Degree Programme in Performing Arts: KET09S2
Code: KE09S2
- Degree title
- Bachelor of Culture and Arts
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 ECTS)
- Start semester
- Autumn 2009
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Tutkinnon tavoite ja tutkinnon tuottama osaaminen
Teatteriosaamiseen kohdistuu uusia odotuksia: teatterityön ohella tarvitaan ammattitaitoa draaman soveltavaan käyttöön elämän eri alueilla. Draama ja teatteri nähdään yleisesti merkityksellisenä työkaluna yhteiskunnan hahmottamiseen ja yksilöllisen kokemuksen ymmärtämiseen. Teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkintoon johtavat opinnot tarjoavat ammattikenttään tutkivan ja keskustelevan koulutusvaihtoehdon.
Tutkinnon tuottama osaaminen koostuu esittävän taiteen laaja-alaisesta tuntemuksesta ja osaamisesta, valmiudesta toimia monialaisissa hankkeissa ja yrityksissä, draaman ja teatterin pedagogisten käytäntöjen osaamisesta, draaman ja teatterin yhteisöllisten toimintamuotojen osaamisesta sekä ohjaamisen ja vetäjyyden osaamisesta. Keskeistä on myös läpi opintojen kulkeva tutkivan ja kehittävän työotteen tuottama osaaminen.
Valmistuttuaan teatteri-ilmaisun ohjaaja toimii ohjaus-, opetus- ja taiteellisissa tehtävissä. Hän työskentelee monen eri alan ammattilaisten kanssa yhteistyössä ja soveltaa draamallisia valmiuksiaan erilaisten ihmisryhmien tarpeisiin. Teatteri-ilmaisun ohjaajat työskentelevät mm. ammatti- ja harrastajateattereissa, kulttuuriorganisaatioissa, erilaisissa yhteisöissä ja yhdistyksissä, projekteissa, julkisen sektorin laitoksissa (kuten museo-, kasvatus- ja opetus- sekä sosiaali- ja nuorisotoimessa), ilmaisukasvatusta antavissa tahoissa tai voivat perustaa oman yrityksen.
Opintojen rakenne ja oppimisprosessi
Ammatillisen osaamisen keskiössä on teatterityö: käsikirjoittajuus, ohjaajuus ja esiintyjyys. Ohjaajapainotteisissa opinnoissa teatterin ja draaman prosessointimenetelmät esittäytyvät monipuolisesti ja valmentavat teatteri-ilmaisun ohjaajia niin taiteelliseen, yhteisölliseen, ilmaisupedagogiseen, tutkivaan kuin osallistavaankin teatteritoimintaan.
Koulutus harjaannuttaa ohjaajuuteen eri konteksteissa ja tarjoaa työvälineitä teatterityön perusteista ja perinteistä innovatiivisiin prosessointimenetelmiin.
Kahden ensimmäisen vuoden ydinopinnot jakautuvat teatterityön (60 op) ja draaman (36 op) opintoihin. Oppimisessa korostuvat yhteistoiminnalliset menetelmät ja tutkiva työote. Teatterityön osa-alueita käsitellään ohjaajuuden näkökulmasta ja opiskelija tutustuu niihin sekä kokijana että tekijänä.
Ydinopintojen jälkeen opiskelija rakentaa omaa suuntautumistaan tukevan polun opintojen kolmannen ja neljännen vuoden ajalle. Polun kautta hän syventää ammatillista osaamistaan yhteisölliseen, pedagogiseen, tai tutkimukselliseen suuntaan. Polut rakentuvat projektiopinnoista, jotka voidaan valita sekä vaihtoehtoisten työpajojen tarjonnasta että kenttätyö- tai työelämähankkeista. Vaihtoehtoisten opintojen keskiössä ovat ohjaajantyön eri muunnelmat, mutta täydentävää osaamista tarjotaan myös dramaturgiasta ja esiintyjyydestä. Soveltavan draaman ymmärrystä laajennetaan siten kuin suuntautumispolkujen tehtävät edellyttävät. Soveltuvin osin opiskelija voi valita polkuunsa kulttuurin monialaisia aineksia musiikin, median ja esittävän taiteen yhteisissä projekteissa.
Yhteyshenkilö: ops-vastaava Metsälintu Pahkinen
Osoite: PL 4040, 00079 Metropolia
(käyntiosoite: Hämeentie 161, Helsinki)
Puhelinnumero 020 7835315
etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
Further information
[ean 27.2.2009] opintokokonaisuuden Teatterityö 1 - Esiintyjyys käännös puuttuu.
Suuntautumispolkujen projektiopintoihin tehtyjen lisäysten käännös puuttuu.
Tutkinnon tavoite ja tutkinnon tuottava osaaminen sekä Opintojen rakenne ja oppimisprosessi --> englannin käännös puuttuu.
Metropolian yhteisten opintojen tuominen tarjontakorista puuttuu (27.2.2009).
Jäsentelyt ja niiden tarkistus puuttuu osittain. Ajoitussuunnitelma puuttuu(27.2.2009).
MITEN TYÖELÄMÄ ON OTETTU HUOMIOON OPS-TYÖSSÄ?
