Kuntotestauksen perusteetLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: TH00AA49
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija on selvillä fyysisen kunnon osatekijöiden mittaamisen ja arvioimisen perusteista. Hän tietää fyysisen kunnon osatekijöiden mittaamisen ja arvioimisen merkityksen ihmisen hyvinvoinnille. Opiskelija tutustuu eri osatekijöiden testaamiseen omakohtaisesti asiakkuuden näkökulmasta ja osaa toimia testitilanteessa ja ryhmätestissä rakentavasti mittaamisen hyviä käytäntöjä noudattaen. Opiskelija tunnistaa laadukkaan testausketjun toteutumisen merkityksen.
Sisältö
• Kuntotestauksen perusteet.,
• Fyysisen kunnon osatekijät.
• Fyysisen kunnon mittaaminen eri menetelmin ja eri ikäkausina.
• Testauksen laatujärjestelmä.
Esitietovaatimukset
Ei esitietoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Lisätiedot
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään [Hyvinvointi- ja toimintakyky-klusterin koulutusohjelmien yhteistä] kaksiportaista arviointikehikkoa:
Opiskelijan osaamisen arviointi, Arviointikehikko
I Osaamisen kehittyminen: Vaihe 1