Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille: VALMESOTEK19
Opetussuunitelman tunnus: VALME1119K
- Kesto
- 1 vuotta (30 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2019
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Valmentava koulutus on tarkoitettu maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joiden tavoitteena on hakea opiskelemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon Suomessa. Edellytyksenä koulutukseen osallistumiselle on suomen kielen vähimmäistaitotaso B1 sekä hakukelpoisuus maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavaan koulutukseen*.
Koulutuksen kokonaislaajuus on 30 opintopistettä ja kesto 6 kuukautta. Koulutus koostuu yleisestä kaikille opiskelijoille yhteisestä opintojaksosta sekä eri ammattialoihin painottuvista moduuleista ja monialaisesta moduulista.
Koulutuksen sisällöissä painottuvat suomen kieli sekä ammattialakohtaiset tai yleiset korkeakouluopiskeluun valmentavat opinnot. Lisäksi koulutukseen sisältyy matematiikan ja englannin kielen opintoja. Kaikkien sisältöjen kohdalla korostuvat akateemiset taidot kuten opiskelu- ja digitaidot sekä suomalaisen korkeakouluopiskelun tuntemus.
Pedagogiset toimintatavat
Koulutus on mahdollista suorittaa joko lähi- tai verkko-opiskeluna. Kaikissa toteutuksissa on tärkeää opiskelijan aktiivisuus ja vastuunotto omasta oppimisesta.
Opetusta voidaan räätälöidä opiskelijan oman osaamisen ja tarpeiden mukaisesti esim. erilaisten moduulien, tasoryhmien sekä erilaisten pedagogisten toimintatapojen avulla. Suomen kielen opetus integroidaan vahvasti muihin opittaviin sisältöihin.
Koulutuksen pedagogiset toimintatavat perustuvat esim. yhteisöllisyyteen, aktivoiviin oppimis- ja opetusmenetelmiin ja työelämälähtöisyyteen. Lisäksi pyritään edistämään valmentavan koulutuksen opiskelijoiden integroitumista osaksi korkeakouluyhteisöä esim. mahdollistamalla tutustuminen tutkintokoulutuksen opetukseen.
Arviointi
Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti eri arviointimenetelmien ja -kriteerien avulla. Arviointi on jatkuvaa ja oppimista tukevaa eikä se painotu ainoastaan opintojaksojen tai moduulien loppuun.
Arviointia tehdään eri näkökulmista: opettaja-, vertais- ja itsearviointi. Arviointi on osa opiskelijan ohjaamista, ja arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa ja osaa arvioida omaa osaamistaan sekä tietää, miten kehittää sitä edelleen.
* Hakija on hakukelpoinen maahanmuuttajien valmentavaan koulutukseen, jos hän on suorittanut
•suomalaisen kansallisen lukion oppimäärän ja/tai ylioppilastutkinnon
•International Baccalaureate -tutkinnon (IB)
•Eurooppalaisen ylioppilastutkinnon (EB)
•Reifeprüfung-tutkinnon (RP)
•suomalaisen ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon, tai niitä vastaavan tutkinnon
•ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintoihin
•ulkomaisen korkeakoulututkinnon
Jos hakija ei voi todistaa hakukelpoisuuttaan todistuksella, hänellä täytyy olla viranomaispäätös pakolaisstatuksesta (turvapaikkapäätös tai oleskelulupa suojelun perusteella).
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen lähtökohtana on keväällä 2017 julkaistu Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen julkaisema selvitys ammattikorkeakoulujen maahanmuuttajille järjestämä korkeakouluopintoihin valmentava koulutuksesta vuosina 2010–2017.
Metropolia Ammattikorkeakoulu koordinoi vuosina 2017-2019 Opetushallituksen rahoittamaa Valmentavasta valmiiksi -hanketta, jonka tavoitteena on korkeakouluopintoihin valmentavien koulutusten kehittäminen yhtenäistämällä koulutusten hakuprosessia ja -periaatteita sekä laatimalla valmentavalle koulutukselle kansalliset suositukset. Lisäksi tavoitteena on osallistavaa integraatiota edistävän toimintakulttuurin luominen korkeakouluissa. Hankkeessa kehitetään sekä koulutuksen alueellisia toteutuksia että korkeakoulujen yhteistoteutusta digitaalisten menetelmien avulla. Hanke toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, Karelia-ammattikorkeakoulun, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Laurea ammattikorkeakoulun, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Saimaan ammattikorkeakoulun kanssa.
Opetussuunnitelma on luotu yhteistyössä hankkeessa olevien ammattikorkeakoulujen kanssa, ja hankkeen päätteeksi on tarkoitus arvioida opetussuunnitelman toimivuutta ja jatkokehittämistä hankkeen päättymisen jälkeen syksyllä 2019.
Hankkeessa luotu opetussuunnitelma tulee toimimaan myös jatkossa pohjana Metropolia Ammattikorkeakoulun maahanmuuttajien valmentavien opetussuunnittelulle.
Osaamistavoitteet
Valmentavan koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa valmiudet edetä korkeakouluopintoihin ja menestyä opinnoissaan. Koulutuksen tavoitteena on kehittää taitoja, joita tarvitaan ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opinnoissa sekä korkeakoulujen valintakokeissa.
Tärkeitä tavoitteita ovat esim.
• itseohjautuvuus ja vastuullisuus opinnoissa
• oman oppimisen ja opitun asian reflektointi
• oman mielipiteen ilmaiseminen ja kriittisyys
• korkeakoulujärjestelmän ja -toimintatapojen tuntemus
• yhteisöllisten toimintatapojen ja esim. ryhmätyötaitojen kehittyminen
• erilaisten lukutekniikkojen ja monilukutaidon kehittyminen
• erilaisten tekstityyppien tuntemus ja kyky ymmärtää ja laatia korkeakouluopiskelussa ja työelämässä tarvittavia tekstejä
• suomen kielen taidon kehittyminen taitotasolle B2
• peruslaskutoimitusten hallinta
• taito ymmärtää ja hyödyntää englanninkielistä materiaalia sekä kommunikoida englanniksi erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.