Degree Programme in Design: Sisustussuunnittelu
Code: KQ09S2
- Degree title
- Bachelor of Culture and Arts
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 ECTS)
- Start semester
- Autumn 2009
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Muotoilun koulutusohjelma johtaa muotoilualan ammattikorkeakoulututkintoon, jonka laajuus on nuorisoasteella 240 opintopistettä (4 vuotta). Aikuiskoulutuksena suoritetaan 210 opintopistettä (3,5, vuotta) ja tutkinnon laajuus, aiemmat opinnot hyväksi luettuina, on 240 opintopistettä.
Tutkintonimike on muotoilija AMK.
Muotoilun koulutusohjelma antaa laajat valmiudet toimia muotoilijana, suunnittelijana ja alan monipuolisena erikoisosaajana muotoilualan eri työtehtävissä. Koulutuksen tavoitteet perustuvat suunnittelu-, tuotanto-, muotoiluprosessin- ja visuaalisen osaamisen hallintaan sekä ammatti-identiteetin rakentamiseen. Yhteistyöllä liiketalouden klusterin kanssa tavoitellaan asiantuntevaa liiketalousosaamista muotoilun eri suuntautumisvaihtoehtojen tarpeisiin.
Opiskelu Muotoilun koulutusohjelmassa on työelämälähtöistä ja kansainvälistä. Työelämälähtöiset ja poikkialaiset yhteistyöprojektit opiskelun projektiopinnoissa tuovat tunnetuksi työelämän käytänteet ja mahdollisuudet
Yhteystiedot
koulutuspäällikkö Päivi Fredriksson
puh. 020 7835422 0405607436
Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@metropolia.fi
Further information
Muotoilun koulutusohjelman opetussuunnitelma on osaamisperustainen.Kaikilla neljällä suuntautumisvaihtoehdolla on yhtenäiset osaamistavoitteet.
Opetussuunnitelmaa on kehitetty muotoilualan neuvottelukunnalta 2008 saadun palautteen pohjalta.Vaatetusalan suuntautumisvaihtoehdon osalta on kuultu myös vaatetusalojen neuvottelukuntaa. Opetuskokonaisuuksien sisältöjä tullaan jatkossakin työstämään alan kehittämistarpeiden, neuvottelukuntien ja projektikumppaneiden kanssa käytävän osaamistavoitteellisen keskustelun pohjalta.
Description
Muotoilun koulutusohjelma johtaa muotoilualan ammattikorkeakoulututkintoon, jonka laajuus on nuorisoasteella 240 opintopistettä (4 vuotta). Aikuiskoulutuksena suoritetaan 180 opintopistettä (3,5, vuotta) ja tutkinnon laajuus, aiemmat opinnot hyväksi luettuina ovat 240 opintopistettä. Tutkintonimikkeet ovat artenomi AMK ja muotoilija AMK. Muotoilun koulutusohjelman tavoitteena on yhtenäistää tutkintonimikkeet vuonna 2009 siten, että kaikista suuntautumisvaihtoehdoista valmistutaan tutkintonimikkeellä muotoilija. Muotoilun koulutusohjelma antaa laajat valmiudet toimia muotoilijana, suunnittelijana ja alan monipuolisena erikoisosaajana muotoilualan eri työtehtävissä. Koulutuksen tavoitteet perustuvat suunnittelu-, tuotanto-, muotoiluprosessin- ja visuaalisen osaamisen hallintaan sekä ammatti-identiteetin rakentamiseen. Yhteistyöllä liiketalouden klusterin kanssa tavoitellaan asiantuntevaa liiketalousosaamista muotoilun eri suuntautumisvaihtoehtojen tarpeisiin. Opiskelu Muotoilun koulutusohjelmassa on työelämälähtöistä ja kansainvälistä. Työelämälähtöiset ja poikkialaiset yhteistyöprojektit opiskelun projektiopinnoissa tuovat tunnetuksi työelämän käytänteet ja mahdollisuudet <b>Sisustussuunnittelu</b> (nuoret ja aikuiset ) Sisustussuunnittelijan koulutus antaa valmiudet toimia työelämässä sisustus-, valaistus- ja kalustesuunnittelijana julkisten ja yksityisten tilojen rakennushankkeissa. Koulutuksen painopiste on käytännönläheisessä ja ekologisessa muotoilussa, joka tukee ihmisen ja yhteiskunnan toiminnallisia ja esteettisiä tavoitteita. Koulutuksen tavoitteena on valmentaa luovia sisustusalan asiantuntijoita, jotka hallitsevat suunnittelutyön teknisen ja käytännön osaamisen ohella myös liiketaloudellisen osaamisen. <b>Opintojen rakenne ja tavoitteet</b> <b>Yleisaineiden</b> tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleistieto muotoilualasta, kulttuuri- ja taidealan asemasta ja merkityksestä yhteiskunnassa, harjaannuttaa ja perehdyttää muotoilualan yleisiin taiteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin sekä antaa ammattikorkeakouluasetuksessa tarkoitettu kielitaito. <b>Ammatillisten aineiden</b> tavoitteena on antaa perustiedot ja -taidot, menetelmien hallinta sekä teorian- ja historian tuntemus muotoilun suuntautumisalalta. Ammatillisten aineiden tavoitteena on myös saavuttaa muotoilualan erityistaidot ja ammatti-identiteetin kasvu sekä hallita muotoilualan suunnittelumetodit, projektin- ja prosessinhallinta. <b>Työharjoittelu, projektiopinnot ja hankkeistetut opinnäytetyöt </b>tukevat ammatillista suuntautumista opiskelualalle. Samalla teorian ja käytännön yhdistäminen projektiopinnoissa ja muotoilualan tukiverkostoissa edistää osallistuvaa oppimista ja oppijan sosiaalistumista ammattialan asiantuntijayhteisöihin. Opinnäytetyö tehdään ensisijaisesti yhteistyössä työelämän kanssa ja siihen liittyy käytännön suunnittelu-, tuotekehitys- tai tutkimusprojekti ja sen raportointina kirjallinen ja tutkimuksellinen osuus. <b>Kansainvälinen opiskelijavaihto, työharjoittelu ja alan kansainväliset tapahtumat ja messut</b> tukevat verkostoitumisosaamisen tavoitteita muotoilualalla <b>Tutkimus- ja kehittämistoiminnan </b>tavoitteena on integroitua oppimisprojekteihin ja edistää projektioppimista, yhteistyötä erityisesti pääkaupunkiseudun elinkeinoelämän, Metropolia Ammattikorkeakoulun koulutusohjelmien ja pääkaupunkiseudun korkeakoulujen välillä. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavoitteena on soveltaa ja tuottaa uutta tietoa muotoilualan ja lähitieteiden kehittämistarpeisiin sekä koulutusohjelman kehittämiseen. <b>Oppimis- ja tiedonkäsitykset</b> Oppimis- ja tiedonkäsityksiä ohjaavat muotoilualan perinteet ja kehittämistarpeet. Muotoilun koulutusohjelman oppimisnäkemykset tukeutuvat erityisesti ongelmakeskeiseen - ja projektioppimiseen, joissa opiskelijoilla on aktiivinen tiedonrakentamisen ja -luomisen rooli. Lisäksi harjaantumiseen liittyvä taidollinen oppiminen liittyy kaikkeen oppimiseen muotoilun alalla. Oppimistavoitteet eri opintokokonaisuuksissa vaikuttavat toteutettaviin opetusmenetelmiin oppimistilanteissa. Oppimisen tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää oppimiensa taitojen merkityksen osana ammatillista kasvua. <b>Vuositeemat</b> Vuositeemat kertovat opiskelijan kasvusta noviisista oman alansa asiantuntijaksi. Työharjoittelun-, opiskeluprojektien- ja opinnäytetyön avulla opiskelija voi syventää tietämystään ja samalla erikoistua muotoilun alueen eri tehtäviin. Opetussuunnitelman vuositeemat muotoilun koulutusohjelmassa ovat seuraavat: - orientointi ja perusosaaminen - projektioppimisen perusteet ja ammattispesifiset taidot ja tiedot - projektin hallinta ja alan ammattiosaamisen syventäminen - soveltaminen, reflektointi ja ammattiin kasvaminen. <b>Yhteystiedot</b> koulutuspäällikkö Päivi Fredriksson puh. 020 7553 436 Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@metropolia.fi
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (ECTS) | 2009-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | 2012-2013 | Autumn 2009 | Spring 2010 | Autumn 2010 | Spring 2011 | Autumn 2011 | Spring 2012 | Autumn 2012 | Spring 2013 | 1. / 2009 | 2. / 2009 | 3. / 2010 | 4. / 2010 | 1. / 2010 | 2. / 2010 | 3. / 2011 | 4. / 2011 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 | 1. / 2012 | 2. / 2012 | 3. / 2013 | 4. / 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KQ09S2-1000 |
Core Requirement Studies
(Choose all ) |
63 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1004 |
Introduction to Studies
(Choose all ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00AA01 | Introduction to Studies | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA06 | Portfolio | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA07 | Computer Literacy | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1005 |
Language Studies
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA08 | Finnish Language and Communication | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA09 | Working Communication | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA10 | English | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA11 | Swedish | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1006 |
Visual Studies
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA12 | Painting and Drawing 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA13 | Painting and Drawing 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA14 | Life Drawing and Painting | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA15 | Basics of colour perception and composition | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA16 | Photography Basics | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1007 |
Business and Law Studies
(Choose all ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA19 | Basics of Business & Operations | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA20 | Marketing | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA21 | Professional and Justice Practice | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1008 |
Theoretical Studies
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA22 | Research Methodology and Writing | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA23 | Theories of Design | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA24 | Sustainable Design | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1009 |
History
(Choose all ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA17 | History of Art and Culture | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA18 | Design History: Arts and Crafts & Modern Design | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1001 |
Professional Studies
(Choose all ) |
122 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1010 |
Basics of Interior Design
(Choose all ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA52 | Ergonomics and user-oriented design | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA53 | Design and Culture | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA54 | History of Interior Design | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1011 |
Communication Skills in Design and Digital Modeling
(Choose all ) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA55 | Presentation Techniques | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA56 | CAD I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA57 | CAD II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA58 | CAD III | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1012 |
Building Technology
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA59 | Building Technology | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA60 | Building Technology, Bathroom, Fireplace and Sauna | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA61 | Building Technology, field experince | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA62 | Building Technology, reparation building | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1013 |
Interior Design
(Choose all ) |
38 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA63 | Basics od interior design and lighting design | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA64 | Furnishing, loose fixtures, wood work shop | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA65 | Textile design | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA66 | Interior and Lighting Design: Home Interiors | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA67 | Furnishing, fitted fixtures | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA68 | Lighting design: tool box | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA69 | Materials science | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1014 |
Professional Projects
(Choose all ) |
34 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA70 | Project I : Interior design in public places | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA71 | Project II: Lighting design in public places | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA72 | Project III: Interior design or lighting design in stores / fair | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA73 | Innovation project | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1002 |
Elective Studies
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
_KQ00AA01 | Elective Studies | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1003 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ09S2-1029 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00AA02 | Bachelor's Thesis | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
Total | 240 | 23.6 | 19.9 | 23.3 | 21.6 | 16.8 | 6.8 | 19.1 | 0.8 | 13.1 | 10.1 | 5.8 | 15.8 | 16.8 | 0 | 6.8 | 0 | 19.1 | 0 | 0.8 | 0 | 13.1 | 0 | 10.1 | 0 | 5.8 | 0 | 15.8 | 0 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
polytechnics::bachelor level
Government Decree on Polytechnics (15.5.2003/352; 4 §)
Degree programme in Design::competences