPSiinsa ammatillista osaamista täydentäviä opintoja. Nämä valinnaiset ja vaihtoehtoiset opinnot tukevat myös esimerkiksi kv-vaihdossa suoritettavien opintojen joustavaa sijoittumista osaksi tutkintoa. Työharjoittelu on mahdollista suorittaa joko kotimaassa tai ulkomailla, ja kieliopintoja toteutetaan yhteistyössä ammattiopintojen kanssa kotikansainvälistymisen tukemiseksi. Opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheessa tehtävä työelämälähtöinen, opiskelijan itsenäinen kehittämishanke. Opinnäytetyö voidaan toteuttaa myös monimuototyönä, jolloin sen yhtenä osana on taiteellinen tai käytännöllinen projekti, esitys tai dokumentaatio. Työ voidaan toteuttaa myös parityönä tai pienryhmässä.
Vuoden 2021 opetussuunnitelmaa on uudistettu vahvistamalla esitystoiminnan turvallisuuden, teknisen suunnittelun ja esimiesosaamisen merkitystä. Lisähuomiota on kiinnitetty myös esittävien taiteiden tuntemukseen ja suunnittelua tukevaan matemaattis-fyysiseen sekä sähkö- ja tietoverkko-osaamiseen. Opetussuunnitelmassa on kiinnitetty huomiota osaamisperustaisuuteen ja jatkuvan oppimisen mahdollisuuksiin.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelman opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään laaja-alaista ja monipuolista yhteistyötä työelämän kanssa. Opetussuunnitelman laatimisessa on hyödynnetty vuonna 2017 alan työnantajille tehtyä kyselyä nykyisistä ja tulevaisuuden osaamistarpeista sekä StageRight-hankkeessa 2019 toteutettua koulutustarvekyselyä (http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-185-1). Opetussuunnitelmien kehittämiseen ovat osallistuneet tutkinto-ohjelman vakituinen opetushenkilöstö, opiskelijoita, työelämän asiantuntijaopettajia sekä työelämän edustajia. Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelman neuvottelukunta on osallistunut opetussuunnitelman kehittämiseen ja käsitellyt opetussuunnitelman kokouksessaan 22.1.2021. Neuvottelukunnassa on edustus alan merkittäviltä työnantajilta: Akukon Oy, Audico Oy, Bright Finland Oy, Broadway Finland Oy, Helsingin Kaupunginteatteri, Helsingin Tapahtumasäätiö, Kansallisgalleria, Suomen Kansallisooppera ja -baletti ja SunEffects Oy.
Lisätiedot
KXH23-opetussuunnitelma on kopioitu KXH21-opetussuunnitelmasta. KXH23-opetussuunnitelmaan on lisätty Wihi-järjestelmän mukaiset Opinnäytetyö-opintokokonaisuuden opintojaksot sekä jäsentelyihin ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto.
***
KXH21-opetussuunnitelma on rakennettu KXH20S2 ja KXH19S1-opetussuunnitelmien pohjalta. Keskeisimmät muutokset ovat Esittävän taiteen tuntemus 2 ja Esitystoiminnan turvallisuus -opintojaksojen luominen sekä Esitystekninen tuotanto 1-3 -opintojaksojen ja Esitystekniset sovellukset 1-5 -opintojaksojen sisältöjen uudelleenryhmittely ja päivittäminen. Lisäksi useiden jaksojen osaamistavoitteita ja sisältöjä on päivitetty ja uudistettu. Sisältöjen päivityksissä on huomioitu esitys- ja teatteriteknisen alan ammatillisten rakenteiden, toimintaympäristön ja ammattikuvien kehitys viime vuosina ja tulevaisuudessa odotettavat muutokset.
Esitys- ja teatteritekniikan kentälle tarvitaan osaajia, jotka pystyvät toimimaan laaja-alaisesti paitsi perinteisissä teatteriteknisissä ja tapahtumateknisissä tehtävissä, myös ottamaan haltuun nopeasti kehittyvää teknologiaa ja uusien tuotantomuotojen, kuten etä- ja virtuaalitapahtumien asettamia haasteita. Voimakkaasti teknistyvät toimintaympäristöt vaativat turvallisuusosaamista. Kasvavan kulttuuri- ja tapahtumatuotannon laadun ja kehityksen edellytyksenä on, että esitystapahtumille ja -organisaatioille turvataan ammattitaitoisen ja johtamiskykyisen henkilökunnan saatavuus riittävän koulutuksen avulla.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Se pohjautuu opiskelijalähtöiseen ja osaamisperustaiseen ajatteluun. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys on mahdollista kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina tai esimerkiksi avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Osaamistavoitteet
Esitys- ja teatteritekniikan medianomin (päivätoteutus) osaamisessa keskeistä on laaja-alainen esitystekniikan ja teknisen suunnittelun tuntemus sekä valmiudet toimia teknistaiteellisena asiantuntija esitystoiminnassa.
Esitys- ja teatteritekniikan medianomiksi valmistuva tuntee esitystekniset valo-, ääni- ja videojärjestelmät sekä näyttämötekniikan laaja-alaisesti ja on voinut perehtyä tarkemmin tiettyyn ammattialueeseen. Esitys- ja teatteritekniikan medianomi ymmärtää hyvin esittävän taiteen työprosessit ja osaa osallistua niihin teknisenä asiantuntijana. Hän ymmärtää esitystoiminnan turvallisuuden erityisvaatimukset ja kykenee kehittämään turvallisia toimintatapoja. Hän pystyy toimimaan tehokkaasti projektiluonteisessa työssä vastaten ammattialueensa tuotantoprosessista. Esitys- ja teatteritekniikan medianomi kykenee toimimaan esitys- ja tapahtumatekniikan teknisissä suunnittelu- ja esimiestehtävissä. Esitys- ja teatteritekniikan medianomilla on hyvät valmiudet jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisensa kehittämiseen nopeasti muuttuvassa työympäristössä. Hän kykenee muuttuvien tilanteiden vaatimaan luovaan ongelmanratkaisuun ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Hän osaa arvioida ja kehittää työtapoja sekä ottaa huomioon alan globaalin ja teknologisen kehityksen työskentelyssään.
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman perustana on yksitoista kompetenssia eli ammatillista osaamista.
- esitystekniikan moniosaajuus
- turvallinen toiminta
- tuotannollinen osaaminen
- teknis-taiteellinen asiantuntijuus
- projektiosaaminen
- oppimisen taidot
- eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- teknologiaosaaminen
- monikulttuurisuusosaaminen
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXH23S1-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ17 | Opiskelu- ja viestintätaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ18 | Ammatillinen englanti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ19 | Ammatillinen ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ20 | Opinnäytevalmiudet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1002 |
Esitys- ja teatteritekniikan perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ21 | Esittävien taiteiden tuntemus 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ22 | Esittävien taiteiden tuntemus 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER61 | Esitystoiminnan turvallisuus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER67 | Esitystekninen tuotanto 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER68 | Esitystekninen tuotanto 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER69 | Esitystekninen tuotanto 3 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1003 |
Esitys- ja teatteritekniikan ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
75 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER71 | Äänitekniikka | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER72 | Valotekniikka | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER73 | Videotekniikka | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER74 | Näyttämötekniikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER75 | Näyttämötekniikan työelämäprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER76 | Esitystekniset sovellukset 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER77 | Esitystekniset sovellukset 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER78 | Esitystekniset sovellukset 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER79 | Esitystekniset sovellukset 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER80 | Esitystekniset sovellukset 5 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1004 |
Esitys- ja teatteritekniikan projektiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
45 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER62 | Esitystekninen projekti 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER63 | Esitystekninen projekti 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER64 | Esitystekninen projekti 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER65 | Esitystekninen projekti 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ER66 | Esitystekninen projekti 5 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1005 |
Monialaiset, vapaasti valittavat ja esitystekniikan osaamista täydentävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1006 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ43 | Työharjoittelu 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00EJ44 | Työharjoittelu 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXH23S1-1007 |
Opinnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 60 | 50 | 50 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 20 | 30 | 15.1 | 15.1 | 15.1 | 15.1 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 10 | 10 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Opinnäytevalmiudet |
Esitystoiminnan turvallisuus |
Esitystekninen tuotanto 1 |
Esitystekninen tuotanto 2 |
Esitystekninen tuotanto 3 |
Esitystekninen projekti 1 |
Esitystekninen projekti 2 |
Esitystekninen projekti 3 |
Esitystekninen projekti 4 |
Esitystekninen projekti 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu 1 |
Työharjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Esitystekniset sovellukset 4 |
Esitystekniset sovellukset 5 |
Esitystekninen projekti 1 |
Esitystekninen projekti 2 |
Esitystekninen projekti 3 |
Esitystekninen projekti 4 |
Esitystekninen projekti 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Ammatillinen englanti |
Ammatillinen ruotsi |
Näyttämötekniikan työelämäprojekti |
Esitystekninen projekti 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu 1 |
Työharjoittelu 2 |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Esittävien taiteiden tuntemus 1 |
Esitystoiminnan turvallisuus |
Esitystekninen tuotanto 2 |
Näyttämötekniikan työelämäprojekti |
Esitystekniset sovellukset 2 |
Esitystekniset sovellukset 4 |
Esitystekniset sovellukset 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu 1 |
Työharjoittelu 2 |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Opinnäytevalmiudet |
Esittävien taiteiden tuntemus 1 |
Esittävien taiteiden tuntemus 2 |
Esitystekniset sovellukset 4 |
Esitystekniset sovellukset 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Esitystoiminnan turvallisuus |
Näyttämötekniikan työelämäprojekti |
Esitystekninen projekti 1 |
Esitystekninen projekti 2 |
Esitystekninen projekti 3 |
Esitystekninen projekti 4 |
Esitystekninen projekti 5 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu 1 |
Työharjoittelu 2 |
Luokittelemattomat |
Äänitekniikka |
Valotekniikka |
Videotekniikka |
Näyttämötekniikka |
Esitystekniset sovellukset 1 |
Esitystekniset sovellukset 3 |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
KXH23S1-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
20 |
KM00EJ17 | Opiskelu- ja viestintätaidot | 5 |
KM00EJ18 | Ammatillinen englanti | 5 |
KM00EJ19 | Ammatillinen ruotsi | 5 |
KM00EJ20 | Opinnäytevalmiudet | 5 |
KXH23S1-1002 |
Esitys- ja teatteritekniikan perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 |
KM00EJ21 | Esittävien taiteiden tuntemus 1 | 5 |
KM00EJ22 | Esittävien taiteiden tuntemus 2 | 5 |
KM00ER61 | Esitystoiminnan turvallisuus | 5 |
KM00ER67 | Esitystekninen tuotanto 1 | 5 |
KM00ER68 | Esitystekninen tuotanto 2 | 5 |
KM00ER69 | Esitystekninen tuotanto 3 | 10 |
KXH23S1-1003 |
Esitys- ja teatteritekniikan ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
75 |
KM00ER71 | Äänitekniikka | 10 |
KM00ER72 | Valotekniikka | 10 |
KM00ER73 | Videotekniikka | 10 |
KM00ER74 | Näyttämötekniikka | 5 |
KM00ER75 | Näyttämötekniikan työelämäprojekti | 10 |
KM00ER76 | Esitystekniset sovellukset 1 | 5 |
KM00ER77 | Esitystekniset sovellukset 2 | 5 |
KM00ER78 | Esitystekniset sovellukset 3 | 5 |
KM00ER79 | Esitystekniset sovellukset 4 | 5 |
KM00ER80 | Esitystekniset sovellukset 5 | 10 |
KXH23S1-1004 |
Esitys- ja teatteritekniikan projektiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
45 |
KM00ER62 | Esitystekninen projekti 1 | 5 |
KM00ER63 | Esitystekninen projekti 2 | 5 |
KM00ER64 | Esitystekninen projekti 3 | 5 |
KM00ER65 | Esitystekninen projekti 4 | 5 |
KM00ER66 | Esitystekninen projekti 5 | 15 |
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 |
KXH23S1-1005 |
Monialaiset, vapaasti valittavat ja esitystekniikan osaamista täydentävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
KXH23S1-1006 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 |
KM00EJ43 | Työharjoittelu 1 | 15 |
KM00EJ44 | Työharjoittelu 2 | 15 |
KXH23S1-1007 |
Opinnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 |
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 |