Siirry suoraan sisältöön

Tilastolliset menetelmät ja määrällinen tutkimusLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: LE00AA18

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää henkilöstöhallinnon määrällisen tutkimuksen rakenteita ja tuloksia. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti tilastollisen tutkimuksen ja osaa arvioida tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa käyttää tilasto-ohjelmaa (SPSS) sujuvasti tilastollisen analyysin toteuttamiseksi.

Sisältö

- Määrällisen tutkimuksen perusteet ja tilastollinen mittaaminen, otantamenetelmät
- Jakaumat ja tunnusluvut
- Riippuvuudet: regressio ja korrelaatio
- Tilastollinen ennustaminen ja päättely, eri menetelmien soveltuvuus

Esitietovaatimukset

Talousmatematiikka 3 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Siirry alkuun