Esittävän taiteen koulutusohjelman neuvottelukunta on kommentoinut OPSia työelämän edustajana. Neuvottelukunta on kokouksessaan 6.2.2009 todennut seuraavaa:
Kokonaisuudessaan esittävän taiteen koulutusohjelman neuvottelukunta piti esittävän taiteen koulutusohjelman esittämää teatteri-ilmaisun ohjaajan –tutkintoon johtavan koulutuksen OPSia vuodelle 2009 työelämän suunnasta katsottuna profiililtaan oikeanlaisena, kommentit liittyivät lähinnä kielelliseen ilmaisumuotoon ja sen arkikieleksi muuntamiseen. Katseet suunnattiin kuitenkin vuoden 2010 suurempaan OPS-remonttiin, jossa halutaan kiinnittää tarkempaa huomiota koulutuksen profiiliin sanoittamiseen: koulutuksen profiili eroaa selkeästi kaikista muista alan koulutuksista ja koulutusta pidetään kentällä tarpeellisena. Neuvottelukunta tulee käymään keskustelua aiheesta yhdessä koulutusohjelman kanssa seuraavan vuoden aikana, kun OPS-uudistusta luodaan. Neuvottelukunta asetti tavoitteeksi, että OPSin tärkeänä tehtävänä on toimia koulutuksen realistisena kuvaajana ja koulutuksen tulee vastata OPSissa asetettuihin tavoitteisiin.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (ECTS) | 2009-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | 2012-2013 | Autumn 2009 | Spring 2010 | Autumn 2010 | Spring 2011 | Autumn 2011 | Spring 2012 | Autumn 2012 | Spring 2013 | 1. / 2009 | 2. / 2009 | 3. / 2010 | 4. / 2010 | 1. / 2010 | 2. / 2010 | 3. / 2011 | 4. / 2011 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KE09S2-1000 |
Core Requirement Studies
(Choose all ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AA01 | Introduction to Studies | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA01 | Swedish at Work | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXXBA03 | Professional English | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1001 |
Theatre Work 2 - Process Drama
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD01 | Participation in Process Drama | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD02 | Individual Processing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD03 | Process Drama in a Group Setting | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXD04 | Applications of Process Drama | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1002 |
Theatre Work 3 - Directing
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE01 | Principles of Directing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE02 | Processes of Directing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE03 | Traditions and Practices of Directing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXE04 | Directing in Varied Settings | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1003 |
Theatre Work 4 - Dramaturgy
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF01 | Interpreting Life through Dramaturgy | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF02 | Structures and Practices of Dramaturgy | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF03 | Devising a Personal Theme | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXF04 | Creative Writing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1004 |
Aspects of Theatre Work 1 - Drama and Theatre in the Community
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG01 | Process Drama for Groups and Communities | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG02 | Participatory Drama and Theatre | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG03 | Directing and Facilitating in Community Theatre | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXG04 | Drama in Social Interaction | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1005 |
Aspects of Theatre Work 2 - Drama and Theatre in Education
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH01 | Teaching Theatre Skills | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH02 | Drama in Education | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH03 | Role of the Teacher-Director | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXH04 | Pedagogical Processes and Practices | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1006 |
Aspects of Theatre Work 3 - Dramaturgic Processes
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ01 | Traditions and Interpretation of Performing Arts | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ02 | Comparative Approaches to Dramaturgic Compositions | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ03 | Analysis and Action - Literary Approach and Devising as Dramaturgic Strategies | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXJ04 | Processing a Performance through Dramaturgy | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1007 |
Aspects of Theatre Work 4 - Making a Theatre Production
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK01 | Classical Play in the Tradition of Performing Arts | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK02 | Style and Narration on Stage | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK03 | Director´s Role in a Production | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXK04 | Theatre Production as a Joint Process | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1008 |
Alternative Orientations
(Choose all ) |
70 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL14 | Optional Project Studies 1 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL15 | Optional Project Studies 2 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL16 | Optional Project Studies 3 | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL03 | Work Placement in a Professional Setting | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL04 | Practical Training in Directing | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL05 | Seminar on Sharing Student Experiences of Work Placement in a Professional Setting | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXL06 | Seminar on Sharing Student Experiences of Practical Training in Directing | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1010 |
Core Studies
(Choose all ) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||
XXXAC02 | Information Technology and Computing Skills | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB06 | Communication | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE00AA03 | Perspectives of Directing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB01 | Theatre History 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB02 | Theatre History 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB07 | Theatre History 3, Pro Seminar, Research Methods and Resources | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB04 | Studies in Theatre Production and Theatre Technology | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXB05 | Production and Entrepreneurship | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1011 |
Theatre Work 1 - Performance Skills
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC01 | Experimental Acting | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC02 | Presence and Interaction | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC03 | Mind and Body | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXC04 | Expressive Skills | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KE09S2-1009 |
Professional Development
(Choose all ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM01 | Final Project Proposal Workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM02 | Final Project | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KEXXM03 | Final Project Seminar | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AB51 | Innovation Project | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
_KEXZA99 | Elective Studies | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 61 | 17 | 12 | 60 | 0 | 61 | 0 | 17 | 0 | 7.5 | 4.5 | 60 | 0 | 0 | 0 | 61 | 0 | 0 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | 5.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
polytechnics::bachelor level
Government Decree on Polytechnics (15.5.2003/352; 4 §)
degree programme in performing arts::competences
1. Esittävän taiteen laaja-alainen tuntemus ja osaaminen 2. Valmius toimintaan monialaisissa hankkeissa ja yhteyksissä 3. Draaman ja teatterin pedagogisten käytäntöjen osaaminen 4. Draaman ja teatterin yhteisöllisten toimintamuotojen osaaminen 5. Ohjaamisen ja vetäjyyden osaaminen 6. Tutkivan ja kehittävän työotteen osaaminen Tarkistettu Elina Ala-Nikkolan kanssa 12.2.2009