Kliininen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk): S1517S6
Opetussuunitelman tunnus: S1517S6
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2017
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa
opiskelijalle mahdollisuus syventää teorian soveltamista käytäntöön, analyyttisia taitoja, projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitoja sekä sosiaalisia taitoja. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tutkimustietoa ja hyödyntää soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä työelämän kehittämiseksi sekä valmiuksia itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Tutkinto parantaa opiskelijan valmiuksia toimia nykyisissä ja tulevissa asiantuntija- ja johtotehtävissä tai yrittäjänä ja edistää hänen urakehitystään. Tutkinto tuottaa työelämän kehittäjiä ja uudistajia, joilla on tarvittava tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opinnot rakentuvat Metropolian oppijan polun viitekehykseen, jossa keskeisiä
ydinasioita ovat työelämälähtöinen osaaminen, kehittämis-, innovaatio- ja tutkimustoiminnan tutkiva oppiminen ja kehittäminen, kansainvälisyys, elinikäinen oppiminen ja monialaisuus. Opiskelijat edustavat työelämää ja heillä on vähintään kolmen vuoden työkokemus koulutuksen alkaessa. Opiskelijat hyödyntävät aiempaa asiantuntemustaan ja työelämäyhteyttään opintojen aikana sekä luovat asiantuntijaverkostoja opiskelijoiden, korkeakoulun omien ja ulkopuolisten kouluttajien sekä alumnien kautta. Opinnoissa opiskelijat kehittyvät itsearvioinnissa ja itsensä ja muiden johtamisessa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa. Kansainvälisyys toteutuu esimerkiksi ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv- matkojen ja - vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä toimimista varten. Koulutuksen tavoitteena on tuottaa kliinisiä asiantuntijoita, jotka osaavat toimia erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijatehtävissä. Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen on keskeistä kliinisen asiantuntijuuden osaamisessa ja sen kehittämisessä. Tavoitteena on, että koulutus mahdollistaa opiskelijoiden syventää ja kehittää oman substanssialan asiantuntemusta ja kehittää osaamistaan, uudistaa ja kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja hoitotyötä näyttöön perustuen. Opetuksessa painotetaan myös työelämässä vaadittavan hyvän viestintä- ja kielitaidon kehittymistä.
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Yleiset kompetenssit:
Kompetenssien kuvaukset
Oppimisen taidot
• osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
• osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
• kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen
• kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
• osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
• osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
• osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
• osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
• kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
Työyhteisön osaaminen
• osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
• osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
• osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
• osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
• osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
• kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen
• osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
• osaa johtaa projekteja
• osaa johtaa tutkimus-,kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
• osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Kansainvälistymisosaaminen
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
• osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
• osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
Tutkintokohtaiset kompetenssit
Kompetenssien kuvaukset
Sosiaali- ja terveysalan osaaminen
• Kykenee hyödyntämään työtehtävissään laaja-alaisia ja pitkälle erikoistuneita sosiaali- ja terveysalan erityisosaamista vastaavia tietoja
• Hallitsee sosiaali- ja terveysalan käsitteet ja menetelmät, joita käyttää itsenäisen ajattelun ja/tai alansa kehittämisen perustana.
• Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan monimuotoisissa ja muuttuvissa toimintaympäristöissä
Asiantuntija - ja johtamisosaaminen
• Hallitsee eettisesti korkeatasoisen asiantuntija -ja johtamistoiminnan
• Hallitsee asiantuntijatehtävissä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisen
• Osaa toimia moninaisten työyhteisöjen asiantuntija -ja johtamistehtävissä
• Osaa arvioida asiantuntijatyön tuloksellisuutta ja onnistuneisuutta.
Palveluosaaminen
• Osaa kehittää yhteistyössä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa yhteiskunnassa haluttuja sosiaali- ja terveyspalveluja
• Osaa soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja palvelujen tuottamisessa
• Osaa johtaa, kehittää ja arvioida sosiaali- ja terveysalan muuttuvia prosesseja ja palveluketjuja sekä luoda uusia vaikuttavia palveluja ja menetelmiä.
