Viestinnän koulutusohjelma
- Laajuus
- 240 op
Erityispääsyvaatimukset
Yleiset pääsyvaatimukset.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen erityisperiaatteet
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö >>
Tutkinnon profiili
Viestinnän koulutusohjelmassa koulutetaan visuaalisen viestinnän ja digitaalisen median osaajia. Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelijat omaksuvat oman ammattialansa vahvan perusosaamisen ja saavat edellytykset kasvaa itsenäisiksi ja yhteistyökykyisiksi asiantuntijoiksi. Tavoitteena on antaa myös alan jatko-opintokelpoisuus ja valmiudet oman ammattitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä. Opiskelija oppii integroimaan toisiinsa eri alojen teoriaa ja käytäntöä ja saa valmiudet oman erityisalansa kehitystyöhön projekti- ja ongelmakeskeisen oppimisen kautta. Opiskelija tuntee viestintäalan liiketoimintaa ja hänellä on valmiuksia toimia myös yrittäjänä.
Koulutusohjelmassa on kolme suuntautumisvaihtoehtoa: 3D-animointi ja -visualisointi, graafinen suunnittelu ja digitaalinen viestintä.
Keskeiset oppimistulokset
Opiskelija oppii tuntemaan ammattialansa historian ja kehityslinjat. Hän oppii suuntautumisensa ilmaisun, muodon ja esitys- ja kerrontatavat ja oppii hallitsemaan alan tuotantoprosessit, työmenetelmät ja ammattitekniikat. Opetus toteutetaan osin projekteina, joissa harjaannutaan yhteistyöhön ja projektinhallintaan. Opintojen jälkeen opiskelija osaa kehittää uudenlaisia sisältöjä ja mediakonsepteja sekä markkinoida ja myydä omaa osaamistaan.
Digitaalisen viestinnän opinnoissa syvennytään interaktiivisten verkkopalveluiden suunnitteluun ja tuotantoon monipuolisesti. Verkkoteknologiat, informaatioarkkitehtuuri, sosiaalisen median konseptit ja palvelut sekä vuorovaikutteiset toiminnallisuudet ovat keskeisiä koulutuksen sisältöalueita.
3D-animoinnin ja -visualisoinnin suuntautumisessa perehdytään kolmiulotteiseen visualisointiin, kamera- ja hahmoanimointiin sekä erilaisten virtuaaliympäristöjen mallintamiseen. Opiskelija oppii hallitsemaan 3D-sisältöjen suunnittelun, tuottamisen ja tuotekehityksen.
Graafisen suunnittelun opinnoissa opiskelija voi erikoistua visuaaliseen suunnitteluun joko perinteisessä painetussa tai digitaalisessa ympäristössä. Yhteiset ammattiopinnot opintojen alussa antavat laaja-alaiset perusvalmiudet graafiseen suunnitteluun ja tämän jälkeen opiskelijat suorittavat opintoja omassa syventymiskohteessaan.
Painetun ympäristön graafisen suunnittelun osa-alueita ovat esimerkiksi
- julkaisujen ulkoasun suunnittelu ja kuvitus
- yritysilme ja brändinhallinta
- markkinointiviestintä ja mainonta
- informaation visualisointi
- pakkaussuunnittelu.
Digitaalisessa ympäristössä visuaalisen suunnittelun tehtävät liittyvät esimerkiksi
- www-julkaisemiseen
- käyttöliittymiin ja käytettävyyteen
- animaatiotuotantoon
- vuorovaikutteiseen multimediaan ja peleihin
- liikegrafiikkaan ja erikoisefekteihin.
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Valmistuvat opiskelijat voivat työllistyä moniin erilaisiin viestinnän tehtäviin suuntautumisvaihtoehtonsa mukaisesti.
Valmistumisen jälkeen opiskelija voi työllistyä erilaisiin digitaalisen ympäristön asiantuntijatehtäviin, jotka liittyvät esimerkiksi verkkopalveluiden suunnitteluun, tuotantoon tai projektien johtamiseen. Työtehtävät voivat liittyä vaikkapa verkkopalveluiden teknisiin ratkaisuihin, sosiaalisen median palveluiden kehittämiseen, interaktiosuunnitteluun tai digitaalisen median konsepti- ja rakennesuunnitteluun esimerkiksi suunnittelu- tai viestintätoimistoissa, yritysten viestintäyksiköissä, it-yrityksissä tai mainosalalla.
3D-animaatiosta ja -visualisoinnista valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi television uutisgraafikoiksi, 2D- tai 3D-peligraafikoiksi, arkkitehtuurin visualisoijiksi, hahmoanimaattoreiksi, kompositoijiksi, 3D-mainosgraafikoiksi ja tuotevisualisoijiksi. Työpaikka voi löytyä vaikkapa peli- tai viihdeteollisuudesta, TV- ja elokuvatuotannoista, suunnittelutoimistoista, mainosalalta, opetusmateriaalin tuotannosta tai tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.
Graafisen suunnittelun valmistuvat opiskelijat voivat työllistyä esimerkiksi mainonnan ja markkinointiviestinnän, kustannusalan, yritysviestinnän ja brändinrakentamisen, pakkaussuunnittelun, visuaaliseen käyttöliittymäsuunnittelun tai interaktiivisen median tehtäviin.
Jatko-opinnot
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tai maisteriopinnot yliopistossa
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Valmistuminen
Opiskelijan tulee suorittaa vähintään 240 ECTS-pisteen laajuiset opetussuunnitelman mukaiset opinnot.
Opintojen toteuttaminen
Kokopäiväopinnot
Tutkinto-ohjelman vastaava
Tutkintovastaava
Mari Silver
PL 4040
00079 METROPOLIA
+358 40 334 6962
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Tutkinnon taso
Ammattikorkeakoulututkinto
Viestinnän koulutusohjelma, aikuiskoulutus
Ajoitussuunnitelmat:
Viestinnän koulutusohjelma, aikuiset
Opintopolkujen ajoitukset:
Viestinnän koulutusohjelma
Opintopolkujen ajoitukset:
Viestinnän koulutusohjelma
Ajoitussuunnitelmat:
Opintopolkujen ajoitukset:
Viestinnän koulutusohjelma
Ajoitussuunnitelmat:
Opintopolkujen ajoitukset:
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ kuvailmaisun suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ käsikirjoittamisen suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ tuottamisen suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ ääni-ilmaisun suuntautuminen
- Radio- ja televisioilmaisun ammatillinen suuntautuminen
- Verkkoviestinnän ammatillinen suuntautuminen
Viestinnän koulutusohjelma
Ajoitussuunnitelmat:
Opintopolkujen ajoitukset:
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ kuvailmaisun suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ käsikirjoittamisen suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ tuottamisen suuntautuminen
- Audiovisuaalinen mediatuotanto/ ääni-ilmaisun suuntautuminen
- Radio- ja televisioilmaisun ammatillinen suuntautuminen
- Verkkoviestinnän ammatillinen suuntautuminen
Viestinnän koulutusohjelma
Opintopolkujen ajoitukset:
Viestinnän koulutusohjelma
Ajoitussuunnitelmat: