Siirry suoraan sisältöön

GeroteknologiaLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: TH00AA56

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää mitä geroteknologia tarkoittaa. Hän tunnistaa geroteknologian erilaisia rooleja ja tavoitteita. Opiskelija tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Hän osaa yhdistää teknologiaa ikäihmisten palvelujen tuottamiseksi siten, että niissä korostuvat käytettävyys ja saavutettavuus. Hän osaa ohjata vanhaa ihmistä ja tämän läheisiä geroteknologian käytössä.

Sisältö

• Geroteknologian määritelmät.
• Geroteknologian roolit ja tavoitteet (ongelmien ennaltaehkäisy, vahvuuksien tukeminen, toimintarajoitteiden kompensoiminen, hoivatyön tukeminen ja tutkimuksen edistäminen).
• Teknologian mahdollisuudet ja rajoitteet ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämisessä.
• Teknologiset tuotteet ja sovellukset ikäihmisten hyvinvointipalveluissa.
• Ikäihmisille suunnattujen teknologisten tuotteiden saavutettavuus, käytettävyys ja käyttäjälähtöinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Suositeltava opintojen ajankohta 3. tai 4. vuosi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Lisätiedot

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään [Hyvinvointi- ja toimintakyky-klusterin koulutusohjelmien yhteistä] kaksiportaista arviointikehikkoa:

Opiskelijan osaamisen arviointi, Arviointikehikko

I Osaamisen kehittyminen: Vaihe 1

Siirry alkuun