Siirry suoraan sisältöön

Kognitiivinen ergonomia ja käytettävyysLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: TH00AA38

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää kognitiivsen ergonomian merkityksen suunniteltaessa teknologisia ratkaisuja vastaamaan ihmisen tiedonkäsittelyn ominaispiirteitä. Hän osaa hyödyntää kognitiivisen ergonomian tietämystään arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä ratkaisuja erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin. Opiskelija osaa käyttää ergonomian menetelmiä ja mittareita kun hän arvioi ja kehittää ympäristön ja välineiden käytettävyyttä ja toimivuutta. Opiskelija kykenee osallistavaan suunnitteluun.

Sisältö

• Kognitiivisen ergonomian käsite ja sisältöalueet
• Ihmisen kognitiiviset ja psyykkiset toiminnot; havaintokyky, muisti ja päättely.
• Aivot ja työ
• Ihmisen ja koneen välisen vuorovaikutuksen tarkastelu
• Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa
• Käytettävyyden arviointimenetelmät

Esitietovaatimukset

Suositellaan ajallisesti 3. tai 4. vuoden opintoihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Lisätiedot

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään [Hyvinvointi- ja toimintakyky-klusterin koulutusohjelmien yhteistä] kaksiportaista arviointikehikkoa:

Opiskelijan osaamisen arviointi, Arviointikehikko

I Osaamisen kehittyminen: Vaihe 1

Siirry alkuun