Vahvistava ja dialoginen palveluohjaus vanhustyössäLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SV00AA71
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Geronomiopiskelija tunnistaa palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat ja palveluohjausprosessin vaiheet sekä soveltaa niitä laaja-alaisen vanhustyön näkökulmasta. Hän hyödyntää palveluohjaustyössään palvelujärjestelmäosaamistaan ja moniammatillista yhteistyötä. Geronomiopiskelija toteuttaa ohjaustyössään vanhan ihmisen voimavaroja vahvistavan ja dialogisen asiakastyön periaatteita. Hän käyttää palveluohjausta vanhan ihmisen yksilöllisten tarpeiden, voimavarojen ja palveluiden yhteensovittamisessa ja vahvistaa toiminnallaan tämän voimavaroja, sosiaalista osallisuutta, toimintakykyä ja terveyttä.
Sisältö
Palveluohjauksen teoreettiset perustelut, prosessin vaiheet ja työorientaatiot Voimavarakeskeisyys ja dialogisuus asiakastyössä. Moniammatillinen verkostotyö. Vanhan ihmisen palvelutarpeen arvionti ja palvelujen järjestäminen. Palveluohjaussuunnitelman (hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelma) laatiminen huomioiden vanhan ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden edistämisen tarpeet. Harjoittelu 1 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.