Siirry suoraan sisältöön

Vahvistava asiakastyö ja palveluohjaus -harjoittelu 4Laajuus (7 op)

Opintojakson tunnus: SV00AA78

Opintojakson perustiedot


Laajuus
7 op

Osaamistavoitteet

Geronomiopiskelija työskentelee erilaisissa vanhustyön ympäristöissä. Hän luo tavoitteellisen ja ammatillisen vuorovaikutus- ja ohjaussuhteen vanhusasiakkaan kanssa. Hän tekee moniammatillista verkostotyötä yksittäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien palvelujen suunnittelemisessa, toteuttamisessa ja kehittämistoiminnassa. Geronomiopiskelija tunnistaa asiakkaan palveluketjun sekä tämän tarvitseman tuen ja ohjauksen tarpeet palveluiden suunnittelun ja toteutumisen eri vaiheissa. Hän tunnistaa ja arvioi vanhan ihmisen palvelujen ja tuen tarpeita sekä järjestää tälle tarkoituksen mukaiset palvelut ja tukimuodot. Geronomiopiskelija soveltaa asiakastyössään erilaisia vanhan ihmisen voimavaroja ja selviytymistä vahvistavia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä sekä laatii asiakkaan kanssa yksilöllisen palveluohjaussuunnitelman.

Sisältö

Harjoittelu erilaisissa toimintayksiköissä kuten vanhain- ja hoitokodeissa, palvelutalossa, palvelu- ja kuntoutumiskeskuksessa, kotihoidossa, omaishoidossa, muistiyksiköissä, sosiaali- ja lähi-työssä, sairaalan poliklinikoilla ja osastoilla, seniorineuvonnassa, järjestöissä, projekteissa ja vapaaehtoistyön ohjauksessa. Tavoitteellinen ja voimavaraistava asiakastyö ja ohjaus. Moniammatillinen verkostotyö. Palveluohjaussuunnitelma. Oman osaamisen arviointi ja portfolio.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun