Hoitotyö: Sairaanhoitaja: SHS12K2
Opetussuunitelman tunnus: SHS12K2
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2011
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Suuntautumisvaihtoehdon tavoite
Hoitotyön suuntautumisvaihtoehdossa koulutetaan sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja toimii hoitotyön asiantuntijana edistäen terveyttä ja ehkäisten sairauksia. Hän ohjaa, tukee, hoitaa ja kuntouttaa eri tavoin sairastuneita ja heidän läheisiään. Hoitotyön asiantuntijuus on näyttöön perustuvaa, jolloin sairaanhoitajalta edellytetään laaja-alaista ja ajantasaista hoitotieteen ja sitä tukevien alojen tietoperustaa ja osaamista. Sairaanhoitaja arvioi kriittisesti hankkimaansa tietoa ja käyttää sitä oman toimintansa perustana. Hän arvioi ja kehittää omaa osaamistaan ja työyhteisöään. Sairaanhoitaja toimii erilaisissa hoitotyön asiantuntijatehtävissä sekä perus- että erityisosaamista vaativissa toimintaympäristöissä, järjestöissä ja itsenäisenä yrittäjänä. Sairaanhoitajalla on valmiudet toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä.
Sairaanhoitaja suunnitelee, toteuttaa ja arvioi hoitoa yhdessä potilaiden tai asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Hän hallitsee hyvin hoitotyössä tarvittavat tiedot ja taidot, joiden avulla hän vahvistaa potilaan ja hänen perheensä voimavaroja sairauden aiheuttamissa elämän muutostilanteissa ja kriiseissä. Sairaanhoitaja arvio potilaiden välitöntä hoidon tarvetta ja toteuttaa hoitoa myös nopeasti muuttuvissa ja kriittisissä tilanteissa. Sairaanhoitaja kehittää uusia hoitotyön käytänteitä yhdessä työyhteisönsä jäsenten kanssa. Hän osallistuu hoitotyön asiantuntijana erilaisten työryhmien ja verkostojen työskentelyyn, niiden johtamiseen ja koordinointiin. Hän osaa ammatissa tarvittavan suullisen ja kirjallisen viestinnän.
Sairaanhoitajakoulutuksesta valmistuu sairaanhoitajia, joilla on vahva näyttöön perustuva kliininen osaaminen ja kyky toimia hoitotyön kehittäjinä. Osaaminen rakentuu opiskelijan, työelämän edustajien ja opettajien välisessä yhteistyössä, jossa arvioidaan ja kehitetään olemassa olevia käytäntöjä sekä tuotetaan uusia työmenetelmiä ja toimintatapoja ennakoiden yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia.
Oppiminen etenee juonneopetussuunnitelman mukaisesti. Opetussuunnitelma muodostuu yhdeksästä eri lukuvuosille hajautetusta juonteesta, joiden sisältö rakentuu ammatin keskeisten osaamisalueiden mukaan. Jokaisella juonteella on teoreettinen viitekehys, joka määrittää keskeiset opittavat ydinsisällöt. Kuhunkin juonteeseen kuuluvat ydinsisällöt integroituvat, syvenevät ja kehittyvät opintojen edetessä. Ammattitaitoa edistävissä harjoitteluissa opiskelija vahvistaa ammatillista osaamistaan. Harjoittelut suoritetaan siinä järjestyksessä kuin ne ovat lukusuunnitelmaan ajallisesti kirjattuina ja ne edellyttävät harjoittelussa vaadittavien teoreettisten opintojen suorittamista
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Vuoden 2011-2012 opetussuunnitelmaan ei tässä vaiheessa tehdä muutoksia. Parhaillaan tehtävä opetussuunnitelmatyö keskittyy keväällä 2012 valmistuvan, uuden osaamisperustaisen opetussuunnitelman valmisteluun. Osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa pitäydytään juonneopetussuunnitelman mallissa. Osaamisen kompetenssitasot koko opetussuunnitelman ja juonteidentasolla on määritelty EQF 6 tasoa vastaaviksi.
Kaikki tutkinnon opettajat osallistuvat opetussuunnitelman kehittämiseen juonnetasolla yhteistyössä työelämän edustajien kanssa. Opiskelijanäkemystä edustaa neuvottelukunnan opiskelijajäsen, sekä joihinkin juonteisiin nimetyt opiskelijaedustajat.
Opetussuunnitelmatyön tueksi järjestettiin Tulevaisuusfoorumi syksyllä 2010, jossa opetuksen, työelämän, järjestöjen ja opiskelijoiden edustajat esittivät sairaanhoitajan työn ja siihen liittyvän koulutuksen tulevaisuuden haasteita. Työelämäyhteistyön tiivistämiseksi juonteissa on nimetty työelämän keskeiset substanssialueen yhdyshenkilöt, joista suuri osa on jo osallistunut juonnekohtaisiin opetussuunnitelman kehittämistilaisuuksiin. Tästä esimerkkinä lasten ja nuorten hoitotyön opetuksen oma substanssialueeseen liittynyt tulevaisuusfoorumi.
Juonteet tuottavat substanssialuettaan koskevat muutosehdotukset opetussuunnitelmaan ja työstävät ydinosaamisen aloittelijan tasolla, edistyneen tasolla ja asiantuntijan tasolla vaadittavaa osaamista kuvaaviksi. Seuraavassa vaiheessa eri osaamisen tasoille määritellään osaamisen arvioinnin indikaattorit siten, että asiantuntijatasolla edellytetään EQF 6 tason osaamista. Nämä indikaattorit tukevat hyvin AHOT työskentelyä jatkossa. Keväällä pidetään uusi verkostopaja työelämän, järjestöjen ja opiskelijoiden kanssa, jossa koottu opetussuunnitelma esitetään kommentoitavaksi. Mahdolliset korjaukset tehdään syksyllä.
Sairaanhoitajakoulutuksen neuvottelukunnan jäsenet lukukaudella 2010-2011 ovat:
Marketta Kupiainen, hallintoylihoitaja, Helsingin terveyskeskus
Seija Meripaasi, johtava ylihoitaja, Helsingin terveyskeskus
Maarit Virta-Helenius, osastoryhmän päällikkö, ylihoitaja, Medisiininen tulosyksikkö, HUS
Tarja Särkioja, osastoryhmän päällikkö, ylihoitaja, Operatiivinen tulosyksikkö, HUS
Teemu Hult, sairaanhoitaja amk, Jorvin sairaala, HUS
Aaro Järvelä, toiminnanjohtaja, Helsingin Sydänpiiri ry
Inger Mäenpää, johtava ylihoitaja, Naisten- ja lastentautien tulosyksikkö, HUS
Carita Kokkala, koulutuspäällikkö, hoitotyön sv, Metropolia
Marianne Pitkäjärvi, koulutusohjelmavastaava, DPN, Metropolia
Leena Hinkkanen, opettajaedustaja, Metropolia
Krista Hannula, opiskelijaedustaja, Metropolia
Opetussuunnitelmaa käsiteltiin 25.1.2011 pidetyssä neuvottelukunnan kokouksessa. Kokouksessa todettiin, että vuoden 2011 opetussuunnitelmaan ei tule muutoksia ja neuvottelukunta hyväksyy opetussuunnitelman muutoksitta.
Lisätiedot
Yhteystiedot
Carita, Kokkala, koulutuspäällikkö
Osoite: PL 4030 (Tukholmankatu 10), 00079 Metropolia
Puhelinnumero 020 - 783 5715
FAX 020 - 783 5748
Sähköpostiosoite etunimi.sukunimi[at]metropolia.fi
koulutusohjelmavastaava Hannele Hokkanen
p. 040-1868424,
hannele.hokkanen@metropolia.fi
PL 4030 (Tukholmankatu 10),
00079 Metropolia
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)