Kuluttajan käyttäytyminenLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: LEBS202
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kuluttajakäyttäytymisen keskeisimmät käsitteet ja teoriat sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön
• analysoida kuluttajan käyttäytymistä sekä päätöksentekoprosessia
• etsiä tietoa kuluttajan käyttäytymisestä markkinoinnin päätöksenteon tueksi
• suunnitella kuluttajamarkkinoinnin kehittämistoimenpiteitä sekä arvioida niiden toimivuutta.
Sisältö
• Kuluttajakäyttäytymisen perusteet
Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat persoonalliset, psykologiset, sosiaaliset ja kulttuuritekijät
• Kuluttaja yksilönä: havaitseminen, oppiminen, motivaatio, asenteet, minä-käsitys
Päätöksenteon mallit: yksilön päätöksenteko, ryhmävaikutus, kotitalouksien päätöksenteko
• Kulttuuri ja elämäntyylit, innovaatioiden omaksuminen
• Kuluttajakäyttäytymisen merkitys markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä
• Ostokäyttäytymiseen liittyvät tutkimukset ja tutkimustyypit
• Kuluttajansuoja ja etiikka