• Osaa ratkaista alansa vaativia palveluliiketoiminnan haasteita
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Metropolia ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti. Opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä työelämän, opiskelijoiden ja Metropolian Masters verkoston kanssa.
Opetussuunnitelmatyössä on huomioitu keskeisten työelämän ja sidosryhmien edustajien näkemykset tutkinto-ohjelmien tarpeista, työelämävastaavuudesta ja tulevaisuudesta.
Kliininen asiantuntijuus sosiaali-ja terveysalalla tutkinto-ohjelman merkitys työelämälle tulee korostumaan tulevaisuudessa. Kliinisen asiantuntijan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa kehitettäessä on huomioitu valtakunnalliset ja alueelliset sosiaali- ja terveydenhuollon strategiat. Tutkinto-ohjelmaa suunniteltaessa on kartoitettu sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden ja toimijoiden tulevaisuuden tarpeita palvelujen kehittämiseksi, tuottamiseksi asiakas/potilaslähtöisesti. Lisäksi suunnittelussa on hyödynnetty kliinisen asiantuntijuuden kansallista ja kansainvälistä tutkimusta.
Tutkinto-ohjelman tavoitteena on vastata olemassa oleviin ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan kehittämis- ja johtamishaasteisiin. Parhaillaan on menossa suuri rakenteellinen muutosprosessi siitä, miten sosiaali- ja terveydenhuolto Suomessa kansallisesti ja alueellisesti järjestetään. Lisäksi uudistetaan paikallisia organisaatio- ja palvelurakenteita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Organisaatioilta odotetaan tehokkuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Työntekijöiden näkökulmasta olennaisia tekijöitä ovat autonomisuuden ja aloitteellisuuden sekä oppimisen mahdollisuudet työssä. Työyhteisöjen kehittämisessä keskeisiä asioita ovat moniammatillinen yhteistyö ja ongelmien ratkaisutaidot. Teknologian ja hoitomuotojen nopea kehittyminen tuovat jatkuvasti uusia oppimis- ja kehittämishaasteita työhön. Myös ympäristöön ja tuvallisuuteen liittyvät tekijät vaativat entistä enemmän suunnittelua ja kehittämistä. Tarvitaan osaajia, jotka kykenevät toimintayksikkötasolla vahvaan ja pitkäjänteiseen, strategian mukaiseen kehittämis- ja johtamistyöhön.
Opetussuunnitelmassa on näyttöön perustuva toiminta, sen kehittäminen ja johtaminen keskeisellä sijalla. Kliininen asiantuntijuus sosiaali-ja terveysalalla-opetussuunnitelman yhteisissä syventävissä opinnoissa näyttöön perustuva toiminta on opintojaksojen ytimenä. Valittavissa syventävissä opinnoissa opiskelija syventää osaamistaan hoitotyön kliinisen asiantuntijuuden kehittämiseen, talouden ja henkilöstön johtamiseen, toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen liittyvissä opinnoissa. Opintojaksot kohdentuvat opiskelijan substanssikohtaisen hoitotyön kliinisen asiantuntijuuden kehittämiseen perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa, ennaltaehkäisevässä toiminnassa ja terveyden edistämisessä. Opinnäytetyön ja siihen valmentavien tutkimuksellisen kehittämistyön opintoja on uudistettu ja yhtenäistetty Metropolian ylempien ammattikorkeakoulutukintojen yhteistyönä
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta S1516S6. Opetussuunnitelmaan on tehty rakenteellisia ja sisällöllisiä muutoksia. Opintojaksot ovat muuttuneet seuraavasti:
S000CO42 on siirretty valinnaisiin syventäviin opintoihin
S000CP10 Terveysteknologian perusteet -> S000CX88 Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Opetussuunnitelmasta ovat poistuneet opintojaksot:
S000CO45 Henkilöstövoimavarojen ja suorituksen johtaminen (tarjolla vapaasti valittavissa opinnoissa)
S000CO46 Moninaisuuden johtaminen sosiaali ja terveysalalla (tarjolla vapaasti valittavissa opinnoissa)
Bioanalytiikan syventävät opinnot
Radiografian syventävät opinnot
Valinnaisuutta on vähennetty. Muutokset perustuvat opiskelija- ja työelämäpalauteeseen. Valinnaisuuden vähentyminen johtuu myös siitä, että bioanalytiikan ja radografian syventävät opinnot toteutuvat vain joka toinen vuosi.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö lehtori Antti Niemi
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Arja H. Moilanen
- Lataa liite Arviointikriteerit, S1717S6 ja S1517S6 (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Assessment criteria, S1717S6 & S1517S6 (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Engl_ONT_arviointikriteerit_Metropolia_Master%27s (2) (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite Kliininen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla 2017, ops-kaavio (pdf, 0.00 t)
- Lataa liite ONT arviointikriteerit Metropolia Master%27s (pdf, 0.00 t)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2017-2018 | 2018-2019 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1516S6-1011 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||
S000CO35 | Tutkimustyön lähtökohdat, prosessit ja menetelmät | 5 | ||||||||||||||
S000CO36 | Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö | 5 | ||||||||||||||
S000CO37 | Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte | 30 | ||||||||||||||
S1517S6-1002 |
Kliinisen asiantuntijuuden yhteiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S000CO47 | Prosessit, laatu ja potilas - asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CO49 | Kliininen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CO50 | Näyttöön perustuva toiminta sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CO51 | Asiakas- ja potilaslähtöisten hoito- ja tutkimuskäytäntöjen näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||
S1517S6-1003 |
Kliinisen asiantuntijuuden valinnaiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||
S1517S6-1005 |
Yritystoiminta sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
S000CO43 | Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 | ||||||||||||||
S000CX82 | Yrityksen liiketoiminnan johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S1517S6-1000 |
Digitalisaation ja teknologian soveltaminen sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
S000CO42 | Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CX88 | Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S1517S6-1004 |
Toiminnan johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
S000CO48 | Palvelujen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000CO52 | Asiantuntijuuden jakaminen ja kehittäminen organisaatioissa | 5 | ||||||||||||||
S1516S6-1019 |
Hoitotyön kliinisen osaamisen syventäminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
S000CO53 | Potilaan hoidon tarpeen tunnistaminen ja arviointi | 5 | ||||||||||||||
S000CO54 | Hoitotyön näyttöön perustuvat tutkimus- ja hoitomenetelmät | 5 | ||||||||||||||
S1517S6-1001 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 70 | 30 | 24.2 | 45.8 | 22.5 | 7.5 | 11.3 | 13 | 23 | 23 | 11.3 | 11.3 | 3.8 | 3.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::ylempi amk-tutkinto
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; sekä 3) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 423/2005 4 § Opintojen rakenne)
yamk::yamk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa; ylempi ammattikorkeakoulututkinto.
Kliininen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla: kompetenssit (2016)
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
S1516S6-1011 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki ) |
40 |
S000CO35 | Tutkimustyön lähtökohdat, prosessit ja menetelmät | 5 |
S000CO36 | Projektitoiminta ja tutkimuksellinen kehittämistyö | 5 |
S000CO37 | Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte | 30 |
S1517S6-1002 |
Kliinisen asiantuntijuuden yhteiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S000CO47 | Prosessit, laatu ja potilas - asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CO49 | Kliininen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CO50 | Näyttöön perustuva toiminta sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CO51 | Asiakas- ja potilaslähtöisten hoito- ja tutkimuskäytäntöjen näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen | 5 |
S1517S6-1003 |
Kliinisen asiantuntijuuden valinnaiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
S1517S6-1005 |
Yritystoiminta sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
S000CO43 | Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 |
S000CX82 | Yrityksen liiketoiminnan johtaminen | 5 |
S1517S6-1000 |
Digitalisaation ja teknologian soveltaminen sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
S000CO42 | Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CX88 | Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S1517S6-1004 |
Toiminnan johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
S000CO48 | Palvelujen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
S000CO52 | Asiantuntijuuden jakaminen ja kehittäminen organisaatioissa | 5 |
S1516S6-1019 |
Hoitotyön kliinisen osaamisen syventäminen
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
S000CO53 | Potilaan hoidon tarpeen tunnistaminen ja arviointi | 5 |
S000CO54 | Hoitotyön näyttöön perustuvat tutkimus- ja hoitomenetelmät | 5 |
S1517S6-1001 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |